Är det bara å ta släggan och veva? Hur gör jag sen isf med skorstenshålet. Det sitter en till kakelugn på andra sidan väggen av den jag vill ta bort och den vill jag kunna använda sen
 
  • Ledsen
1
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tråkigt att den ryker.

Det enklaste sättet att få ned den är att vattna på den i krönet någon dag innan. Använd en liten blomkanna och dutta på vatten över några timmar. Då tar leran upp vatten och du kan börja montera den den uppifrån och ned.

Det blir tyvärr ett sot och dammhelvete när man river en kakelugn så plasta in den som i E.T. innan du sätter igång.
 
Om kaklen är i bra skick råder jag dig att plocka ner den sansat och uppmärkt. Absolut inte "ta släggan och veva".
 
hsd
Mjuka upp leran med vatten, ta ner bit för bit och numrera kakel bitarna ( masktejp å skriva på) ta även rätt på trådarna emellan kaklet
Sälj den sedan, många vill ha gamla kakelugnar
 
tensiden tensiden skrev:
Om kaklen är i bra skick råder jag dig att plocka ner den sansat och uppmärkt. Absolut inte "ta släggan och veva".
Den har en del sprickor i kaklet redan
 
hsd
Fota bitarna med sprickorna och visa dessa vid försäljningen ,den kan vara värd 20-30000
 
hsd hsd skrev:
Fota bitarna med sprickorna och visa dessa vid försäljningen ,den kan vara värd 20-30000
Den är helt slät utan utsmyckning så jag tvivlar att den kan vara värd nånting, men jag kan ha fel.
 
Vet du hur gammal den är?
 
Vet du något om ålder? Vår har inte mycket utsmyckning, en rätt gräslig färg och en hel del sprickor. Eftersom den är gammal och ovanlig har vi fått bud på 80 000 där den står.
 
Hep Hep skrev:
Vet du något om ålder? Vår har inte mycket utsmyckning, en rätt gräslig färg och en hel del sprickor. Eftersom den är gammal och ovanlig har vi fått bud på 80 000 där den står.
1 16386 skrev:
Vet du hur gammal den är?
Huset är från början av 1900-talet
 
Då kan du nog ha fel vad gäller värdet. Bäst att kolla det innan du demolerar den.
 
1 16386 skrev:
Då kan du nog ha fel vad gäller värdet. Bäst att kolla det innan du demolerar den.
Har du nåt tips på hur jag får reda på värdet?
 
Ingen koll på vem som kan värdera, men sök efter de som säljer begagnade och maila en bild. Någon kanske nappar. Vår gård är det en hel del antikvarier som har koll på, och det var ”någon som kände någon” som hörde av sig efter att ha sett en bild.
 
Hep Hep skrev:
Ingen koll på vem som kan värdera, men sök efter de som säljer begagnade och maila en bild. Någon kanske nappar. Vår gård är det en hel del antikvarier som har koll på, och det var ”någon som kände någon” som hörde av sig efter att ha sett en bild.
Tack! Ska knäppa lite bilder och forska lite!
 
P
Är den på andra våningen riskerar du invändig kollaps ifall du tar bort den ena, då de väger av varandra.

Att demolera kakelugnar, trodde jag tillhörde galenskap från förr.

Pussy
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.