Hej

Tänkte byta ut lite befintliga vägguttag i huset. Det är 4-vägs OJORDADE uttag.
Dessa verkar ju vara ganska svåra att få tag i och de som Jula,Bauhaus med flera har kostar ju 150-300kr st.
Hittade dock en butik som säljer
Malmbergs Vägguttag Nova 4-Vägs Utanpåliggande Ojordad betydligt billigare.

Finns det någon här som kan upplysa mig om kvaliten på dessa uttag ?

Menar med detta att t.ex Biltemas 4-vägs JORDADE uttag säljs billigt men är ju rena skräpet när man öppnar uttaget och skall montera dem. Hade hem en elektriker i fjol som skulle byta 2 jordade 4-vägs uttag och hade köpt 2 från Biltema och han dömde ut dem direkt. Köpte två nya från Jem&Fix som han ansåg vara ok dock inte premium kvalitet.

Nu gäller dock min fråga just kvaliten på
Malmbergs Vägguttag Nova 4-Vägs Utanpåliggande Ojordad !

Ha en bra dag alla där ute i vårt avlånga land !
 
Ja du kan använda dom om det bara är priset som avgör, men jag skulle rekommendera dom dyrare ELKO eller Schneider
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
För några år sedan skrev någon rätt träffande om Malmberg kvalitet här på forumet: ”absolut inget fel på Malmbergs uttag, om man bara inte slarvar bort den medföljande klubban som används för att slå in kontakten”.
Kvaliteten varierar över tid, de har nog skapliga varor i perioder.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ja du kan använda dom om det bara är priset som avgör, men jag skulle rekommendera dom dyrare ELKO eller Schneider
Varför skulle de vara bättre ?
Räcker ju inte med att bara priset är högre så är artikeln bättre.
 
Jag köpte ojordade 2 vägs infällda Gelia Atia för ca 39:- som jag tycker är väldigt bra.
Så det finns billiga grejer som funkar bra.

Fast det hjälper ju inte dig som ska ha ett utanpåliggande 4 vägs. Men man KAN hitta bra grejer för en billig peng var min poäng.
 
Redigerat:
  • Gilla
TheFlyer
  • Laddar…
T TheFlyer skrev:
Varför skulle de vara bättre ?
Räcker ju inte med att bara priset är högre så är artikeln bättre.
Ingen tvekan om att de på diverse även objektiva grunder tekniskt och brukarmässigt är bättre. Om det väger upp ev prisskillnad får man själv avgöra som vanligt. Jag skulle säga att det gör det även om många av Malmbergs produkter är helt ok.
 
  • Gilla
TheFlyer
  • Laddar…
Ett alternativ är väl två vanliga tvåvägsuttag bredvid varandra om man absolut behöver fyra brunnar på samma plats?
Då finns det lite fler modeller att välja på.
 
  • Gilla
TheFlyer och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
För några år sedan skrev någon rätt träffande om Malmberg kvalitet här på forumet: ”absolut inget fel på Malmbergs uttag, om man bara inte slarvar bort den medföljande klubban som används för att slå in kontakten”.
Kvaliteten varierar över tid, de har nog skapliga varor i perioder.
Jag har ett fyrvägs på kallvinden som dock är ganska lätt att iaf få in kontakt i en av brunnarna. De har nämligen missat petskyddet på den.

Men det måste ju räcka med att tre brunnar av fyra är petskyddade? Eller hur? ;)

Malmbergs har en del produkter som inte är rent skräp, men uttagen är skräp. Jag har tom bytt upp mig på de (få) platser jag satte Malmbergs uttag allteftersom de ekonomiska förutsättningarna medgav det.

Eller, som du skriver, de jag har var iaf skräp. De är inte särskilt konsistenta över tid.
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
T TheFlyer skrev:
Varför skulle de vara bättre ?
Räcker ju inte med att bara priset är högre så är artikeln bättre.
Om man har pysslat med hus ett tag så står det otvetydigt klart att Malmbergs är bland de absolut sämsta. Vad vill du ha, en doktorsavhandling? Du frågar ett forum med enorm samlad erfarenhet och får svar, bra!
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Om man har pysslat med hus ett tag så står det otvetydigt klart att Malmbergs är bland de absolut sämsta. Vad vill du ha, en doktorsavhandling? Du frågar ett forum med enorm samlad erfarenhet och får svar, bra!
Du behöver inte ta så att du spricker. På detta forum finns många som inte har annat att skriva något. Och svaret jag fick pekade just på en sådan medlem !
Bara nåt kort och inget fakta alls.
Har inte hållit på med just byte av vägguttag fast jag pysslar om villa mest själv.
Så jag hoppas att du inte gör dig besväret att svara när jag någon gång i framtiden frågar om nåt annat.
Ditt svar nu tyder ju på att du vill gärna bli sedd och hörd men inte vet så mycket.
 
T TheFlyer skrev:
Ditt svar nu tyder ju på att du vill gärna bli sedd och hörd men inte vet så mycket.
Hur kom du fram till den slutsatsen?
 
Min erfarenhet är att fyrvägsuttag är extra känsliga. Skulle tro det beror på att man har högre belastning i mitten långt från kanten när man trycker i sladdarna. Har sett fler spruckna fyrvägsuttag så av den anledningen rekommenderar jag de dyrare just i detta fallet.
 
  • Gilla
TheFlyer
  • Laddar…
K Kane skrev:
Hur kom du fram till den slutsatsen?
Jo, genom hans sätt att reagera och svara.
Att man har 4-siffrigt i antal inlägg innebär ju inte att man kan något om någonting.
 
Redigerat:
Till er alla som svarat mer uttömmande.

Beställde 1 st. Malmbergs Vägguttag Nova 4-Vägs Utanpåliggande Ojordad för 69kr/st från stuvbutiken.com och som någon redan skrev ”det borde följa med en klubba som man slår in kontakten med”.
Uttaget är rent skräp och när jag visade den för elektrikern jag brukar anlita sa han ”gör om gör rätt”.
Tänker inte installera den för inom några månader kommer du att köpa ett mer kvlitativt uttag som jag får byta ut då.

Tack för alls råd och tips !
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
T TheFlyer skrev:
Jo, genom hans sätt att reagera och svara.
Nu ska du inte döma hunden efter håren, det är vad jag förstår en samhällsbärare. Kanske inte med så stor erfarenhet av och insikter kring vägguttag men ändå en ynnest att det presteras svar i denna profana fråga.

Mitt svar till dig är att det finns normalt många sämre än Malmbergs som säljs av tex Biltema, Jula osv om det inte som ibland är ok märkesvaror de har. Grundregel kan vara att ser du tex Anslut på förpackningen gå snabbt åt motsatt håll och glöm vad du sett. Alltså lägg det lilla högre priset på tex Elko, Eljo (Schneider) och i fallet uttag även utmärkta ABB.
 
  • Gilla
TheFlyer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.