E Eyerash skrev:
Jag använder en riktig firma vid rivning och tar allvarligt på arbetsmiljö så är absolut ingen asbestförnekare, men om en läser länkar längre upp i tråden så kan vi se att det var sällsynt med positiva luftprover även då asbest hade demonterats i stora mängder.
Syntetiska fibrer i damm låter ju som kläder/textil i första hand.

Jag tycker att eftersom du känner oro så gör ett pumpat luftprov. Då vet du hur många asbetsfibrer det snurrar i luften och kan sätta det i relation till ett hygieniskt gränsvärde .

Oavsett vad du får för resultat så kan du rena luften effektivt med en bra luftrenare med HEPA-filer. Jag kör alltid sådana men då för att vi bor mitt i stan och och vill minska partiklar i luften från trafiken
 
  • Gilla
Isak Hansson
  • Laddar…
Den här typen av noja är inte bra för dig. Asbesthysterin har gått för långt.
 
  • Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
Tjenna, lånar tråden tänker jag. Är en person som har lätt för att bli nojjig över grejer och fick precis reda på att ett pannrum jag var med och rev ner som vvs praktikant för några år sedan var fyllt med asbest. (Visste inte vad det var när jag och min handledare rev ner det). Hade jag vetat hade jag haft mask osv såklart eller struntat i att göra det innan någon saneras det. Vistades i rummet i 2h och kapades en massa ledningar med sabest på. Min fråga är då, hur mycket fiber tror ni man kan andats in på tiden och hur stor är risken att få cancer på grund av det? Var vit asbest för den delen också. Har nämligen en del ångest över det och är rädd för att få cancer som sagt.
 
Jonatan Hansson Jonatan Hansson skrev:
Tjenna, lånar tråden tänker jag. Är en person som har lätt för att bli nojjig över grejer och fick precis reda på att ett pannrum jag var med och rev ner som vvs praktikant för några år sedan var fyllt med asbest. (Visste inte vad det var när jag och min handledare rev ner det). Hade jag vetat hade jag haft mask osv såklart eller struntat i att göra det innan någon saneras det. Vistades i rummet i 2h och kapades en massa ledningar med sabest på. Min fråga är då, hur mycket fiber tror ni man kan andats in på tiden och hur stor är risken att få cancer på grund av det? Var vit asbest för den delen också. Har nämligen en del ångest över det och är rädd för att få cancer som sagt.
Kontakta sjukvården ist för att stilla din ångest.
Finns inget att göra mer än att du lärt dig läxan.
 
Jonatan Hansson Jonatan Hansson skrev:
Tjenna, lånar tråden tänker jag. Är en person som har lätt för att bli nojjig över grejer och fick precis reda på att ett pannrum jag var med och rev ner som vvs praktikant för några år sedan var fyllt med asbest. (Visste inte vad det var när jag och min handledare rev ner det). Hade jag vetat hade jag haft mask osv såklart eller struntat i att göra det innan någon saneras det. Vistades i rummet i 2h och kapades en massa ledningar med sabest på. Min fråga är då, hur mycket fiber tror ni man kan andats in på tiden och hur stor är risken att få cancer på grund av det? Var vit asbest för den delen också. Har nämligen en del ångest över det och är rädd för att få cancer som sagt.
Asbest är lite som rökning. Ju större exponering desto större cancerrisk. Den som röker 2 cigaretter en gång i livet löper mycket mindre risk än den som röker 2 paket om dagen i 40 år. Samma princip med asbest. Du har exponerats en gång i livet hittills.
För jämförelse: personer som exponeras för asbestdamm i yrket måste gå på regelbundna medicinska kontroller, men det gäller bara personer som utför asbestarbete minst 50 timmar per år.
 
Sannolikheten att få cancer av asbest på det här viset är antagligen lika stor som att få cancer rent genetiskt.
 
Jonatan Hansson Jonatan Hansson skrev:
Tjenna, lånar tråden tänker jag. Är en person som har lätt för att bli nojjig över grejer och fick precis reda på att ett pannrum jag var med och rev ner som vvs praktikant för några år sedan var fyllt med asbest. (Visste inte vad det var när jag och min handledare rev ner det). Hade jag vetat hade jag haft mask osv såklart eller struntat i att göra det innan någon saneras det. Vistades i rummet i 2h och kapades en massa ledningar med sabest på. Min fråga är då, hur mycket fiber tror ni man kan andats in på tiden och hur stor är risken att få cancer på grund av det? Var vit asbest för den delen också. Har nämligen en del ångest över det och är rädd för att få cancer som sagt.
Någon form av cancer kommer du( alla ) få om inte nått annat tar död på en först.
 
Hej!

Läst på en hel del om asbest sista tiden och förstår att mina rädslor inför asbest är överdrivna. Har likväl lite funderingar som ni kanske har svar på från tidigare erfarenheter.

