Hej!

Jag har hemma höjt mina eluttag ca 20 cm infällt i vägg. Detta genomfördes av en elektriker som i samband med detta bytte ut alla trådar till nya för att undvika kopplingar/skarvar. Kvar blev då en uppsågad springa i väggen från där det gamla uttaget satt till det nya. Detta satte jag sedan igen med skumfog som jag slutligen spacklade igen för att få en jämn vägg. Det är först i efterhand jag börjat fundera på fogskummens isoleringsförmåga och risken för värmeutveckling som kan leda till brand. Den del av tråden som nu är omsluten av fogskum är mellan 15-20 cm. Utgör detta någon risk för brand och bör jag riva upp detta för att göra om? Eller kan 20 cm fogskum och vanlig belastning antas vara otillräckligt för en sådan värmeutveckling?

Tack på förhand.
 
Vadå tråden? Ny kabel ligger väl i kabelrör?
 
  • Gilla
Hellwiz och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vadå tråden? Ny kabel ligger väl i kabelrör?
Stämmer, kabelrör till där det gamla uttaget satt men från denna och upp till nytt uttag går bara trådarna.
 
  • Wow
perror
  • Laddar…
W walkabout skrev:
Stämmer, kabelrör till där det gamla uttaget satt men från denna och upp till nytt uttag går bara trådarna.
Trådar eller kabel? Men i vilket fall som helst varför inte bara förlänga med rör/slang hela vägen.
Har du någon bild?
 
tommib
Varför använde du fogskum?

Om det inte är kabel kan du börja karva upp allt med en gång, det är ett otillåtet förläggningssätt. Glöm inte att bryta spänningen först. Jag undrar också väldigt mycket vad det var för elektriker som drog naken FK sista biten från gamla platsen till nya, om det nu var så.
 
  • Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
G Grod4n skrev:
Trådar eller kabel? Men i vilket fall som helst varför inte bara förlänga med rör/slang hela vägen.
Har du någon bild?
Har tyvärr inga bilder. rätt så säker på att det var trådat, ej kabel.
 
tommib tommib skrev:
Varför använde du fogskum?

Om det inte är kabel kan du börja karva upp allt med en gång, det är ett otillåtet förläggningssätt. Glöm inte att bryta spänningen först. Jag undrar också väldigt mycket vad det var för elektriker som drog naken FK sista biten från gamla platsen till nya, om det nu var så.
Okunskap antar jag. Kändes som ett enkelt sätt att få igenom "springan" så jag kunda spackla igen på ett snyggt sätt.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
W walkabout skrev:
Har tyvärr inga bilder. rätt så säker på att det var trådat, ej kabel.
Låter helt vansinnigt. Var hittade du den ”elektrikern”. Det måste göras om.
 
Fogskum är en rimlig lösning. Men om det r nakna ledare så saknar nog den ”elektrikern” kompetens. Det kan inte vara någon som är behörig att göra jobbet. Så gör man inte.
 
  • Gilla
JAJansson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Låter helt vansinnigt. Var hittade du den ”elektrikern”. Det måste göras om.
Inser att det nog är jag som uttrycker mig dåligt och använder mig av fel ord för saker. Med "tråd" menar jag alltså en ledare. En kabel innehåller flera trådar, eller ledare då.

Han har alltså mellan uttagen dragit ledare (fas, nolla, skyddsjord? Isolerad koppar) i ett kabelrör som slutar vid det gamla uttaget och från det går ledarna upp till det nya uttaget. Det är alltså ingen naken koppar vi pratar om.
 
  • Gilla
SSlangen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Fogskum är en rimlig lösning. Men om det r nakna ledare så saknar nog den ”elektrikern” kompetens. Det kan inte vara någon som är behörig att göra jobbet. Så gör man inte.
Se mitt svar ovan, jag tror det är jag som uttryckt mig dåligt. Med tråd menar jag en ledare, isolerad koppar.

Om vi går tillbaka till mitt huvudbry med den nya informationen att det alltså inte är någon naken koppar utan ledare. Finns det risk för värmeutveckling som kan leda till brand pga fogskum runt dessa ledare på ca 20 cm längd? :)
 
Det är nog så vi har uppfattat det. Det borde vara förlängda rör och nya dosor bakom uttagen.

Ledarna måsta ha dubbel isolering. Antingen i form av en kabel med en yttre isolering eller ett kabelrör.
 
  • Gilla
HasvaH
  • Laddar…
Pratade med elektrikern och det är jag som minns fel, rören är även dessa förlängda hela vägen upp till nya uttagen. My bad :geek: Med andra ord borde fogskummet inte utgöra någon risk då de inte ligger direkt mot ledarna?
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Är rören förlängda är det perfekt, skulle det saknas rör/slang så är det ett grovt fel.
 
  • Gilla
hemma-byggare
  • Laddar…
Fogskum är väl inte lysande att bädda in elrör i. Det är för bra värmeisolering. Men är det bara 15-20cm. Så är det nog ingen större fara.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.