Finns det något bra sätt att täta med takpappen så att skorstenar och annat blir täta när de går igenom taket? "min" snickare har ingen aning utan det har blivit lite på måfå med asfaltklister och papp.
Några generella råd?
Taket bekläds även med huvar och betongpannor men det är ju bra om det är riktigt tätt under pannorna.
 
I
Det beror ju på hur skorsten är byggd. Är det av tegel eller Lecaelement eller ett plåtrör eller något annat? Det beror oxå på vilken takbeläggning du väljer. Papptak, tegel-/btg.pannor, annat?

Om det är en tegelskorsten dra man normalt upp underlagspappen på sidorna av skorstenen och när beläggningen är klar (papp eller tegel-/btg.pannor) får man hacka in ett speciellt tillverkat beslag av 0,71 mm vfz plåt i fogarna som plåtslagaren klipper och knackar till.

Är det en Lecaskorsten som putsas gäller samma sak.

Är det annat material får man lösa det på bästa sätt. Viktigt är dock att det inte blir någon stum anslutning mellan skorsten och tak. Den måste kunna längdändra sig av temperaturen, annars slits tätningen upp.
______________
Byggaren
 
imported_Byggaren skrev:
Om det är en tegelskorsten dra man normalt upp underlagspappen på sidorna av skorstenen och när beläggningen är klar (papp eller tegel-/btg.pannor) får man hacka in ett speciellt tillverkat beslag av 0,71 mm vfz plåt i fogarna som plåtslagaren klipper och knackar till.

______________
Byggaren
Tack för ditt svar. Det är papp under betongpannor. Jag har dragit upp pappen på alla sidor mot skorstenen, men hörnena tycks vara problematiskt.
 
Jag kletade på rikligt med klister och drog upp pappen ordentligt på skorstenen... Plåtslagarn gör sen en snygg krage runt detta,.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.