Det var en "Expert" som påstod det och det upphöjdes till en "sanning" med hjälp av tidningsartiklar. Grundades inte på mätningar eller iakttagelser utan bara hans tyckande.
Eventuella problem åtgärdas på samma sätt som när olja / ved panna ersätts med värmepump. Några extra ventiler i taket som ökar ventilationen. ( Murstocken gav mycket värme på vinden vintertid när det var kall luft och kondens / is kristaller lätt bildades på rå sponten :)
 
Om du inte tror att du behöver göra några åtgärder och att vinden är ok skulle jag prova att skriva något liknande,

Fullgott skydd mot konvektion och diffusion finns monterat i form av åldersbeständig plast mellan bostaden och vinden.
Bostaden är väl ventilerad och fukttillförseln från bostaden till vinden är minimal. Förutsättningarna för RF och temperatur bedöms som goda även efter en installation av solceller.
Inga ytterligare åtgärder andes nödvändiga för att förhindra mikrobiell påväxt.
 
  • Gilla
Agnieszka Svensson och 6 till
  • Laddar…
S
J JAJansson skrev:
Det var en "Expert" som påstod det och det upphöjdes till en "sanning" med hjälp av tidningsartiklar. Grundades inte på mätningar eller iakttagelser utan bara hans tyckande.
Eventuella problem åtgärdas på samma sätt som när olja / ved panna ersätts med värmepump. Några extra ventiler i taket som ökar ventilationen. ( Murstocken gav mycket värme på vinden vintertid när det var kall luft och kondens / is kristaller lätt bildades på rå sponten :)

Det är väldigt sällan mer ventilation på vinden som är lösningen när man tagit bort murstock
 
S SueCia skrev:
Det är väldigt sällan mer ventilation på vinden som är lösningen när man tagit bort murstock
Jo det funkar med mer ventilation :)
Egen erfarenhet :)

Tipps tilta på de gamla ladugårdar och sjöbodarna som fins på landsbygden :)
Stora ventilations öppningar så både fåglar och flader möss kan flyga in och ut och bo där inne.
Funkat med ventilation sen urminnes tider och funkar i dag också :)
 
  • Gilla
guiness och 1 till
  • Laddar…
S
J JAJansson skrev:
Jo det funkar med mer ventilation :)
Egen erfarenhet :)

Tipps tilta på de gamla ladugårdar och sjöbodarna som fins på landsbygden :)
Stora ventilations öppningar så både fåglar och flader möss kan flyga in och ut och bo där inne.
Funkat med ventilation sen urminnes tider och funkar i dag också :)
Jag har :) sett flera :) mögliga :) vindar på gamla :) gamla ladugårdar :)

Att ventilera :) vinden löser :) inte ens :) problemet med fukttillskott på vinden från bo:)ytan
 
  • Gilla
Jonte87
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Jag har :) sett flera :) mögliga :) vindar på gamla :) gamla ladugårdar :)

Att ventilera :) vinden löser :) inte ens :) problemet med fukttillskott på vinden från bo:)ytan
Kul då lärde vi oss att ventilation på vinden inte funkar. Morfars och mormor ladugård står kvar och är över 100 år ingen fuktspärr över djurstallarna eller "dyngestan"
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
S
J JAJansson skrev:
Kul då lärde vi oss att ventilation på vinden inte funkar. Morfars och mormor ladugård står kvar och är över 100 år ingen fuktspärr över djurstallarna eller "dyngestan"
De flesta visste nog redan att det inte är någon universallösning :)
 
  • Haha
JAJansson
  • Laddar…
Beskriv hur taket är konstruerat. Det låter vettigt. Du skulle kunna slänga in att fukten ska övervakas med fuktmätare eller så. Det låter inte som att du skulle behöva någon ändring i konstruktionen.
 
F
A Arnodt skrev:
Det är nog så att temperaturen inne på vinden blir lägre när man har solcellspanelfält på taket.
På tak kan man ibland se att det blir mossa på pannorna på norrtakfallet men knappt någon mossa alls på södertakfallet. Det beror nog på att det är litet varmare och torrare på södertakfallet jämfört norrtakfallet.

Solceller gör av den infallande ljusstrålningen 20 % av den till ström, resten 80 % blir värme i solcellspanelerna.
Men det är luftmellanrum ca 100 mm mellan undersida panelfält och takhuden. Så de 80 % värme av det ventileras nog en del bort med luftström. Det ska bli märkbart svalare på en inredd vindsvåning som har solcellspaneler på taket. Vi har bekanta som har sovrum på vindsvåningen och installerad solceller förra hösten och först nu börjar sommaren och ska bli intressant att höra om de verkligen får svalare på vindsvåningen. Teoretiskt ska det bli svalare.

