Hej,

jag har två offerter som är likvärdiga där panelerna är den stora skillnaden. Jag uppfattar Hyundai som aningen vassare men har svårt att avgöra. Finns det någon som kan delge sin uppfattning/råd till en rådvill?

HYUNDAI HiE-S410VG vs Trina Vertex TSM-DE09.05

Tror den igentligen ska heta HiE-S400VG då det är 400W versionen som gäller i offrert.


Tabell jämför storlek och effektivitet mellan HYUNDAI HiE-S410VG och Trina Vertex TSM-DE09.05 solpaneler.

HYUNDAI HiE-S410VG:

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0..._SHINGLED_VG__60_SIZE__25yrs.pdf?v=1643484450


Trina Vertex TSM-DE09.05

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0524/2018/2189/files/databladtrinavertexs380w.pdf?v=1643470474
 
Jag uppfattar Hyundai har en del fördelar:

- Hyundai 25/25 år garanti, Trina 15/25år
- Hyundai 340 celler, Trina 120


Antal celler är avsevärt fler i Hyundai, men vad gör det för skillnad i praktiken, bättre gråväder egenskaper?

Hyundai har högre max-spänning, lägre ström (38,6*10,36=400W) jmf Trina (34*11,64=396W)

De har ungefär samma styckepris såvitt jag sett.

-> Ser inget som är till Hyundai's nackdel, därmed är Hyundai vinnare. Eller? :)
 
Man kan titta på:
-är ytan stor på paneler? Då bra om tjock alu-ram, då styvare.
Stora paneler(2 x 1 m) i porträtt kan kräva tre horisontella skenor för att stödja dem.

-Tål de hagel? Kanske finns test?

-snölasttålighet.

-tål de saltdimma? Det kan finnas test. Det kan vara aktuellt vid montage nära havet och man vill inte att de korroderar sönder så snart.

-vad har by-passdioderna för strömtålighet, bakström A?

-har täckglaset anti-reflexbehandling? Är som badrumsfönsterstruktur, men i mycket mindre skala. Det minskar ljusreflektionen så mer ljus går genom täckglaset och blir ström vid snett infalla ljus.

-effektkoefficienten Pmax, %/K
dvs hur mycket effekten avtar med ökande paneltemperatur.
Man vill klart att effekten avtar så litet som möjligt vid ökande temperatur.

-temperaturkoefficienten Voc, %/K
dvs hur mycket tomgångsspänningen avtar med ökande paneltemperatur.
Man vill klart att tomgångsspänningen avtar så litet som möjligt vid ökande temperatur.

-temperaturkoefficienten Isc, %/K
dvs hur mycket kortslutningsströmmen avtar med ökande paneltemperatur.

-man kan även väga in om paneltillverkaren är från ett land där folket förtrycks och oliktänkande fängslas, om man är beredd att ekonomiskt stöjda ett sådant land genom att köpa panel tillverkade i det landet.

-man kan titta på hur många busbar, dvs ledningsbanor på solcellerna. För ca 10 år sedan var det 3 busbar som gällde, nu är det väl ca 9 busbar. Fler busbar är bättre än färre, då strömen delas upp och det ger lägre spänningsfall.

En tekniskt oinvigd på solceller, kan ofta endast jämföra utseendet, priset och garantitider mellan olika paneler. Men paneler är idag ganska lika.

Sedan kan man tycka att garantiutfästelser över kvarvarande effekt på så lång tid som 20 à 25 år, är fantastiskt lång tid. Är det bara försäljningsargument? Hur kollas det om 25 år? Vem pungar ut med ersättning till solcellsanläggningsägaren om 20 à 25 år? Finns paneltillverkaren kvar? Uppköps av annat företag och äldre garantiåtagande övertas inte? Om det vore riktigt skulle paneltillverkaren avsätta en viss % av sin försäljningssumma till ett försäkringsbolag(som givetvis inte paneltillverkaren ska äga) så att försäkringsbolaget sedan kan uppfylla garantiåtagandena, även om paneltillverkaren går i konkurs eller upphör.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
För ca 10 år sedan var det 3 busbar som gällde, nu är det väl ca 9 busbar. Fler busbar är bättre än färre, då strömen delas upp och det ger lägre spänningsfall.
Säger inte att detta påståendet är fel i praktiken, men teoretiskt så är det viktiga den totala arean av "busbars" genom panelen. Om du har 9 st supertunna/supersmala remsor så vore det nog bättre med 3 st feta. tex.
 
