Hej! Jag har nu sedan jag flyttade in i mitt hus för 9 år sedan slagits med främst flugor men även en del andra insekter vid min ytterdörr. Kan absolut inte ha dörren öppen trots att jag har myggnät, dom ska prompt in och verkar äta hål på näten jag sätter upp.
Sedan sitter dom säkert hundratals på både ytterdörr och husvägg i stort sett dygnet runt och så fort man öppnar dörren så svärmar dom kring dörröppningen. Upplever att problemet blir värre för varje sommar som går.

Just dessa flugor har även en tendens att flyga in i munnen på en, min 5-åring vågar knappt gå in och ut då dom direkt är i ansiktet på henne och gärna flyger in i munnen.

Hur kan vi bli av med dessa? Börjar fundera på att flytta för att slippa dessa flugor…
 
Det måste ju finnas någon källa till alla desa flugor: Bor ni nära något stall/kohage ?

Fällor eller insektsdödare (https://www.kjell.com/se/produkter/...adedjurssanering/insektsdodare-insektsfangare) kan ju funka, men om det är så mycket blir dom ju snabbt fulla.

Går det locka bort flugorna en bit bort från huset/en sida iaf?

Annars finns det ju numer produkter like "Myggsugen" som fångar även flugor och andra insekter på 10 m radie till inomhus på upp till 150 kvm - en sådan kanske kan få ned antalet lite ?
https://www.myggfri.nu/page/insektsfangare
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det måste ju finnas någon källa till alla desa flugor: Bor ni nära något stall/kohage ?

Fällor eller insektsdödare ([länk]) kan ju funka, men om det är så mycket blir dom ju snabbt fulla.

Går det locka bort flugorna en bit bort från huset/en sida iaf?

Annars finns det ju numer produkter like "Myggsugen" som fångar även flugor och andra insekter på 10 m radie till inomhus på upp till 150 kvm - en sådan kanske kan få ned antalet lite ?
[länk]
Vi har både ko och hästhage ca 1,5km bort, så tror inte att dom är boven i dramat. Börjar fundera på om det kan vara något under farstubron som gör att de alla gillar just området kring ytterdörren?
Jag har en sådan där lysande insektsdödare, men har inte provat den ute. Bör kanske testas att sätta den ute.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag rev hela trallen utanför dörren, la markduk och på med ett 5 cm tjockt lager med 11/16 ovanpå och byggde ny trall. Det var riktigt snuskigt där under så jag kan tro att dom har gillat att vara däromkring.
Har gått från säkert 100 flugor till bara någon enstaka vid dörren nu.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.