Hur gör man blandar anslutningen i en murad vägg?

Jag tänker att man gör spår för rören (eller i ihåliga tegel) och ett uttag för dom "gröna vinkel anslutningarna" som man monterar på en plåt som ligger an mot muren.

-Men hur gör man sen?

Gjuter man in dom "gröna vinkel anslutningarna" med betong spackel för att sen gå på med tätskikt och kakel som vanligt eller hur ska man gå till väga?

Det blir ju bekymmer om man får en läcka i den slangen sen, då måste man ju förstöra både tätskiktet och betongen för att komma åt att byta. Hur gör VVS killen hos dig?
 
Du får inte ha dolda skarvar i väggen. Vilket system annvänder du?
Med gröna vinkel anslutningar så misstänker jag att du har wisbro??
 
Jag har kört med Roths Multigenomföring i murade väggar. Förutsätter att du kan ta dig 70 mm in i väggen och göra ett "hål" (som du sen murar igen med nåt lämpligt bruk).
 
Vi har murade Leca väggar.

Rörkillen gjorde ett jättefint jobb med Wirsbo Pexrör.

Rören har de lagt dolda i infrästa spår i Lecan. De gröna vinklarna vid anslutning har de bara fäst med fogskum. Verkar sitta bra . Utanpå detta putsar vi för att sedan sätta tätskikt och kakel.
 
jakim skrev:
Hur gör man blandar anslutningen i en murad vägg?
Tillverkarna har utmärkta anvisningar.
Mycket bättre än gissningar på forum.
Det kan få väldigt allvarliga konsekvenser att göra fel med PEX.

Man får ex. bygga in dolda skarvar med PEX Q&E RIR vid användningar av korrekta dosor med rörirör.

Välj vilken leverantör du vill ha och kolla deras utmärkta websidor.

Mvh
 
Tack för svaren, jag har varit på resa en vecka....

Jo, det är Wirsbos gröna pexanslutningar som avses. Jag har kollat på Uponors hemsida men inte riktigt hittat vad jag söker...
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.