Hej,
Vet inte om jag missuppfattar er men jag har läst vidare och den stora grejen med Hyundai är att de inte har bushbar. Man utnyttjar därmed ytan bättre, färre "döda" ytor.

Lite om tekniken:
https://www.bluesunpv.com/blog/what-are-shingled-solar-panels_b250

Så Hyundai tycks vara bästa valet med avseende på det som skrivits hitintills.

En nackdel kan vara att de inte är lämpliga för liggande montering då de är slicade vertikalt. Jag har ännu inte fått det bekräftat.
 
busbar är på svenska "ledningsbanor". De kanske har lagt ledningbanorna på baksidan på solcellerna.
 
F
Trina är väl världens näst, eller tredje största tillverkare och levererar en erkänt stabil och bra panel i ”bulk-träsket”. Skulle alla dagar i veckan valt en likvärdig Hyundai i det läget.
 
F
A Arnodt skrev:
busbar är på svenska "ledningsbanor". De kanske har lagt ledningbanorna på baksidan på solcellerna.
Ja, dom stackar det på nåt sätt. Känns lite som marginalisering, effekt/m2 och verkningsgrad är väl likvärdig andra tillverkare.
 
Ja, ingen större skillnad, men tycker shingled är aningen snyggare.

På toppeffekt är det ganska enkelt att jämföra och inte så stor skillnad mellan någon panel , man önskar att man kunde ge speca w/m2 mer tydligt. Den får man leta eller räkna själv.

I just Hyundau vs Trina sticker antal celler ut som stor skillnad, men inte lyckats förstå hur det påverkar.

- Hyundai 340 celler, Trina 120

Alla presenterar grafer men ofta på lite olika sätt, svårt att jämföra paneler då det inte är fullt soljus vilket är en stor del av årets timmar.. Kankse antal celler gör skillnad där?
 
F
R rispalt skrev:
Ja, ingen större skillnad, men tycker shingled är aningen snyggare.

På toppeffekt är det ganska enkelt att jämföra och inte så stor skillnad mellan någon panel , man önskar att man kunde ge speca w/m2 mer tydligt. Den får man leta eller räkna själv.

I just Hyundau vs Trina sticker antal celler ut som stor skillnad, men inte lyckats förstå hur det påverkar.

- Hyundai 340 celler, Trina 120

Alla presenterar grafer men ofta på lite olika sätt, svårt att jämföra paneler då det inte är fullt soljus vilket är en stor del av årets timmar.. Kankse antal celler gör skillnad där?
du letar marginaler, inget kommer att ha nån stor påverkan, det kommer att vara skillnader på delar av %. Hade det varit bara mätbara skillnader vid molnigt och ”del-ljus” så hade det varit extremt tydligt kommunicerat. Pollen och måsskit på panelerna kommer att ha större påverkan än vilken panel du väljer. Du verkar leta argument för Hyunai-panelen vilket tyder på att den ändå är lite dyrare. Men är prisskillnaden obefintlig eller marginell så gå på den.
Vilken växelriktare är det i de respektive offerterna och är det nån batterilösning med?
 
Mest nyfiken på vad de olika lösningarna gör för skillnad, varför man väljer att att använda 120 vs 340 celler. Det kan inte anses marginell skillnad, snarast avsevärd. Tråkigt om det ger marginell skillnad i prestanda. Då kanske 60 elller 30 räcker:). Vill förstå panelerna. Kanske det är en konsekvens av Shingled tekniken?

Nu är Trina uträknad redan i min upphandling men jämför nu Hyundai med en 3:e panel som liknar Trina.

Växelriktare är en egen historia. Har sikte på Fronius, Huawei eller Ferroamp. Ferroamp offerrerad med deras senaste batterilösning. Pris därefter. Ferroamp faller dock då deras finesser inte fungerar med produktionssäkring. Lutar åt Huawei för tillfället.
 
Du kan väl fråga solcellsfirman som vill sälja 340 cells panelerna till dig?
De som säljer en vara måtte väl känna till vad de säljer och de borde vara bäst lämpade att kunna svara. Skulle de visa sig oförmögna och sakna förmåga att förklara, kanske bättre att vända sig till annan firma som istället känner till sina varor och vet vad de säljer.
 
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.