AXS
Låshuset till lägenheten har pajat, låsregeln hänger bara och dinglar. Kan inte låsa och det känns ju sådär.

Står ASSA 410 på det, vad kan jag ersätta med? Vill kunna köpa det idag och helst inte betala 3000:- som min låssmed ville ha.

Om jag mäter verkar det vara ett 410-50.
Detta kanske är rätt? https://www.bauhaus.se/lashus-410-50-sym

Q8NSaTWZuubr7NlarMaY9Q0omGCbVREef6WLwO1tF_tA0qjholbbnNxxj6rXrd3vOjo_JdBwJ4ehZsYrUUWIh5L2uIFcEDYQkKqn5aXS316bNSbXT128wyB_YzwmR6Ha41Mp_iAhhymuFhM8Uy20ok2N4YIxbO9b9R_4FjD5vE9TPE4s0Lk_sBoqTxNPoAA_R20iocqIUTskdhuEY0C7BbjZGHizn9pIxBefXC9nGuacQyJwZxCenYgCfD2P20qP1-GCVtW1iF7qSMkzEeUQdYJb85ziltqC09Q5M4ZEmbIgpKtEc2oqxZIDif5q81pyS1WyBVpu4Gb3jkKfTJNuuzILZz9oTOqDx_LYcrsMhy0ZwDQ1wA4WTw4VSsClHHx-udfLWB4zRCgtolb_8bKJEbWs1Foh9_314mQFICwod8hWyNIu2LQ2W8T6rH8ZkIn2G4LGBRWy-e8fLTq4R6fEGVdRDN4njtRAaihJX64DVCpmwgdcuL07d5DpfrFP2g7vIz_SN9ewj3oa3z8JTCQ1uWVuqQyvNxbA-pA78GXsyzc6VYvCfaBl_zO6mdIl6-et48vTPSjxS9XC-TXvmF8OexbGxdiPvF8zBpCDk0Uxk3_aEl1-sZkDLzIly_vLsoHibV6sNH6yMiTdSOYqFju_nQrAsz82Qu733SLLwnj_lD7Her9ensqmIm8t0QJW3BvzT5rR47PAh0ofxA2hWkO4p1vLeBFQhudgOXwizd42m1VPGUlBys56LtF5HoFgJH4=w491-h969-no
 
Det låshuset du länkar är rätt ASSA 410-50.
Köp låshuset där du lätt kan köpa det eftersom du vill ha det direkt om det sedan är en låssmed, järnhandel eller byggvaruhus spelar ingen roll.
Jag tycker det var ett högt pris du fått av låssmeden, det är endast låshus + 1 arbetstimme + resa/parkering.
 
Redigerat:
AXS
1 123abc skrev:
Det låshuset du länkar är rätt ASSA 410-50.
Köp låshuset där du lätt kan köpa det eftersom du vill ha det direkt om det sedan är en låssmed, järnhandel eller byggvaruhus spelar ingen roll.
Jag tycker det var ett högt pris du fått av låssmeden, det är endast låshus + 1 arbetstimme + resa/parkering.
Tack, blev en annan låssmed som sålde huset löst.

Fick lossa stolpen och vända fallet, annars mest skruvar. Tog 30min att byta och funkar nu perfekt.

Sämst konstruktion på låshuset förövrigt, en liten fjäder går av och sen funkar det inte alls. Tror 30% i huset bytt...
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Sämst konstruktion på låshuset förövrigt, en liten fjäder går av och sen funkar det inte alls. Tror 30% i huset bytt...
Att vända fallen kan man få göra men det är ganska lätt på de låshusen om man har en beskrivning.
Äldre ASSA evo (evolution) hade mycket problem så det stämmer som du beskriver att många låshus byts ut.
De nya låshusen är bättre och har en annan konstruktion vilket syns om man tittar på låshusen jämte varandra och namnet är bytt från evo till connect.
 
AXS
1 123abc skrev:
Att vända fallen kan man få göra men det är ganska lätt på de låshusen om man har en beskrivning.
Äldre ASSA evo (evolution) hade mycket problem så det stämmer som du beskriver att många låshus byts ut.
De nya låshusen är bättre och har en annan konstruktion vilket syns om man tittar på låshusen jämte varandra och namnet är bytt från evo till connect.
Yes, fick med beskrivning, bara lossa stolpen och sen vända fallet.

En parantes, jag har sommarjobbat på ASSA och faktiskt gjort ritningen på evo-regeln(Obs ritning, inte konstruerat). Det var sen via den som det gick att öppna låset med ett bladmått. Mycket stolt över det i mitt CV.
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Yes, fick med beskrivning, bara lossa stolpen och sen vända fallet.

En parantes, jag har sommarjobbat på ASSA och faktiskt gjort ritningen på evo-regeln(Obs ritning, inte konstruerat). Det var sen via den som det gick att öppna låset med ett bladmått. Mycket stolt över det i mitt CV.
Det var så svårt att få ASSA att ta ansvar för bladmåttsproblemet så kollegor var tvungna att gå via TV (Uppdrag granskning), jag var själv i kontakt med UG när det var aktuellt.
Jag minns den första introduktionen hos ASSA för Evolution låshus innan de kom ut på marknaden och vi ifrågasatte om det skulle fungera och hålla.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Låshuset till lägenheten har pajat, låsregeln hänger bara och dinglar. Kan inte låsa och det känns ju sådär.
Detta borde väl hyresvärden åtgärda?
 
Immobil Immobil skrev:
Detta borde väl hyresvärden åtgärda?
Det kanske är en BRF där det ligger på bostadsrättsinnehavaren.
Det kan ta tid att få åtgärdat, när man inte kan låsa så vill man ha det fixat så fort som möjligt.
Jag byter även låshus i hyresrätter åt hyresgäster men då är det oftast självlåsande (assa 560) och hyresgästen blivit utelåst och önskar ett 565 låshus istället.
 
  • Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.