Hej jag har beställt dimmers från Buster & Punch den brittiska modellen med fyrkantiga bakboxar. Vet att de finns i europeiska modeller nu där man kan köra plejd. Men beställde inte dessa tyvärr.

Till mitt problem nu vill jag att två dimmers kan styra samma lampa. Utanför sovrummet vill jag kunna tända taklampan i sovrummet. Från sängen vill jag kunna släcka samma taklampa med en annan dimmer. Är detta helt omöjligt ? En kompromiss skulle kunna vara att köpa en vanlig strömbrytare dvs ingen dimmer och tända och släcka lampan utanför sovrummet sen använda dimmers från sovrummet på samma lampa. Bygger nytt så det finns plats för elektrikern att sätta in mer teknik i väggen om det kan lösa problemet.
 
  • Stålfinishad 1G-vippströmbrytare från Buster & Punch med guldfärgade detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brittisk modell av Buster & Punch dimmer med fyrkantig platta monterad på OSB-skiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om dimmern och strömbrytaren har "trappkopplingsfunktion" så fungerar det bra att kombinera dessa på det sättet du önskar.
 
E etompau skrev:
Om dimmern och strömbrytaren har "trappkopplingsfunktion" så fungerar det bra att kombinera dessa på det sättet du önskar.
De gör inte det tyvärr finns det något annat sätt då? Att köra en vanlig strömbrytare som den på bilden jag bifogade
 
C Ctrlaltdelete skrev:
De gör inte det tyvärr finns det något annat sätt då? Att köra en vanlig strömbrytare som den på bilden jag bifogade
Inte som jag ser det och med den önskade funktionen du beskriver.
Du är helt säker på att de engelska grejorna inte erbjuder en växlande utgång för trappkoppling?
 
E etompau skrev:
Inte som jag ser det och med den önskade funktionen du beskriver.
Du är helt säker på att de engelska grejorna inte erbjuder en växlande utgång för trappkoppling?
Är det något tillägg jag kan köpa till ? De har inte den funktionen tyvärr men jag bygger nytt hus så finns plats att sätta in tillbehör
 
En lösning är att du använder en sk dos-dimmer. Till den ansluter du önskat antal strömbrytare som då behöver vara av återfjädrande typ. Då kan du dimma och släcka från alla anslutna brytare.
Dimning sker dock inte med vridreglage.
Kan dessa brytare fås i återfjädrande utförande?
 
E etompau skrev:
En lösning är att du använder en sk dos-dimmer. Till den ansluter du önskat antal strömbrytare som då behöver vara av återfjädrande typ. Då kan du dimma och släcka från alla anslutna brytare.
Dimning sker dock inte med vridreglage.
Kan dessa brytare fås i återfjädrande utförande?
Problemet är att jag köpt dimmers för 38 tusen så ev kan bytesrätt inte gälla så skulle vilja hitta en lösning på detta ? Dimpuck alt någon extern lösning som kan funka ?
 
Kollar runt på tillverkarens hemsida och det talas om "2 way " för dimmer/brytare. Inte omöjligt att de kan användas i en trappkoppling.

Schema över en tvåvägskrets med dimmer för att illustrera installationsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förresten har jag en sådan dimmer liggandes hemma som jag inte behöver längre. Någon som vill lägga ett bud?
 
E etompau skrev:
Kollar runt på tillverkarens hemsida och det talas om "2 way " för dimmer/brytare. Inte omöjligt att de kan användas i en trappkoppling.
Vore grymt om du kunde hjälpa mig för som sagt trodde det skulle gå och tända och släcka samma lampa från två olika dimrar. Swishar 500 om du hittar en lösning
 
C Ctrlaltdelete skrev:
Vore grymt om du kunde hjälpa mig för som sagt trodde det skulle gå och tända och släcka samma lampa från två olika dimrar. Swishar 500 om du hittar en lösning

Tror att det kommer att funka. Se bild från deras hemsida.

Schema över koppling av dimmer i tvåvägskrets med beskrivande text och färgkodningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E etompau skrev:
Tror att det kommer att funka. Se bild från deras hemsida.

[bild]
Kan du sms 0703030311 och förklara hur vi skall gå tillväga
 
E etompau skrev:
Tror att det kommer att funka. Se bild från deras hemsida.

[bild]
Menar du att jag kan styra en och samma lampa från två olika dimmers ?
 
C Ctrlaltdelete skrev:
Kan du sms 0703030311 och förklara hur vi skall gå tillväga
Nja, ta detta med elektrikern, han/hon borde kunna få ihop detta.
Har du fysiskt grejorna hemma? Kolla i så fall på brytare/dimmer, ta en bild på prylarna och lägg upp

Ritningen är lite lurig, men det ska sannolikt funka i en traditionell trappkoppling. Tänd/släck från två platser, dimma från en plats.
 
C Ctrlaltdelete skrev:
Menar du att jag kan styra en och samma lampa från två olika dimmers ?
Nej, det får du nog göra avkall på. Att ha två "vanliga" dimmer i en trappkopplingen är en lösning som inte funkar. Du får ha en dimmer samt en brytare i kopplingen, det är en helt OK lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.