Omvänt, på vintern när det är solcellspanelfält på taket, minskar värmeutstrålningen från taket(pannorna) ut i rymden pga att det sitter ett paraply i form av solcellspanelfält på taket. Det borde alltså bli litet varmare på vinden på vintern.
Inredd vindsvåning är rimligtvis isolerad. Problemet med påväxt på vind gäller kallvind.
 
Du ska ha "tillräcklig luftspalt" mellan paneler och betongtak. Jag vet inte något mått, men det ska vara större för flacka tak än för branta. Jag har 27gr lutning och ca 8 cm. Profilerna som håller panelerna ligger horisontellt. Grannen har ett flackare tak och där satte de profilerna vertikalt för att få större spalt. Kolla med din solcellsleverantör, de har säkert koll.
Kan även nämnas att i min kommun behövs varken bygganmälan eller bygglov för solceller. Däremot ska föranmälan vara godkänd av elverket innan man får montera.
 
R Raecer11 skrev:
Är de inte så att installerade solceller sänker temperaturen avsevärt på vinden sommartid, iallafall direkt under där panelerna är monterade.
På så sätt ändrar man klimatet på vinden med risk för påväxt.
Har läst nån undersökning avseende detta. Kommer ej ihåg vart.
Problemet uppstår när temperaturen går under nollan. Om det finns ett problem, vilket jag tvivlar på så uppstår det under vinterhalvåret
 
  • Skärmdump från Facebook som visar ett inlägg med en tavla där det står "RAP IS LIKE SCISSORS - IT ALWAYS LOSES TO ROCK".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför har ska bygglovshandläggaren bry sig om klimatet på vinden?
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Det är nog så att temperaturen inne på vinden blir lägre när man har solcellspanelfält på taket.
På tak kan man ibland se att det blir mossa på pannorna på norrtakfallet men knappt någon mossa alls på södertakfallet. Det beror nog på att det är litet varmare och torrare på södertakfallet jämfört norrtakfallet.

Solceller gör av den infallande ljusstrålningen 20 % av den till ström, resten 80 % blir värme i solcellspanelerna.
Men det är luftmellanrum ca 100 mm mellan undersida panelfält och takhuden. Så de 80 % värme av det ventileras nog en del bort med luftström. Det ska bli märkbart svalare på en inredd vindsvåning som har solcellspaneler på taket. Vi har bekanta som har sovrum på vindsvåningen och installerad solceller förra hösten och först nu börjar sommaren och ska bli intressant att höra om de verkligen får svalare på vindsvåningen. Teoretiskt ska det bli svalare.

Omvänt, på vintern när det är solcellspanelfält på taket, minskar värmeutstrålningen från taket(pannorna) ut i rymden pga att det sitter ett paraply i form av solcellspanelfält på taket. Det borde alltså bli litet varmare på vinden på vintern.
På vintern spelar det säkert roll om du jämför med eller utan snö.
Jag tror definitivt att ett snötäckt tak håller värme kvar bättre än solcellspaneler. I övrigt håller jag med dig.
 
tttomten tttomten skrev:
På vintern spelar det säkert roll om du jämför med eller utan snö.
Jag tror definitivt att ett snötäckt tak håller värme kvar bättre än solcellspaneler. I övrigt håller jag med dig.
Kan möjligen vara så, men på ett tak utan snö lär det inte göra någon skillnad.
 
K korthoga skrev:
Jag bor i ett område där militären ska godkänna min solcellsanläggning. Bygglov söks hos kommunen som sen tar kontakten med militären. Alla grannar har relativt enkelt fått igenom sina bygglov och fått godkänt av militären. Jag skickar in mina handlingar och får efter en vecka tillbaka det här:

”Installation av solceller på tak kan påverka vindsutrymmet klimat och därav har det blivit vanligt med mikrobiellpåväxt, beskriv i en fuktskyddsprojektering hur ni hanterar detta.”

Grannarna som fått godkänt några dagar innan min komplettering kom har inte fått göra någon fuktskyddsprojektering. Installatören som installerat solceller i många år och som hjälper till med bygglovet har ingen aning om vad kommunen begär.

Solcellerna kommer sitta på sydostsidan på taket. 42st 400w paneler. Har betongpannor och själva infästningen kommer ske i läkten. Alltså görs inga hål i taket. Vinden är plastad och sen isolerad samt att där är en luftspalt vid takfoten runt hela vinden. Hur ska solceller kunna göra att där blir fukt?

Kanske finns det någon som vet hur man gör en fuktskyddsprojektering?

Tacksam för all hjälp i ärendet!
Jag satte upp solceller år 2017 ungefär så som du beskriver. Var uppe på vinden först nu, alltså 5 år senare. Ser ingen skillnad mot för 5 år sedan. Varmt som tusan var det där uppe då och är det nu också när solen lyser. Har inte mätt men någon större skillnad kan det inte vara på temperaturen då och nu.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.