Vi på en gård där vi nyss installerat solceller på logtaket där det ligger eternit. Under eternitskivorna så ligger där ett innertak som sett sina bästa dagar men som fortfarande är helt på sina flesta ställen. Vi har börjat funderar över eventuellt damm som frigjorts i samband med installationen och hur stora riskerna skulle vara för oss att vistas inne i logen med tanke på att det är hårt packat jordgolv som har en tendens att damma? Jag och min ettåriga son befann oss även ute denna dagen, men med tanke på att det var utomhus antar jag att potentiell exponering för både honom och mig är minimal.

Jag vet att de inte använt dammsugare i samband med borrningen som jag vet att man enligt protokollet ska använda, och de har också sagt att det vid tiden för borrningen blåste uppe på taket, vilket isåfall blåst bort eventuellt damm.

I samma veva så har dessutom en av arbetarna lånat vår toalett inomhus iförd sin skyddsdräkt, något som jag först reflekterade över i efterhand. Jag har torkat av alla ytor inne på toaletten ett par gånger, men har lite funderingar på allt tyg som var inne på toaletten vid tillfället. Bör vi göra oss av med alla handdukar/kläder eller kan man tvätta det i tvättmaskin? Läst att tvättmaskin inte är det bästa sättet när det kommer till asbest. Jag har försökt läsa mig till hur asbestfiber ter sig, men som jag förstår det sätter de sig i tyg och frigörs om man skulle skaka ur tyget, vilket man inte gör traditionellt vid ett toabesök alltså borde det vara lugnt.

Jag har som sagt läst det som skrivits i tråden och vet att en engångsexponering inte är något att orda om, men vill mest se till att vi håller oss till just en engångsexponering.
 
Du svarar på frågan själv. Inte ett dugg riskabelt något av det du beskriver. Glad påsk!
 
F
Bor i nyproducerad lägenhet så jag slipper tänka på allt vad asbest, radon och mögel heter, men går lite i tankarna att köpa hus. Dock har jag hälsoångest, så jag vet inte om det är för mig. I princip ALLA hus innehåller ju asbest och det kan finnas precis överallt. Det går ju inte att renovera utan att exponeras för asbest? Verkar helt omöjligt när man inser hur mycket asbests som använts och var i husen - innertak, elkablar, väggar, under mattor, kakel osv osv osv.

För oss som har hälsoångest, jag vet inte ens om det är någon mening att flytta till äldre hus? Jag har provat förr att bo i radhus som hade asbest i rörkrökarna i källaren och bara det gav mig stark ångest. Att bo i hus blir mest förenat med just ångest och oro.

Det är trist dock. Man tittar hus när man är ute och går och får en romantisk bild av hur det skulle vara att bo i hus, men inser att det inte är något för mig. I lägenheten vet jag i alla fall att jag mår bra och känner mig trygg och det är det viktigaste av allt.
 
F Feratin skrev:
Bor i nyproducerad lägenhet så jag slipper tänka på allt vad asbest, radon och mögel heter, men går lite i tankarna att köpa hus. Dock har jag hälsoångest, så jag vet inte om det är för mig. I princip ALLA hus innehåller ju asbest och det kan finnas precis överallt. Det går ju inte att renovera utan att exponeras för asbest? Verkar helt omöjligt när man inser hur mycket asbests som använts och var i husen - innertak, elkablar, väggar, under mattor, kakel osv osv osv.

För oss som har hälsoångest, jag vet inte ens om det är någon mening att flytta till äldre hus? Jag har provat förr att bo i radhus som hade asbest i rörkrökarna i källaren och bara det gav mig stark ångest. Att bo i hus blir mest förenat med just ångest och oro.

Det är trist dock. Man tittar hus när man är ute och går och får en romantisk bild av hur det skulle vara att bo i hus, men inser att det inte är något för mig. I lägenheten vet jag i alla fall att jag mår bra och känner mig trygg och det är det viktigaste av allt.
Asbest bör ju inte finnas i hus efter 1982 då det totalförbjöds.
Så om du är så orolig ska du sikta på ett hus nyare än så.

Mitt är från 45, men det finns inget uppenbart som man ens behöver vara orolig för i detta hus. Finns 2 rör i källaren med någon isolering men pillar ju inte på det så har ingen aning.
Orolig? Nä det är jag inte.
Om jag nån gång kommer ta bort isoleringen och jag ser att det kanske kan damma så tar jag bara andningsskydd.
 
F
R Rkarlsson skrev:
Asbest bör ju inte finnas i hus efter 1982 då det totalförbjöds.
Så om du är så orolig ska du sikta på ett hus nyare än så.

