Lånar tråden lite.
Har köpt ett nytt knivfäste till min Klippo Compact. Hur sjutton får man dit det? Trodde att demonteringen skulle vara det svåra men att trycka dit det nya fästet var inte lätt.
Tips någon?
 
  • Nytt knivfäste nära en gräsklippares metallaxel väntar på att monteras korrekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smutsig axel på en gräsklippare med synlig knivfästeinfästning och gräsrester, behov av montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett knivfäste till en Klippo Compact gräsklippare under installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kyl axeln och värm fästet. (y)
 
M MattiasT skrev:
Kyl axeln och värm fästet. (y)
Tackar. Hur varmt snackar vi och vad är lämpligast att värma med? Har inte mekat så mycket förut :)
 
Kan inte tänka mig att du behöver ngt annat är en lite remsa smärgelduk för att ev putsa bort ngn grad som uppstått samt en skvätt krypolja (multi 2000, 5-56 eller wd40) och en gummiknosa. Sen knacka dit den.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 2 till
  • Laddar…
A
C Chrillesson skrev:
Lånar tråden lite.
Har köpt ett nytt knivfäste till min Klippo Compact. Hur sjutton får man dit det? Trodde att demonteringen skulle vara det svåra men att trycka dit det nya fästet var inte lätt.
Tips någon?
Bytte exakt likadan på min klippo , smärgelduk som nämndes ovan gör jobbet, går inte det är något annat galet.

vad jag minns så fanns det olika djup att beställa på fästet men minns ej om det fanns olika axelhål och du har fått en millimeter fel

fick du med ny kil så kolla att den är lika stor :)

Värma ska inte behövas, då är något annat fel.
 
Gno rent axeln med scotchbrite eller fin smärgelduk så slinker den på sen.
 
Väcker upp en gammal tråd.

Har nyligen bytt knivtallriken på min Klippo. Men nu när jag ska dra igång den så startar den inte. Känns inte som att det är samma motstånd när jag drar i snöret.

Någon som har en idé?
 
Link013 Link013 skrev:
Väcker upp en gammal tråd.

Har nyligen bytt knivtallriken på min Klippo. Men nu när jag ska dra igång den så startar den inte. Känns inte som att det är samma motstånd när jag drar i snöret.

Någon som har en idé?
Löste du problemet?
 
Försöker med en liknande fråga, min knivbult har gått av inne i gängan. Hur löser man det? Ny axel det enda eller? Klippo Compact
 
Försök gör ett märke i kanten på vänster sida på resterna av bulten och knacka med en körnare moturs (Neråt) , antar att grejorna sitter på klipparen och då måste du nog vända den på sidan innan du försöker.
 
Tack för svar men resten sitter en bit in i gängan, det går inte att komma åt med körnare. Sitter bulten i vevaxeln eller är det en växel mellan?
 
Om du kommer åt att borra i centrum av bulten kan du försöka att använda en vänstergängad skruvutdragare (även benämnd Grispitt ) , vet ej om bulten sitter i vevaxeln.
 
Tack igen, tänkte också på en grispitt, möjligen är bulten lite för smal för det. Men ska prova
 
Det finns olika storlekar att köpa..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.