hsd
Det skulle ju vara så enkelt från början men sen satte tjänstemän tänderna i allt och förvisso behövs inte bygglov mm men bygganmälan ( som kan nekas/avslås ) dessutom massor av krav på utförandet och dryga avgifter
Attefall - känn Dig blåst
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
T
wildeside wildeside skrev:
Hmmm du behöver inte ge mej någon pekpinne!
Jag är bland annat KA.
Va senast i tisdags ute som KA och skrev 17 avvikelserapporter på en stomresning med tät utsida så lite kan jag om byggnation.
Inte allt men har iaf varit i byggbranschen i drygt 35 år och det man ser ute på byggena idag är skrämmande.
F frede skrev:
@tommib Ja, jag har uppenbarligen helt orimliga förväntningar. Tänkte i mitt stilla sinne att ett enkelt förråd inte kräver anlitande av arkitekt, men får tydligen tänka om. Det är alltså så att "det inte är så svårt" för en total lekman att ta fram sektionsritningar men det är inte något man kan förvänta sig av en utbildad snickare.
Snickaren kan säkert rita lite och få fram något. Skillnader att han sen också ska ta betalt för sina tjänster och då måste det vara 100% rätt. Det vill inte snickaren ta betalt för för han inser att han inte har alla dom kunskaperna. Väldigt klokt av honom.

Det är lite som att be rörmokaren att även komplettera med ett uttag till diskmaskinen, från ett uttag som sitter 3m ifrån. Även om han rent tekniskt kan få till det så ska han inte hållas med det...
 
  • Gilla
matsgran och 3 till
  • Laddar…
Ritade mitt garage helt själv, hittade program att räkna ut takstolarna med, och skickade med en beräkning.
Kollade på ritningarna som fanns på huset, och ritade garaget på samma sätt.
Tex var huset 24 cm långt på ritningen, 12 meter i verkligheten. Garaget skulle vara 7 meter, så det blev 14 cm. (skala 1:50)
Hänvisade även till samma virkesdimensioner som huset, det var byggt på 60 talet, och hade rimliga dimensioner för ett garage, förutom takstolarna som byggdes efter beräkningen.

Fick inga frågor alls på att det var "hemmaritat"
 
  • Gilla
Drönaren och 2 till
  • Laddar…
Kan sammanfatta följande för dig. Nej, det är nog inte vanligt. Men, ex Sthlm finns massvis med firmor som åtar sig helhets ansvar eller mindre firmor som tar in en konstruktör som kan göra fullständiga ritningar till din anmälan / bygglov. Problemet är att du oftast får fakturan direkt från dom då de bara hjälper dig och knyta rätt kontakt. Det är ju till stor del o sminka en gris. För skickar konstruktören en ritning som han brukar göra kommer snickaren vilja göra på ett annat sätt och det är ett helvete om du ska följa alla avvikelser mot ritning när de konstruerar. Båda kan ju vara fackmannamässiga utan bara olika lösningar. Verkligheten är således en chansning hur du vill göra men absolut kommer du få en extern person som hjälper o rita. Bygglovsritningsr kräver högre o högre nivå och det är nog ganska få som pallar privat sätta sig o göra sånt idag. Blir dyra timmar om du ska pyssla själv med det.

ritningen kommer därför vara för bygganmälan inte för själva utförande (åtminstone för mindre arbeten). Men visst undantag finns men ska du dokumentera alla ändringar och bekräfta det med bygglov kan det blir väldigt mycket jobb o tror de flesta genar i uppenbara genvägar
 
  • Gilla
Stenko och 2 till
  • Laddar…
F frede skrev:
@topmount Det krävs inget ritprogram, utan det duger med en skiss på papper men det ska framgå allt det jag jag listar. Ger man ett pris på ett jobb har man rimligtvis tänkt sig en viss design och att från det skapa en ritning där konstruktionen framgår låter inte jättekomplicerat om man har fackkunskap.
Bara läs svaren du har fått här. Du har fel inatt utgå från att en snickare kan ta fram en sektionsritning så som kommunen kräver. Punkt slut.
 
  • Gilla
  • Älska
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Jobbar som byggprojektör, jag hjälper dig gärna att ta fram sektionen så att du kommer igång med ditt bygge. Bara att slänga iväg ett PM om du är intresserad.
 
  • Gilla
DrKron och 22 till
  • Laddar…
F frede skrev:
Hej!

Har efter många om och men fått tag i en snickare som skulle hjälpa mig att bygga ett enkelt attefallsförråd på 30 m2. Förklarade enkelt med planskiss och fasdadritning vad jag tänkt mig och han räknar på ett pris.
När jag försöker göra bygganmälan så vill kommunen ha in en teknisk sektionsritning för att ge starttillstånd. Vi pratar alltså inte bara höjder på golv, tak, och vinklar osv, utan med angivna virkesdimensioner, takstolsritning, infästningar och hela faderullan från grundläggning till tak för att kunna ta ställning till konstruktionen. Rimligt kan jag tycka. Då visar det visar sig att min snickare inte vet hur man tar fram en sådan ritning. Han vet hur han ska spika ihop skiten och hur mycket virke som krävs men kan inte ta fram en ritning för "det brukar mina kunder göra". Är jag helt fel ute om jag förväntar mig att en snickare (enmansbolag) som åtar sig att bygga ett förråd från en skiss även ska kunna ta fram en sektionsritning, eller är det fullt rimligt att kunden (som i detta fall inte kan något om byggnadsteknik) först ska hitta en arkitekt eller annan som kan skapa ritningar för att sedan kontakta en snickare med dessa som underlag?
Oftast så har man en egen ritning och kan då säga åt hantverkaren att föra in ändringar på originalet.
Antar att detta gäller även fasader och liknande. Då jag arbetade som elektriker så var det ett måste att alltid föra in ändringar på de ritningar man arbetade utefter. Våra "penritade" ändringar gavs sedan rill "ritkontoret" som förde in ändringarna vi gjort på en "riktig" ritning.

