Jag tänkte byta ut belysningen på balkongen då skenet är alldeles för starkt. Naiva jag trodde det satt vanliga glödlampor under armaturen vilket givetvis inte var fallet. Min fråga är nu vad heter denna typ av ”led-puck”? Går de att byta? Jag hade velat ha en dimbar lösning och hade planerat att sätta in hue-lampor. Någon som har erfarenhet av detta?
 
  • LED-armatur öppnad på en balkong med exponerad LED-puck och drivdon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte bara att sätta in en dimmer? Den där verkar väl vara dimbar.
 
panodil panodil skrev:
Är det inte bara att sätta in en dimmer? Den där verkar väl vara dimbar.
Nej det är den inte om jag googlade rätt.
 
Det verkar finnas olika varianter av den där lampan där vissa är dimbara och andra inte. Svårt att säga vilken detta är.

Synd att LED och driver verkar sitta på samma kretskort. Annars skulle det kunna gå att byta bara drivern till en annan dimbar konstantströmsdriver. Om den inte redan är dimbar är nog det enda rimliga i det här fallet att byta hela armaturen, tyvärr.
 
G
Jag skulle nog ha gjort det enkelt för mig och dragit lite streck med en svart tuchpenna kors och tvärs över skyddglaset som sitter över lysdioderna. Mer svart = mindre ljus. Mindre svart = mer ljus.
Ser inte ut att vara någon av de dyraste armaturerna, så inget att förlora tänker jag.
 
Eftersom vi bor i en bostadsrätt är det viktigt att armaturen är samma och jag behöver även kunna återställa eventuella förändringar. Men jag hittade faktiskt samma armatur med E27 sockel:

https://www.elbutik.se/product.html/sg-armaturen-primo?category_id=15598

Frågan är nu om det är värt att punga ut de pengarna för att få till eller om man bara ska lägga ner igen helt och hållet.


Tack för alla svar!
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
A asbestusbonitas skrev:
Eftersom vi bor i en bostadsrätt är det viktigt att armaturen är samma och jag behöver även kunna återställa eventuella förändringar. Men jag hittade faktiskt samma armatur med E27 sockel:

[länk]

Frågan är nu om det är värt att punga ut de pengarna för att få till eller om man bara ska lägga ner igen helt och hållet.


Tack för alla svar!
Kan du inte höra med föreningen om du får byta armatur och de hjälpa till med kostnaden?
 
  • Gilla
asbestusbonitas
  • Laddar…
A asbestusbonitas skrev:
Eftersom vi bor i en bostadsrätt är det viktigt att armaturen är samma och jag behöver även kunna återställa eventuella förändringar. Men jag hittade faktiskt samma armatur med E27 sockel:

[länk]

Frågan är nu om det är värt att punga ut de pengarna för att få till eller om man bara ska lägga ner igen helt och hållet.


Tack för alla svar!
Hoppas du menar att du bor i en hyresrätt. Bor du i en bostadsrätt gör du vad du vill med armaturen.
 
S sunqan skrev:
Hoppas du menar att du bor i en hyresrätt. Bor du i en bostadsrätt gör du vad du vill med armaturen.
Eftersom armaturen sitter på utsidan så är det inte säkert att den ingår i det en brf-ägare får byta fritt, även fast det är på balkongen.

Balkong
Som bostadsrättsinnehavare har man ansvar för målning och underhåll av insidan av balkongen, för räcket, inglasningen, ytskiktet på golvet och för markisen.”
https://www.bostadsrattsagarna.se/underhållsansvar-16247894
 
  • Gilla
asbestusbonitas och 1 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Hoppas du menar att du bor i en hyresrätt. Bor du i en bostadsrätt gör du vad du vill med armaturen.
Jag är inte 100% på vad som gäller i denna brf om jag ska vara helt ärlig. Det är dock en nybyggnation och jag vet av tidigare erfarenhet att man vill ha ett enhetligt utseende på exteriören. Det är mycket möjligt att det inte är så i denna brf men jag har nog tyckt det var lökigt om jag var den ende med annan armatur i balkongen.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Kan du inte höra med föreningen om du får byta armatur och de hjälpa till med kostnaden?
Ja får kanske göra det om jag inte hittar en annan lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.