Vi har ett kylskåp som väsnas mycket i köket (som är öppet mot vardagsrum).

Har en känsla att mycket av oljudet studsar mot väggen bakom kylen. Vill testa att sätta någon form av ljuddämpande material på väggen för att se om det gör någon skillnad, och har hört att stenull kan vara ett bra alternativ.

Bakom kylen sitter även en ventil till ventilationen (FTX). Luften sugs in i ventilen och cirkulerar runt i huset. Blev därför fundersam nu om stenull kan ge ifrån sig något damm eller partiklar som kan vara farligt, och som i så fall kommer spridas runt i huset?
 
Om du hindrar luften från att cirkulera fritt bakom kylskåpet, luften går in under kylskåpet, passerar gallret på baksidan och sedan ut ovanför kylskåpet, så finns det risk för brand då kylskåpet blir överhettat,
Nu brinner ju inte stenull men det finns annat som gör det. Skaffa ett tystare kylskåp istället.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Om du hindrar luften från att cirkulera fritt bakom kylskåpet, luften går in under kylskåpet, passerar gallret på baksidan och sedan ut ovanför kylskåpet, så finns det risk för brand då kylskåpet blir överhettat,
Nu brinner ju inte stenull men det finns annat som gör det. Skaffa ett tystare kylskåp istället.
Förstår din tanke men det kommer vara utrymme mellan kylen och stenullen, och dessutom är det väldigt bra luftflöde eftersom det sitter en frånluftventil där bakom. Så stenullen kommer inte hindra luften från att passera.

Frågan är om stenullen ger ifrån sig något damm eller annat som är hälsofarligt?
 
Jag vet inget om stenull men varför inte använda färdiga ljuddämpningsmattor istället? Det finns flera varianter på t.ex. Biltema som inte kostar skjortan:

https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/

Om du har en frånluftsventil bakom kylen (märklig placering?) så går ju den luften till FTX-aggregatet och blåses ut, den cirkuleras inte inomhus. Om det frigörs något damm så fastnar det i frånluftsfiltret i aggregatet.
 
zarkov zarkov skrev:
Jag vet inget om stenull men varför inte använda färdiga ljuddämpningsmattor istället? Det finns flera varianter på t.ex. Biltema som inte kostar skjortan:

[länk]

Om du har en frånluftsventil bakom kylen (märklig placering?) så går ju den luften till FTX-aggregatet och blåses ut, den cirkuleras inte inomhus. Om det frigörs något damm så fastnar det i frånluftsfiltret i aggregatet.
Ljuddämpningsmatta kan absolut vara ett alternativ. Tänkte att stenull var billigt och brandsäkert.

Luften cirkulerar genom ett luftvärmeaggregat och tillbaka ut i huset. Håller med om att placeringen är märklig.

Finns även frånluftsventiler i kök och badrum som går till frånluftvärmepump och sen ut, men ventilen bakom kylen går till luftvärmeaggregatet.
 
För många år sedan när jag bodde i en etta så satte jag isoleringsmaterial bakom mitt bullriga kylskåp. Jag gjorde en ganska seriös mätning av ljudet och isoleringen hjälpte. Materialet var cellulosaisolering som kändes lite trevligare att jobba med än glas-/stenull men fabriken som tillverkade den typen av isolering brann ner och byggdes aldrig upp igen.
Farligheten med exponerad glas-/stenull har diskuterats väldigt mycket på forum om hemmastudios. Så vitt jag minns så anses det inte direkt vara farligt. Bara man inte blåser rakt på det med en fläkt så borde inte allt för många partiklar flyga runt.
Stenull kommer nog funka mycket bättre för ändamålet än tunna skumskivor, gärna så tjockt som möjligt.
 
Jag har för mig jag sett att innertaken i kontor är av nån slags glasullsmaterial, men det är ju sen belagt med nån form av yta och verkar inte lika fluffigt som vanlig isolering man har i väggen. Jag skulle själv INTE vilja ha fri sten/glasull. Vi har sånt liggande på vinden och det dammet är inte kul att andas in. Det samlar ju på sig vanligt damm ochså, speciellt om det är i ett luftflöde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.