Hej - frågor om att lägga trall på balkong

Vad gäller när man vill lägga trall på sin (betong)balkong i en bostadsrättsförening? Vilka byggregler, sunt förnuft, stadgar, byggknep bör man följa för att skydda balkonggolvet från skador relaterat till bla fukt, missfärgningar, slitage på betong etc?

Hoppas ni får en fortsatt go dag
 
Nissens
S SaNO20 skrev:
Hej - frågor om att lägga trall på balkong

Vad gäller när man vill lägga trall på sin (betong)balkong i en bostadsrättsförening? Vilka byggregler, sunt förnuft, stadgar, byggknep bör man följa för att skydda balkonggolvet från skador relaterat till bla fukt, missfärgningar, slitage på betong etc?

Hoppas ni får en fortsatt go dag
Trall gör knappast någon skada på betongen. Du bör väl tänka på att inte bygga golvet för högt, balkongräcket måste ha en viss höjd från golvet tror jag.
 
  • Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Trall gör knappast någon skada på betongen. Du bör väl tänka på att inte bygga golvet för högt, balkongräcket måste ha en viss höjd från golvet tror jag.
Det är även bra om balkongdörren går att öppna. ;)
I övrigt är det nog bara att köra på. Jag lade trall på balkongen i förra lägenhet och det blev kanon.
 
  • Gilla
SaNO20
  • Laddar…
BirgitS
Det kan vara bra att lägga trallen på ett sånt sätt (flera lösa delar) att den går att lyfta upp för inspektion av betongen.
 
  • Gilla
SaNO20
  • Laddar…
Hej.
Tänk på hur du lägger reglarna på betongen också. Eventuellt vatten ska kunna rinna undan med lutningen…
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Det finns färdig trall, sk trallruta att bara lägga ut.
Jag köpte sådana, tryck impade 80x80cm för många år sedan då jag bodde i bostadsrätt.
Det gick åt 2x4st med en tryck impad brädram runt om. Tror det var ca: 150mm brett som trallen inte täckte mot husvägg och sidor. Jag slapp såga trallen förutom de yttre hörnen där balkongen var avfasad.
Lätt att lyfta upp vid behov då de låg löst på.
Oljade in med produkt som innehöll linolja.
 
  • Gilla
Lelle - Hyfsat händig och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Jag har haft trall-rutor på alla mina balkonger.
Tex https://www.bauhaus.se/trallruta-akacia-30x30cm-5st-pkt
Väldigt enkla att lägga ut som ett litet puzzel.

Plastramen under gör att dom inte ruttnar på många många år iom att de inte blir stående I fukt. Jag har aldrig fått en sticka i foten heller, men det kanske har med ytbehandlingen att göra.
De bygger heller inte så mycket på höjden så att balkongdörren blir svåröppnad.

Om det inte finns särskilda själ att du vill ha "trall utseendet" skulle inte jag lägga sånt.
Alla former av vidarebehandling med oljning/såpa av trallen blir ju klurigt då allt kommer ju rinna ner till grannen...
 
  • Gilla
Lelle - Hyfsat händig och 1 till
  • Laddar…
S SaNO20 skrev:
Hej - frågor om att lägga trall på balkong

Vad gäller när man vill lägga trall på sin (betong)balkong i en bostadsrättsförening? Vilka byggregler, sunt förnuft, stadgar, byggknep bör man följa för att skydda balkonggolvet från skador relaterat till bla fukt, missfärgningar, slitage på betong etc?

Hoppas ni får en fortsatt go dag
Bygg så att du relativt lätt kan lyfta upp trallen och göre rent inunder någon gång om året. Det behövde i alla fall jag göra där jag bodde tidigare ( fast där fanns det en stor tall som fällde massor av barr, det kanske var ett extremfall)
 
  • Gilla
SaNO20
  • Laddar…
Räcket ska fortsatt ha en höjd på 1100 mm över golvet. Oftast är marginalen ganska liten så det är troligt att den höjden underskrids om du lägger reglar och trall. Då är rutor bättre som bara bygger typ 20mm. Jag har gjort båda varianter, trall i fiskbensmönster totalt special och rutor från Ikea. Nu bor jag i hus men skulle kört färdiga rutor alla dagar i veckan om jag skulle göra om det.
Viktigast att tänka på är nog när du lämnar din lägenhet, se då till att inte lämna en trall som gör att räcket är för lågt - då står du som ansvarig vid en olycka…
 
