Efter över tio år har min cirkulationsenhet börjat läcka. Den kommer från Sfinx, så det finns ju ingen kvar och ingen att fråga. Dessutom visar bifogad manual en annan pumpgrupp.
Det läcker ur axlarna till kranarna uppe, speciellt om man vrider på dom. Dessutom har det börja läcka under själva pumpen. Vätskan är propylene-glykol (den ogiftiga alltså). Typ 1 dl/mån.

Borde nog byta ut den där mojängen med 4 anslutningar. Men jag fattar inte vad det är egentligen. Hade i forntiden hittat en bild på pumpen, där står det "Integrated ball valve (4-way) with gravity valve". Borde innebära backventil. Men man vill ju absolut inte stänga bort säkerhetsventilen.

Någon som har en aning om vad det är för funktion, eller hur det borde funka?

Bild av en cirkulationsenhet med synliga läckage vid kranaxlar och under pump, omgiven av mätare och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den övre läckan till höger borde ju bara vara att byta ut ventilen, jag har haft några liknande på min solfångaranläggning och dom läckte också efter ett tag.
Den under cirkulationspumpen kan ju vara packningen, borde finnas som reservdel.
Den övre läckan i mitten kan ju vara lite knepigare när det läcker vid axeln. finns det plats att flytta rören uppåt kan man ju bygga ihop en ny enhet men det kan ju vara svårt att få den så kompakt.

Jag har en backventil som inte bygger något i höjd, kan kanske vara något i kombination med en fyrvägsanslutning och en kulventil?
 
Jo, tanken var att bygga något annat. Klart det inte blir lika kompakt.
Men, problemet är att jag inte förstår vad som ska byggas.
Hur fungerar den där fyrvägsventilen, var sitter backventilen?
(Borde ju vara fria rör till solfångaren)
Påfyllnad och säkerhetsventil och kanske även backventil, kan som alternativ placeras på annat ställe.
Däremot behövs cirkpumpanslutn (med ventil)

Vill inte dränera och plocka isär innan jag skaffat grejor
Nån som vet hur det funkar, eller hur det borde vara uppbyggt (kinaprylar som detta behöver ju inte vara rätt).
 
Om du monterar en ny backventil ovanpå cirkulationspumpen sen en unionskoppling (om du inte kan använda den du har?) ovanpå den en fyrvägskoppling och sen en kulventil ovanpå den så får du ungefär samma funktion som idag, jag antar att med den fyrvägsventilen du har idag kan du stänga mot dom andra utgångarna också men jag vet inte varför man skulle vilja göra det. Huvudsaken att man kan stänga upp mot solfångarna.
Samt byta packning och dom där små ventilerna för fyllning och tömning.

Sen kan jag tipsa om att sätta ett rör eller slang från säkerhetsventilen ner i en dunk, jag fick ett strömavbrott mitt i sommaren och det trycktes ut en del glykol på golvet, blev rätt kladdigt.
 
Tack för svar. Var mest nyfiken varför det såg ut som det gör. Kanske är det mest för att det ska vara kompakt. Har rätt god koll på rördelar, god kund hos Rinkaby.

Så det får bli att dränera och skruva isär, för att undersöka.Det är ju gubevars lämplig årstid. Fundera på att skippa backventilen. Jag har vakuumrör av heat-pipe-modell, så det finns ingen vertikal del med temperaturgradient som kan driva en självcirkulation (plattvärmeväxlare inne). (Dessutom är ju självcirkulation i "framriktningen" lika illa.)

Ja, den där hinken under övertrycksventilen har liksom inte blitt av... Dunk är ju ännu snyggare.
 
Tappade ur och skruvade isär. Så här såg ventilen ut.. Det sitter en backventil närmast pumpen.
I stängt läge, tex vid pumpbyte, blir säkerhetsventilen bortkopplad (backv spärrar). Vansinnigt, Suck. Undrar om fler kinaanläggningar ser ut så. Det blir ett nytt, hembygge, med fungerande säkerhetsventil.

Läckaget då? (troligen bara ventilaxlarna inte pumpen). Jag gissar så här. Axlarna går i smala spalter, som tätas med armaturfett e dy. Gissar att det är glykolen, den löser upp fettet.

