ARJU ARJU skrev:
Om ritning inte fanns med i offerten, varför förväntar du dig en ritning från snickaren?

Om du beställer en ritning från en ingenjör eller arkitekt, förväntar du dig att de även bygger konstruktionen?

Det finns säkert snickare som kan lösa en totalentrepenad, om det är vad du faktiskt önskar, men jag tror du kan förvänta dig en helt annan prisbild, framförallt behöver du precisera dina förväntningar på snickaren, jag och läsa vad som ingår.
Sen tillkommer elektriker också. Om inget vatten ska dras in är det lättare annars krävs rörmokare.
 
FreQa FreQa skrev:
Visst ge mig en 2 timmar så. Som konsult tar man sällan så små jobb (administration mm) men som privatperson kan man göra det. Tid tar det och kräver ändå sin kunskap.
Googlar man finns exempel på tekniska snitt.
Ge mig en timme ;), men då måste alla underlag finnas.. nej precis, sådana här småjobb är ju inget man direkt tar sig an som konsult.
 
  • Gilla
DataJonny och 1 till
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Ge mig en timme ;), men då måste alla underlag finnas.. nej precis, sådana här småjobb är ju inget man direkt tar sig an som konsult.
Precis, man måste veta höjder, bredder mm. En situationsplan kanske krävs av kommunen, värt att kolla upp.
Oj, nu är vi uppe i 4 timmar med all kommunikation.
Det är oftast inte så enkelt att "bara" slänga ihop något.
 
  • Gilla
bengan6 och 6 till
  • Laddar…
F frede skrev:
@tommib Ja, jag har uppenbarligen helt orimliga förväntningar. Tänkte i mitt stilla sinne att ett enkelt förråd inte kräver anlitande av arkitekt, men får tydligen tänka om. Det är alltså så att "det inte är så svårt" för en total lekman att ta fram sektionsritningar men det är inte något man kan förvänta sig av en utbildad snickare.

Jag tror inte du behöver en Arkitekt utan en byggnadskonstruktör.
Sedan tror jag inte att det kommunen efterfrågar är så svårt att skissa upp själv med lite stöd från en snickare.

Jag ritade både A-ritningar, K-ritningar och E-ritningar till mitt hus med stöd från en "byggmästare".
 
  • Gilla
  • Älska
DataJonny och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jag tror inte du behöver en Arkitekt utan en byggnadskonstruktör.
Sedan tror jag inte att det kommunen efterfrågar är så svårt att skissa upp själv med lite stöd från en snickare.

Jag ritade både A-ritningar, K-ritningar och E-ritningar till mitt hus med stöd från en "byggmästare".
Arkitekt kostar bara mer men båda kostar. Behövs ingen konstruktör heller (säger jag som jobbar i branschen).
Att köpa takstolar är billigare än att bygga själv. Där kan man få en uträkning och den blir dessutom CE-klassad. Med 95 reglar i vägg eller ännu hellre 120 + isolering, om TS nu vill ha uppvärmt, klarar men att hålla upp taket.
Hur ska fasaden se ut? Takvinkel? Takmaterial? Ska den anpassas efter hur huvudhuset ser ut? Grundläggning på betongplintar, markplattor eller en låg grundmur? Fasadmaterial, målas med slamfärg behöver den vara sågad. Annat färgsystem hyvlat. Fönster? Dörr, tips, köp ingen billig dörr från byggmax eller bauhaus, satsa på en begagnad ytterdörr som nån säljer. De slår sig så det blir springor.
 
  • Gilla
bling och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F frede skrev:
@tanaris Nej, eftersom han inte klarar av att ta fram ritningar på sin konstruktion så har jag sagt att jag avbryter, men tycker att det vore klädsamt att om man när man åtar sig ett jobb gör klart vad man förväntar sig för underlag.
Det är väl snarare du som har tokiga förväntningar…
 
  • Gilla
  • Älska
CarVal och 9 till
  • Laddar…
hsd
F frede skrev:
@topmount Det krävs inget ritprogram, utan det duger med en skiss på papper men det ska framgå allt det jag jag listar. Ger man ett pris på ett jobb har man rimligtvis tänkt sig en viss design och att från det skapa en ritning där konstruktionen framgår låter inte jättekomplicerat om man har fackkunskap.
Gör en skiss pch lämna in den :cool:
 
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
För mitt bygglov räckte det att jag skrev en teknisk beskrivning. I offerter från snickare hade jag underlag för virkesdimensioner, grund, cc-mått osv. Snickaren erbjöd sig att fix bygglovet, givetvis mot betalning. Jag bokade ett möte med bygglovshandläggare och kunde lösa allt själv.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tänker ni köpa takstolarna? Då ingår ritningar och beräkning.
Konstruerar man bara rimliga dimensioner på väggar så bör det räcka.

Jag ritade mina konstruktionsritningar samt bygglovsritningar själv 2017 och de blev godkända.
De krävde bara beräkningar på takstolarna då resten av huset var väldigt traditionellt uppbyggd.
Så enkelt kan man tycka att det är men min kommun ville ha mer än godkända ritningar på takstolar från fabrik :crysmile:
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
H
Här vart de stor nöjda när jag sände in ritning på kantbalk som jag fått av dom jag köpte från.
Sen ritning på takstol från leverantör.

Det fungera gott för kommunen
 
S Styrman_jansson skrev:
Jag tror inte du behöver en Arkitekt utan en byggnadskonstruktör.
Sedan tror jag inte att det kommunen efterfrågar är så svårt att skissa upp själv med lite stöd från en snickare.
.
Min magkänsla säger att ingen byggnadskonstruktör eller arkitekt kommer kasta sig över det lilla (för en fackman) jobb som krävs för att göra en teknisk sektionsritning. Jag kan inte göra den då jag inte har kunskaper, trots att "det inte är så svårt" och jag förstår att man inte kan förvänta sig att snickaren har denna kunskap. Kan upplysa om att all annan dokumentation som situationsplan, fasadritning, sektionsritning osv. har jag tagit fram själv, det är "bara" denna tekniska ritning som jag behöver hjälp med och jag som lekman kan ingenting om hållfastheter så ingen ritning = inget startbesked = inget arbete. Ridå.
 
H Hallerudsbo skrev:
Här vart de stor nöjda när jag sände in ritning på kantbalk som jag fått av dom jag köpte från.
Sen ritning på takstol från leverantör.

Det fungera gott för kommunen
Det är nog som någon skrev ovan ganska olika i olika kommuner vad som krävs.
 
F frede skrev:
Min magkänsla säger att ingen byggnadskonstruktör eller arkitekt kommer kasta sig över det lilla (för en fackman) jobb som krävs för att göra en teknisk sektionsritning. Jag kan inte göra den då jag inte har kunskaper, trots att "det inte är så svårt" och jag förstår att man inte kan förvänta sig att snickaren har denna kunskap. Kan upplysa om att all annan dokumentation som situationsplan, fasadritning, sektionsritning osv. har jag tagit fram själv, det är "bara" denna tekniska ritning som jag behöver hjälp med och jag som lekman kan ingenting om hållfastheter så ingen ritning = inget startbesked = inget arbete. Ridå.
Jag kunde heller inte så mycket om byggkonstruktion innan jag började. Men med lite lathundar/beräkningshjälp på svensk träs app/hemsida samt erfarenhetsgranskningar från byggmästaren så fick jag ihop det.

Men visst krävde det en liten insats…
 
  • Gilla
matsgran och 4 till
  • Laddar…
Känns mer som ett förhalande av bygger av attefallare...
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Känns mer som ett förhalande av bygger av attefallare...
Vem menar du skulle vinna på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.