  • Gilla
SaNO20
  • Laddar…
J Jäven skrev:
Räcket ska fortsatt ha en höjd på 1100 mm över golvet. Oftast är marginalen ganska liten så det är troligt att den höjden underskrids om du lägger reglar och trall. Då är rutor bättre som bara bygger typ 20mm. Jag har gjort båda varianter, trall i fiskbensmönster totalt special och rutor från Ikea. Nu bor jag i hus men skulle kört färdiga rutor alla dagar i veckan om jag skulle göra om det.
Viktigast att tänka på är nog när du lämnar din lägenhet, se då till att inte lämna en trall som gör att räcket är för lågt - då står du som ansvarig vid en olycka…
Räcket ska enligt Boverket vara 1,1 m vilket inte har samma precision som 1100 mm. Ex 1080 mm avrundas till 1,1 m och är alltså ok.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
O om6av10 skrev:
Räcket ska enligt Boverket vara 1,1 m vilket inte har samma precision som 1100 mm. Ex 1080 mm avrundas till 1,1 m och är alltså ok.
Förvisso men vid en nybyggnation skulle ett räcke på 1055 aldrig okejas. Och jag skulle inte gamblat med den grejen om jag sålde en lägenhet där jag vet att 1100 inte klaras. Inom juridiken kan allt hända - och det är där det hamnar i slutändan. Sen är det ju ett hypotetiskt resonemang. Risken att ts säljer en lägenhet och att köparen ramlar över räcket och dör går antagligen mot noll…
Men vad gäller säkerhet i hemmet är denna fråga om fallrisk en av de viktigare, det är trots allt en hel del som ramlar från balkonger, även barn.
 
  • Gilla
SaNO20
  • Laddar…
TRJBerg
J Jäven skrev:
Förvisso men vid en nybyggnation skulle ett räcke på 1055 aldrig okejas. Och jag skulle inte gamblat med den grejen om jag sålde en lägenhet där jag vet att 1100 inte klaras. Inom juridiken kan allt hända - och det är där det hamnar i slutändan. Sen är det ju ett hypotetiskt resonemang. Risken att ts säljer en lägenhet och att köparen ramlar över räcket och dör går antagligen mot noll…
Men vad gäller säkerhet i hemmet är denna fråga om fallrisk en av de viktigare, det är trots allt en hel del som ramlar från balkonger, även barn.
Säljer du en lägenhet faller allt ansvar för lägenheten på den nya ägaren. Utan undantag vad jag vet.
 
  • Gilla
SaNO20
  • Laddar…
  • Balkonger till bostäder, kategori A skall dimensioneras för en nyttig fri last av 3,5 kN (343 kg)/m2 eller en koncentrerad last av 2,0 kN (196 kg). Sedan ska man räkna med vissa säkerhetskoefficienter.
  • Sedan beror det ju på i viket skick balkongen är i
 
  • Gilla
SaNO20
  • Laddar…
J
O om6av10 skrev:
Räcket ska enligt Boverket vara 1,1 m vilket inte har samma precision som 1100 mm. Ex 1080 mm avrundas till 1,1 m och är alltså ok.
Nej, det är ingen avrundning nedåt på minimimått
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
S SaNO20 skrev:
Hej - frågor om att lägga trall på balkong

Vad gäller när man vill lägga trall på sin (betong)balkong i en bostadsrättsförening? Vilka byggregler, sunt förnuft, stadgar, byggknep bör man följa för att skydda balkonggolvet från skador relaterat till bla fukt, missfärgningar, slitage på betong etc?

Hoppas ni får en fortsatt go dag
När vi gjöt nya balkonger för 8 år sedan så kom rekommendationer att inte klä golvet för att detta drar till fukt. I betongen finns armeringsjärn som är förankrade i fastigheten. Rost?

Jag personligen hade trall på min balkong innan vi renoverade. Efter 3(?) år var det helt proppfull med torkade löv under trallen, en tjock matta av löv. Ä en en brunsvart sörja av gegga från komposterat löv. Minns inte om jag lyckades skruva den grovporoiga betongen helt ren igen.
Visserligen hade vi på den tiden mycket träd i närheten.

Lärdom, ha helst ej beklädnad på golvet, och ifall, se till att det inte blir fuktigt o se till att ev. trall är delad på mitten så att den enkelt går att "vika upp" för rengöring.

Jag tipsade just granngubben under mig att göra den delbar - men det blev för svårt sa han 😆😆
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.