wildeside wildeside skrev:
Tycker du att snickaren vara.
Konstruktör
Arkitekt
Snickare
Gärna
Plåtslagare
Rörmokare
elektriker
Markentreprenör.
mfl yrken
Finns en anledning till att det finns olika yrkesgrupper.
Hur många yrken kan du själv?
Vad gör en Gärna?
 
  • Gilla
  • Haha
HJ-C och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
F frede skrev:
@topmount Det krävs inget ritprogram, utan det duger med en skiss på papper men det ska framgå allt det jag jag listar. Ger man ett pris på ett jobb har man rimligtvis tänkt sig en viss design och att från det skapa en ritning där konstruktionen framgår låter inte jättekomplicerat om man har fackkunskap.
Jag tycker du ska vara glad att du hittat en hantverkare som vill jobba. Se till att få projektet gjort innan han försvinner. Marknaden är totalt skev.
 
  • Gilla
Örjan Johansson och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
M Mightyjochen skrev:
Absolut inte. Hittar du en enmanssnickare som gör ritning så dra öronen åt dig. Då är bog denne bättre på att rita en att snickra.

vi hantverkare gör inte ritningar. Punkt
Man behöver ju inte förakta intellektuella sysslor för att man arbetar med händerna. Finns gott om hantverkare som gör ritningar.
 
SMZ
F frede skrev:
Hej!

Har efter många om och men fått tag i en snickare som skulle hjälpa mig att bygga ett enkelt attefallsförråd på 30 m2. Förklarade enkelt med planskiss och fasdadritning vad jag tänkt mig och han räknar på ett pris.
När jag försöker göra bygganmälan så vill kommunen ha in en teknisk sektionsritning för att ge starttillstånd. Vi pratar alltså inte bara höjder på golv, tak, och vinklar osv, utan med angivna virkesdimensioner, takstolsritning, infästningar och hela faderullan från grundläggning till tak för att kunna ta ställning till konstruktionen. Rimligt kan jag tycka. Då visar det visar sig att min snickare inte vet hur man tar fram en sådan ritning. Han vet hur han ska spika ihop skiten och hur mycket virke som krävs men kan inte ta fram en ritning för "det brukar mina kunder göra". Är jag helt fel ute om jag förväntar mig att en snickare (enmansbolag) som åtar sig att bygga ett förråd från en skiss även ska kunna ta fram en sektionsritning, eller är det fullt rimligt att kunden (som i detta fall inte kan något om byggnadsteknik) först ska hitta en arkitekt eller annan som kan skapa ritningar för att sedan kontakta en snickare med dessa som underlag?
Ja det är inte snickarens proffesion att göra ritningar.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Skumpe
F frede skrev:
Min magkänsla säger att ingen byggnadskonstruktör eller arkitekt kommer kasta sig över det lilla (för en fackman) jobb som krävs för att göra en teknisk sektionsritning. Jag kan inte göra den då jag inte har kunskaper, trots att "det inte är så svårt" och jag förstår att man inte kan förvänta sig att snickaren har denna kunskap. Kan upplysa om att all annan dokumentation som situationsplan, fasadritning, sektionsritning osv. har jag tagit fram själv, det är "bara" denna tekniska ritning som jag behöver hjälp med och jag som lekman kan ingenting om hållfastheter så ingen ritning = inget startbesked = inget arbete. Ridå.
Testa. Rita något och skicka in. Se vad de säger. Den som tar emot det kan säkert inte heller något om hållfasthet.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
V
F frede skrev:
@wildeside Om man som bolag lämnar offert på ett arbete så tänker jag att det är rimligt att man kan utföra de moment som det innebär, eller tar in underentreprenörer för t.ex. markarbete eller elinstallation (som är gjort i det här fallet). Det är trots allt ett bolag och inte en anställd snickare som vi pratar om. Hade inte varit några konstigheter om han antingen lejt någon för detta eller gjort klart för mig att jag behöver tillhandahålla dessa underlag.
Det är väl bara o slanta upp så kan nog snickaren anlita någon som fixar din ritning.
Eller tänkte du de skulle va kostnadsfritt ?
 
  • Älska
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
F frede skrev:
Min magkänsla säger att ingen byggnadskonstruktör eller arkitekt kommer kasta sig över det lilla (för en fackman) jobb som krävs för att göra en teknisk sektionsritning. Jag kan inte göra den då jag inte har kunskaper, trots att "det inte är så svårt" och jag förstår att man inte kan förvänta sig att snickaren har denna kunskap. Kan upplysa om att all annan dokumentation som situationsplan, fasadritning, sektionsritning osv. har jag tagit fram själv, det är "bara" denna tekniska ritning som jag behöver hjälp med och jag som lekman kan ingenting om hållfastheter så ingen ritning = inget startbesked = inget arbete. Ridå.
Du har inte bara fel uppfattning om vad som kan förväntas av en snickare. Du är dessutom riktigt envis och vill inte annat än i sarkastisk ton gå med på vad som kan förväntas av en snickare.

