Hej

Vi ska bygga hus på Värmdö och har tagit ner ett större antal träd. Som start på grundarbetet ska vi skala bort ytskiktet där huset ska stå. Där finns ett femtontal stora stubbar som måste bort. Det är inte möjligt att gräva ner dom någonstans så de ska fraktas bort till "soptippen".

Företag(e) som offererat detta arbete har like olika kostnader för "soptippen".
Jag försöker hitta vad den verkliga kostnaden är, dvs vad tar Värmdö kommun betalt på ÅVC för att ta emot ett lass stubbar från ett företag? ( jag förmodar stubbarna ska köras till en återvinningscentral eller liknande?).

Googlat som galen men inte kommit rätt.
 
Har för mig att stubbar räknas som miljöfarligt avfall.
 
H hempularen skrev:
Har för mig att stubbar räknas som miljöfarligt avfall.
För att de är roten till allt ont, eller vad skulle vara orsaken?
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Har för mig att stubbar räknas som miljöfarligt avfall.
Varför skulle de vara klassade som farligtavfall? Däremot kan det vara så att de inte vill eller kan flisa dem på grund av storlek och sten. Hamnar de då på deponi så är det staffskatt på det. Det har inget med farligt avfall att göra.
 
T TreeView skrev:
Annars är det Kovik tror jag, kolla där för priser.
Edit: såg att priset är 150 per kubik avfall på Kovik
Kollade med Kovik.
De tar 820 SEK/ton + moms för trästubbar,, om man gjort en ansträngning bli av med sten grus (skakat av dem)
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle de vara klassade som farligtavfall? Däremot kan det vara så att de inte vill eller kan flisa dem på grund av storlek och sten. Hamnar de då på deponi så är det staffskatt på det. Det har inget med farligt avfall att göra.
Nej, det är inte tillåtet att deponera (=lägga på soptipp) stubbar. Stubbar går att krossa till flis, som sedan eldas i något fjärrvärmeverk. Däremot kan stubbarna behöva brutal maskinell behandling för att bli av med jord och sten, sedan går det att lägga dem i en kross/flistugg.
 
Kan du inte fräsa bort dom på plats?

Jag har fräst bort några stubbar i Skåne och har för mig att jag betalade 100kr/dm, men det kanske blir dyrt i ditt fall?
 
nimhed nimhed skrev:
Jag har fräst bort några stubbar i Skåne och har för mig att jag betalade 100kr/dm, men det kanske blir dyrt i ditt fall?
I mitt fall måste rötter ändå bort,, så den stora makinen måste ändå hit.
 
T
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Kollade med Kovik.
De tar 820 SEK/ton + moms för trästubbar,, om man gjort en ansträngning bli av med sten grus (skakat av dem)
Men det är väl ok? En stubbe väger väl inte mer än 100 kg?
 
T TreeView skrev:
Men det är väl ok? En stubbe väger väl inte mer än 100 kg?
Jag gissar på runt 300kg per stubbe.
Min 2tonnare tar ca 300kg på rak arm och det 10tal stubbar jag tog så var det på gränsen vad maskinen tog.
Stubbar från 40cm tall o gran.
 
T TreeView skrev:
Men det är väl ok? En stubbe väger väl inte mer än 100 kg?
TS beskriver stubbarna som "stora", så då kanske varken 100 eller 300 kg räcker till för vikten.
Det brukar inte finnas så många ställen som tar emot stubbar pga den besvärliga hanteringen, så därför lär TS få acceptera priset.
 
820 SEK/ton ex moms är ok.

Företaget som tittade på jobbet indikerade högre priser, mycket högre priser, jag skulle säga ordentligt mycket högre priser

Jag har mailat tillbaka och föreslagit att jag betalar för denna kostnad mot uppvisande av kvitto med 10% påslag. I övrigt accepterar jag deras erbjudande som är "löpande".

Får se om de återkommer.
Om inte behöver jag förslag på entrepenör som kan göra jobbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.