Mitt är från 45, men det finns inget uppenbart som man ens behöver vara orolig för i detta hus. Finns 2 rör i källaren med någon isolering men pillar ju inte på det så har ingen aning.
Orolig? Nä det är jag inte.
Om jag nån gång kommer ta bort isoleringen och jag ser att det kanske kan damma så tar jag bara andningsskydd.
Det finns tyvärr inga nyare hus i vårt område eller ens i krokarna. Alla är från 1920-68 typ. De flesta 40-talet. Ja du, om jag var som du skulle det ju uppenbarligen inte vara några problem men jag är som många andra i denna tråd och lider av hälsoångest så det funkar nog inte för mig. Det är nog svårt för dig att relatera. När jag bodde i radhuset där jag visste att det fanns asbest i rörsvängarna var det för mig som att bo i tjernobyl. Jag skojar inte ens. Jag tycker det känns rent av ofräscht med hus som har blåbetong, radon, asbest, mögel osv. Hur mycket jag än vill ha hus kommer det inte att gå. Vad är det för mening om man ändå inte kan njuta av det :/
 
F Feratin skrev:
Det finns tyvärr inga nyare hus i vårt område eller ens i krokarna. Alla är från 1920-68 typ. De flesta 40-talet. Ja du, om jag var som du skulle det ju uppenbarligen inte vara några problem men jag är som många andra i denna tråd och lider av hälsoångest så det funkar nog inte för mig. Det är nog svårt för dig att relatera. När jag bodde i radhuset där jag visste att det fanns asbest i rörsvängarna var det för mig som att bo i tjernobyl. Jag skojar inte ens. Jag tycker det känns rent av ofräscht med hus som har blåbetong, radon, asbest, mögel osv. Hur mycket jag än vill ha hus kommer det inte att gå. Vad är det för mening om man ändå inte kan njuta av det :/
Nej det är ju inte bra att man går och är orolig. Då är nog det bästa att stanna kvar i lägenheten eller försöka hitta ett nyare hus. Alternativt att du försöker på något vis komma över din oro, kanske med viss hjälp.

Att det är lika med döden eller allvarlig sjukdom för att man bor i ett gammalt hus som i övrigt inte är något problem med är ganska osannolikt.
Tänk tex alla gamla människor som bott i sina gamla hus. Farsan är 72 och friskare än många 30 åringar, han har ändå jobbat med betong och renoverat gamla badrum i hela sitt liv, rökat dessutom från 13 års ålder upp till 67.

Hoppas att du hittar ett nyare hus än 82 eller kommer över oron =) Eller att du bygger eget nån gång.
 
  • Gilla
Feratin
  • Laddar…
F Feratin skrev:
Bor i nyproducerad lägenhet så jag slipper tänka på allt vad asbest, radon och mögel heter, men går lite i tankarna att köpa hus. Dock har jag hälsoångest, så jag vet inte om det är för mig. I princip ALLA hus innehåller ju asbest och det kan finnas precis överallt. Det går ju inte att renovera utan att exponeras för asbest? Verkar helt omöjligt när man inser hur mycket asbests som använts och var i husen - innertak, elkablar, väggar, under mattor, kakel osv osv osv.

För oss som har hälsoångest, jag vet inte ens om det är någon mening att flytta till äldre hus? Jag har provat förr att bo i radhus som hade asbest i rörkrökarna i källaren och bara det gav mig stark ångest. Att bo i hus blir mest förenat med just ångest och oro.

Det är trist dock. Man tittar hus när man är ute och går och får en romantisk bild av hur det skulle vara att bo i hus, men inser att det inte är något för mig. I lägenheten vet jag i alla fall att jag mår bra och känner mig trygg och det är det viktigaste av allt.
Nej du ska inte flytta till nå annat än nybyggt låter det som.
Tänker också att får man sån ångest och nåjja kanske man ska undersöka varför.
Fast vården är ju inte det bästa på det området heller.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F Feratin skrev:
Bor i nyproducerad lägenhet så jag slipper tänka på allt vad asbest, radon och mögel heter, men går lite i tankarna att köpa hus. Dock har jag hälsoångest, så jag vet inte om det är för mig. I princip ALLA hus innehåller ju asbest och det kan finnas precis överallt. Det går ju inte att renovera utan att exponeras för asbest? Verkar helt omöjligt när man inser hur mycket asbests som använts och var i husen - innertak, elkablar, väggar, under mattor, kakel osv osv osv.

För oss som har hälsoångest, jag vet inte ens om det är någon mening att flytta till äldre hus? Jag har provat förr att bo i radhus som hade asbest i rörkrökarna i källaren och bara det gav mig stark ångest. Att bo i hus blir mest förenat med just ångest och oro.

Det är trist dock. Man tittar hus när man är ute och går och får en romantisk bild av hur det skulle vara att bo i hus, men inser att det inte är något för mig. I lägenheten vet jag i alla fall att jag mår bra och känner mig trygg och det är det viktigaste av allt.
Inte för att jag vill strö salt i såren men även nyproducerade byggnader kan mögla om rätt förutsättningar finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.