Din snickare kommer troligtvis aldrig få veta vilken tur han har som inte fick det här jobbet. Jag tycker det att bra att den här snickaren stod på sig med att han/hon inte kan leverera ritningen.

Om du verkligen vill bygga, är det ju bara att fixa fram en ritning. Bevisligen inte från just den här snickaren.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
wildeside
S Bolander skrev:
Vad gör en Gärna?
Letar man fel så hittar man dom:cool:
Jag brukar tänka till om jag själv är perfekt och inte gör några fel.
Då kan jag sitta och leta upp petitesser om andra.
 
FreQa FreQa skrev:
... Dörr, tips, köp ingen billig dörr från byggmax eller bauhaus, satsa på en begagnad ytterdörr som nån säljer. De slår sig så det blir springor.
Vi har 3st "Borsörren", såna där dyra mörkesdörrar och en från Byggmax (deras billigaste ytterdörr för ca 2.5k) och de tre "findörrarna" är som propellrar och ändrar sig minst 5-6 mm i botten på öppningssidan när solen ligger på. Försökte reklamera efter några år (10 års formgaranti), men de mätte vertikalt mitt på dörrbladet och även där fick det slå sig rätt mycket. När de blir propeller är den dock ganska rak där vertikalt mitt på.
Byggmaxdörren är plan och fin.
Jag har läst liknande i andra trådar som jag inte orkar leta upp nu, men jag säger tvärt om. Köp inga dyra "märkesdörrar". Köp på Byggmax och spara undan mellanskillnaden så kan du byta en dörr om den skulle krångla och ändå gå plus.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
J johfo skrev:
Vi har 3st "Borsörren", såna där dyra mörkesdörrar och en från Byggmax (deras billigaste ytterdörr för ca 2.5k) och de tre "findörrarna" är som propellrar och ändrar sig minst 5-6 mm i botten på öppningssidan när solen ligger på. Försökte reklamera efter några år (10 års formgaranti), men de mätte vertikalt mitt på dörrbladet och även där fick det slå sig rätt mycket. När de blir propeller är den dock ganska rak där vertikalt mitt på.
Byggmaxdörren är plan och fin.
Jag har läst liknande i andra trådar som jag inte orkar leta upp nu, men jag säger tvärt om. Köp inga dyra "märkesdörrar". Köp på Byggmax och spara undan mellanskillnaden så kan du byta en dörr om den skulle krångla och ändå gå plus.
Borsdörren är fortfarande inget bra exempel på bra dörr.
Bra att det finns byggmaxdörrar som funkar. En bra sak sa du nämligen att köpa "standardmått" så är det lättare att byta den dagen det blir av.
 
F frede skrev:
@tanaris Nej, eftersom han inte klarar av att ta fram ritningar på sin konstruktion så har jag sagt att jag avbryter, men tycker att det vore klädsamt att om man när man åtar sig ett jobb gör klart vad man förväntar sig för underlag.
Det är DIN uppgift att ta fram ritningar. Snickaren uppgift att bygga eftersom han har tummar.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Kempa_swe
det är inte snickare som gör ritningen. Det är du som beställare som får se till att ha en ritning färdig när snickaren kommer
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Borsdörren är fortfarande inget bra exempel på bra dörr.
Bra att det finns byggmaxdörrar som funkar. En bra sak sa du nämligen att köpa "standardmått" så är det lättare att byta den dagen det blir av.
Näe, det har jag märkt.
Frågan är vilka dörrar som är bra. Vi var inne på att byta våra tre propellerdörrar till Byggmax, men hittade inga med design som tilltalade oss då (ca ett år sedan).
Jag läste spaltkilometer, främst här på forumet, men hittade alltför mycket om att alla alternativ vi fastnade för slog sig på olika sätt.
Pratade med en kompis som jobbar med och forskar på inomhusklimat på ett stort företag och känner några där som testar dörrar och han sa också att de flesta dörrar är dyra och dåliga.
Jag blev bara så trött till slut så jag gav upp och behöll propellrarna. Besparingen att inte byta räcker ändå till ganska mycket värmeförlust... :(
 
  • Gilla
liran
  • Laddar…
S
wildeside wildeside skrev:
Letar man fel så hittar man dom:cool:
Jag brukar tänka till om jag själv är perfekt och inte gör några fel.
Då kan jag sitta och leta upp petitesser om andra.
Fast om du nu vet vad det borde stått istället för Gärna för du ju gärna säga det :)
 
S
Är det ingen som tycker det är märkligt att snickaren lämnat pris på detta utan ritning? :O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.