Man kan se, både i mina och "köpta" kopplingar antydan till glykolfärg, även om det inte läcker. Jag har använt lin och Löcher pasta (precis som framgångsrikt till vattenledningarna). Denna innehåller fett. Blir orolig. Ska man gå gängtejp? (svårt med icke koniska delar som man inte kan dra i botten då de ska peka åt något visst håll).

Schematisk illustration av ventil i öppet och stängt läge för solfångarsystem med säkerhets- och backventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Javisst säkerhetsventilen borde sitta ovanpå avstängningen.
Jag har också använt lin och pasta och haft lite problem med läckage på glykolsidan men aldrig på vattensidan.
Ett alternativ till gängtejp är Loctite 577 Gängtätning som jag tycker fungerar bättre.
 
vedgubben,

Du måste väl ha fått en skriftlig drifts- och skötselinstruktion instruktion av firman som installerade din solfångaranläggning. Hur ska annars kunna vetas hur den är tänkt att fungera och skötas. Titta i den. Har du slarvat bort den, kanske du kan få tag i en drifts- och skötselinstruktion instruktion för en liknande solfångaranläggning.

http://www.sfinx.se/2016/09/16/solfangare-direkt-fran-fabrik/

Där anges en epostadress, prova och fråga efter drifts- och skötselinstruktion där.
 
Tack för omtanke. Jo, jag har en "liknande" instruktion. Lite överspelat nu, när jag rivit allt, och konstaterat att en hel del saker behöver bytas. Bygger nytt med lösa standarddelar, blir dessutom lättare att underhålla. Inte precis raketforskning det här, men lite svårt att utifrån genomskåda specialkomponenter.
 
Jag har samma problem med läckage vid den där fyrvägskopplingen. Det är samma grejer från sfinx. Kunde du få det att sluta läcka och hur gjorde du i så fall? Köpte du in nya komponenter eller kunde du täta befintliga grejer? Jag installerade själv för ca 10 år sedan.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
S Stefan_E skrev:
Jag har samma problem med läckage vid den där fyrvägskopplingen. Det är samma grejer från sfinx. Kunde du få det att sluta läcka och hur gjorde du i så fall? Köpte du in nya komponenter eller kunde du täta befintliga grejer? Jag installerade själv för ca 10 år sedan.
Hej, Ja, då är vi väl ungefär samtida. Ska försöka komma ihåg. Ventilen gick inte att rädda, så: Jag flyttade manometer/säkventil till expansionskärlet. Mer normalt och tryggare, då funktionen var lite oklar. Pluggade hålet i fyrvägarn. Bytte avtappningsventilen till en typ Ballofix. Stigarröret hade redan en extern ventil. Fyrvägsventilen sattes i ett öppet (lite oklart) läge. Axelhålet löddes igen (oklart minne igen) och skruvades fast. Det blev gängtejp denna gång. Funkar ju bra där man drar gängan i botten. Lite pyssligt med nya ventilen.
Lycka till.
Ps. Påfyllning funkar bäst "underifrån", då man trycker ut luften ur pumpen. Ds.
Fyrvägsventil med manometer och säkerhetsventil monterade på ett expansionskärl i ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för infon. Jag fattar inte riktigt hur påfyllningen funkar i ditt system nu. Vid vanlig drift är det en sluten krets. Vid påfyllning behöver kretsen brytas och påfyllning görs på ena sidan nära brytningen och avtappning sker på andra sidan nära brytningen och så fyller man på ett tag så att man får ur luften. Brytningen kan vara en avstängningsventil, men det kanske funkar med en backventil? Du verkar ha tagit bort avstängningen som fanns på fyrvägsventilen. Den röda spaken stod vertikalt vid drift och horisontellt vid påfyllning. Är det för att det finns en backventil så att den avstängningsventilen inte behövs? I så fall måste väl påfyllning göras ovanför backventilen och uttag göras under backventilen, annars tar väl glykolvattnet smitvägen genom backventilen och inte går genom hela kretsen?
 
Minnet är lite svagt. Men min påfyllningen är flyttad till underkant av armaturen (långt utanför bild). Jag har en lång slang till en tratt som sitter över solfångarens högsta punkt. (Påfyllning blir därmed helt passiv, inga pumpar eller annat.)
Hur det blev med ev backventil i fyrvägaren minns jag inte. Ser inte nyttan med backventil. Oönskad självcirkulation är lika illa oavsett riktning.
Slangen på fyrvägaren är en avtappning (kanske det finns en backventil kvar ändå?)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.