Ville sedan kunden ha en kopia av ritningarna (de nya) så kunde de köpa en sådan ritning där ändringarna var gjorda.

Många småfirmor saknar helt kompetens att utföra något som helst ritningsarbete. Speciellt inte hantverkare från andra länder. Dessa kan knappt ens läsa en Svensk ritning och kan inte ett smack om vyplaceringsregler eller toleranskrav/byggkrav De kör mest på "fri hand".

Är det en större firma typ Skanska eller en etablerad Svensk firma så har de ofta ett ritkontor med ingenjörer/rittare som kan utföra ritningar efter våra Svenska krav.

Förmodligen använder du en firma som har "kontoret i fickan" och då får du se till att ritningarna tas fram av en ritningsfirma som kommer hem till dig och tar mått och för in allt på en ritning
 
Kul stt se ditt engagemang. Men vad för typ av avvikelser var det du anmärkte på. Lite nyfiken bara hur illa och vad typ av gel det kan vara när det är så många


wildeside wildeside skrev:
Hmmm du behöver inte ge mej någon pekpinne!
Jag är bland annat KA.
Va senast i tisdags ute som KA och skrev 17 avvikelserapporter på en stomresning med tät utsida så lite kan jag om byggnation.
Inte allt men har iaf varit i byggbranschen i drygt 35 år och det man ser ute på byggena idag är skrämmande.
 
F frede skrev:
@wildeside Om man som bolag lämnar offert på ett arbete så tänker jag att det är rimligt att man kan utföra de moment som det innebär, eller tar in underentreprenörer för t.ex. markarbete eller elinstallation (som är gjort i det här fallet). Det är trots allt ett bolag och inte en anställd snickare som vi pratar om. Hade inte varit några konstigheter om han antingen lejt någon för detta eller gjort klart för mig att jag behöver tillhandahålla dessa underlag.

Absolut inte. Hittar du en enmanssnickare som gör ritning så dra öronen åt dig. Då är bog denne bättre på att rita en att snickra.

vi hantverkare gör inte ritningar. Punkt
 
  • Gilla
liran och 8 till
  • Laddar…
F frede skrev:
@wildeside Om man som bolag lämnar offert på ett arbete så tänker jag att det är rimligt att man kan utföra de moment som det innebär, eller tar in underentreprenörer för t.ex. markarbete eller elinstallation (som är gjort i det här fallet). Det är trots allt ett bolag och inte en anställd snickare som vi pratar om. Hade inte varit några konstigheter om han antingen lejt någon för detta eller gjort klart för mig att jag behöver tillhandahålla dessa underlag.
Ring Skanska dom kan uppfylla alla dina önskemål. Dom har resurser.
 
  • Gilla
Lemans och 2 till
  • Laddar…
F frede skrev:
@topmount Det krävs inget ritprogram, utan det duger med en skiss på papper men det ska framgå allt det jag jag listar. Ger man ett pris på ett jobb har man rimligtvis tänkt sig en viss design och att från det skapa en ritning där konstruktionen framgår låter inte jättekomplicerat om man har fackkunskap.
Det är inte alla chafförer som kan laga bilen och vise varse
 
  • Gilla
liran och 4 till
  • Laddar…
F frede skrev:
@wildeside Om man som bolag lämnar offert på ett arbete…...
Fast det är inte så komplicerat att ta fram det underlag som kommunen kräver. Om man avsätter lite tid så går det bra att rita i PowerPoint. Det har jag gjort för två utbyggnader av en ursprunglig Friggebod. Om man tar i vad som är rimliga dimensioner för takstolar och väggar så brukar kommunens tjänstemän bli nöjda. Jag tror inte att man för ett Attefallshus nödvändigtvis behöver anlita en arkitekt. Sedan kan du, som påpekats, låta din snickare använda dina ritningar som underlag. Det har fungerat bra för mig i alla fall.
 
  • Gilla
Smulan56
  • Laddar…
Gör det inte så krångligt! Jag tog fram samtliga våra ritningar till ett hus på 300kvm själv. Jag har ingen kunskap kring ritningar men jag har en del kunskap kring teknik osv i hus då jag jobbar som fastighetsförvaltare. Jag orkade inte lära mig ett ritprogram så jag gjorde på gamla sättet - penna och papper. VVS fick jag hjälp med.
Takstolarna köpte vi från derome och då gav de mig information kring hur det skulle utföras. Jag ritade utifrån det.
De hade räknat på konstruktionen med laster osv.
Allt du köper kostar pengar - vill du inte betala så får du göra det själv!
Många fack-bygghandlare har en byggtekniskt kunnig hos sig som säkert kan hjälpa dig. Då menar jag alltså inte typ Byggmax. Lycka till!
 
  • Gilla
Michael Axman och 1 till
  • Laddar…
F frede skrev:
@wildeside Om man som bolag lämnar offert på ett arbete så tänker jag att det är rimligt att man kan utföra de moment som det innebär, eller tar in underentreprenörer för t.ex. markarbete eller elinstallation (som är gjort i det här fallet). Det är trots allt ett bolag och inte en anställd snickare som vi pratar om. Hade inte varit några konstigheter om han antingen lejt någon för detta eller gjort klart för mig att jag behöver tillhandahålla dessa underlag.
Som entreprenör har du en skyldighet i att förvissa dig om att exempelvis bygglov finns innan du bygger något som kräver bygglov men det åligger byggherren att söka bygglovet om inte annat avtalats. Hat du upphandlat bas-p av honom skall han ta fram det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.