Köpte detta hus för 4 år sedan, bastun + tvättstugan var då relativt "nybyggda" i källaren (hus från 30-talet).

Vad man har gjort är att sätta upp två glasväggar--varav en med dörr--och sen bara kaklat in källarväggarna utan isolering eller fuktspärr. Taket är bara målat källartak (puts på trä+nät). MAO ingen fuktspärr alls, och vardagsrummet är precis ovanför.

Denna konstruktion kämpar med att värma upp 2x2,5x2 meter med ett 11kW aggregat. Redan där känns det som om man inte riktigt tänkt rätt. Sen undrar jag hur sunt det är att inte ha någon fuktspärr alls, samt att ha helt oisolerade väggar.

Att det tar två timmar att få upp värme kan man leva med även om det inte är särskilt kul med dagens elpriser. Men är det verkligen en acceptabel konstruktion?

Och hur skulle man göra detta mest rätt? Jag har inget mot att plocka bort det som finns.
 
Inget fel med det. Hur är golvet uppbyggt ?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Golvet är klinker på oisolerad platta.

Men om detta är OK är det ju skönt. Antar att det inte finns mycket jag kan göra åt uppvärmningstiden?
 
På oisolerade gamla källargolv ska man undvika fuktspärr och allt för stora klinkerplattor.

Det enda jag kan tycka är dumt är att man inte la någon luftspalt och eventuell tunn isolering mot ytterväggarna.
 
  • Gilla
pingflood
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
På oisolerade gamla källargolv ska man undvika fuktspärr och allt för stora klinkerplattor.

Det enda jag kan tycka är dumt är att man inte la någon luftspalt och eventuell tunn isolering mot ytterväggarna.
Hur stor skillnad skulle det göra? Man skulle i så fall ha kvar två glasväggar. Har inget mot att modifiera bastun lite (även om kaklet är snyggt gjort) om det skulle göra någon större förbättring.
 
J
Kan du isolera utsidan istället?
 
P pingflood skrev:
Hur stor skillnad skulle det göra? Man skulle i så fall ha kvar två glasväggar. Har inget mot att modifiera bastun lite (även om kaklet är snyggt gjort) om det skulle göra någon större förbättring.
Om du (som det lät) har en stenvägg på två sidor så förstår jag att det tar en väldig tid att värma upp.
Har inte så värst mycket med isolerförmågan att göra utan beroende på att du har en massiv konstruktion mot bastun som är väldigt "massiv".
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
På oisolerade gamla källargolv ska man undvika fuktspärr och allt för stora klinkerplattor.

Det enda jag kan tycka är dumt är att man inte la någon luftspalt och eventuell tunn isolering mot ytterväggarna.
Varför är det dumt att inte luftspalt i denna konstruktion? Den har ju ingen rimlig funktion eller hänsikt så som väggen är byggt.
men oisolerad betongvägg "suger" energi, förstår gott att det tar evigheter att värma speciellt när resten är glassväggar i tillägg.
Så någon form av isolation hade varit bra. Det kan ju vara nog at läkta utanför klinkers och sätta panel på betonväggarna för att reducera uppvärmningtiden ngt.
Taket tycker jag inte är optimalt konstruerad så som det beskrivs här.
Mvh
Sakke
 
D drsakke skrev:
Varför är det dumt att inte luftspalt i denna konstruktion? Den har ju ingen rimlig funktion eller hänsikt så som väggen är byggt.
men oisolerad betongvägg "suger" energi, förstår gott att det tar evigheter att värma speciellt när resten är glassväggar i tillägg.
Så någon form av isolation hade varit bra. Det kan ju vara nog at läkta utanför klinkers och sätta panel på betonväggarna för att reducera uppvärmningtiden ngt.
Taket tycker jag inte är optimalt konstruerad så som det beskrivs här.
Mvh
Sakke
Använder man inte bastun varje dag så är det nog ingen fara med taket/golvet ovan.
Man kan ju måla med någon tät färg om man är orolig.

Det luftspalten gör är att skapa en barriär mellan den tunga massiva stenväggen och bastun. Kommer garanterat snabba på uppvärmningen.
Ännu bättre är givetvis att ha isolering emellan.
 
Det gör den, tänkte mer i form av "rom i rom" -det kan vara en riskkonstruktion en gammal källare. Men bufrande luftspalt kan man få till genom att läkta ut på klinker och lägga panel.23-30 mm spalt til klinker tror jag gör en skillnad och är riskfri konstruktion.
Mvh
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.