TRJBerg
E Edda skrev:
Vad är det värsta som kan hända om jag går emot styrelsen och bilar ny brunn? Kan de stämma mig? Kan jag bli av med min besittningsrätt? Jag funderar allvarligt på att göra det men vill inte behöva betala skadestånd eller nåt.

Kanske borde man rådfråga en jurist.
Andra har svarat dig om vad som kan hända.
Vad jag tänker på är att det kan vara bra om du har en bra dokumentation på vad du tänker göra i detalj, speciellt vad gäller golvbrunnen (antar att du har valt en tekniskt bra lösning vad gäller den) och skickar den dokumentationen till styrelsen på ett sätt som gör att du har bevis på att du gjort det.
Du skriver också till dem att du tänker verkställa det så de förstår.
På det sättet vet alla vad som händer. (Jag vet att du skickat dokumentation tidigare, men här tror jag att det är bra att vara övertydlig.)
 
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
E Edda skrev:
Varför skulle jag inte använda vi-dem här då det inte är min firma? Jag har inte bett dem komma och fixa nåt alltså är det inte "min". Helt vanlig semantik. Och det är inte jag som ställer krav utan tvärtom.
Du förstår verkligen inte... Jo min lilla gubbe - det är faktiskt din "firma"...
Sälj omedelbart bostadsrätten och köp något du äger själv!
 
Claes Sörmland
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Du förstår verkligen inte... Jo min lilla gubbe - det är faktiskt din "firma"...
Sälj omedelbart bostadsrätten och köp något du äger själv!
Du verkar helt ha missförstått ansvarsuppdelningen i en BRF. Det är ingen hyresrätt det handlar om.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du verkar helt ha missförstått ansvarsuppdelningen i en BRF. Det är ingen hyresrätt det handlar om.
Tror poängen Slottsbäcksväktarn försöker få fram är att eftersom Edda är medlem i föreningen så är det lika mycket hennes firma som styrelsens.
 
Claes Sörmland
E Edda skrev:
Du har rätt, jag fick aldrig något skriftligt godkännande. Men efter jag skickat in allt (en detaljerad beskrivning av arbetet samt skisser) så pratade jag med några i styrelsen om renoveringen och de nämnde inget. Jag visste inte att man behöver ett officiellt, skriftligt godkännande men det får ju stå för mig.
Det finns inga lagkrav på skriftliga tillstånd (termen "godkännande" finns inte i lagtexten utan är bara talspråkligt), muntligt går bra och är nog de vanligaste. Som medlem i föreningen har du vanligen inte tillgång till styrelsens protokoll eller annan intern dokumentation så säger styrelsens företrädare att det är OK så kan du räkna med att den muntliga informationen stämmer. Allt annat vore ju obegripligt.

(Man kan nog tänka sig att lägga ett krav på skriftlig kommunikation angående tillståndet från styrelsen i stadgarna. Vi har lagt det i styrelsens arbetsrutiner eftersom ordföranden annars har en tendens att lösa det ad hoc via samtal och email och i slutändan blir det precis som i tråden en röra av missförstånd.)
 
  • Gilla
Edda och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Mortsken skrev:
Tror poängen Slottsbäcksväktarn försöker få fram är att eftersom Edda är medlem i föreningen så är det lika mycket hennes firma som styrelsens.
Nej, Edda tecknar inte firma för BRFen och är därmed inte avtalspart.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
Hej
På din fråga ifall föreningen kan stoppa din renovering: nej dem kan inte stoppa din renovering om du har visat upp/hänvisat till att firman har behörighet för jobbet.
Föreningen måste bevisa att din renovering är skadlig/dålig för BRF:en och det blir en process som brf:en inte vill påbörja om det finns underlag/certifikat.

om du har gjort ditt och kollat upp firman/aktörerna som ska göra badrummet och allt ser grönt ut kör på.
Personligen har jag gjort 4st totalrenoveringar under 10 år med 1 duktig firma som tar på sig totalentreprenad (el, badrum, rivning osv) och endast 1 brf var lite ”jobbiga” och ville försäkra sig om att företaget tog sitt ansvar.

kör på och lycka till.
//A
 
  • Gilla
Edda
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns inga lagkrav på skriftliga tillstånd (termen "godkännande" finns inte i lagtexten utan är bara talspråkligt), muntligt går bra och är nog de vanligaste. Som medlem i föreningen har du vanligen inte tillgång till styrelsens protokoll eller annan intern dokumentation så säger styrelsens företrädare att det är OK så kan du räkna med att den muntliga informationen stämmer. Allt annat vore ju obegripligt.

(Man kan nog tänka sig att lägga ett krav på skriftlig kommunikation angående tillståndet från styrelsen i stadgarna. Vi har lagt det i styrelsens arbetsrutiner eftersom ordföranden annars har en tendens att lösa det ad hoc via samtal och email och i slutändan blir det precis som i tråden en röra av missförstånd.)
Du tycker det även fast han fick godkännandet innan han skickat in arbetsbeskrivning/ritningar?

Ett muntligt godkännande är såklart lika giltigt som ett skriftligt men som vanligt med muntliga avtal/godkännande mycket svårare att bevisa både att man fått det och vad det faktiskt var godkännande av. Är mitt tidigare exempel ett tillräckligt godkännande? Du träffar ordföranden i trappuppgången och nämner för första gången att du "tänker renovera badrummet". Ordföranden svarar "okej, vad trevligt!". Har du fått ett godkännande eller inte liksom? Rimligtvis måste väl hela styrelsen fått en chans att få ta del av alla senaste handlingar och arbetsbeskrivning/ritningar och godkänna det. Och för säkerhets skull ska man nog ändå gärna ha ett skriftligt godkännande för att undvika missförstånd /situationer som denna, även om det som du säger inte är något lagkrav.
 
Nu låter du som en gammal hackig LP-spelare...
 
Claes Sörmland
T TobiasStockholm skrev:
Du tycker det även fast han fick godkännandet innan han skickat in arbetsbeskrivning/ritningar?

Ett muntligt godkännande är såklart lika giltigt som ett skriftligt men som vanligt med muntliga avtal/godkännande mycket svårare att bevisa både att man fått det och vad det faktiskt var godkännande av. Är mitt tidigare exempel ett tillräckligt godkännande? Du träffar ordföranden i trappuppgången och nämner för första gången att du "tänker renovera badrummet". Ordföranden svarar "okej, vad trevligt!". Har du fått ett godkännande eller inte liksom? Rimligtvis måste väl hela styrelsen fått en chans att få ta del av alla senaste handlingar och arbetsbeskrivning/ritningar och godkänna det. Och för säkerhets skull ska man nog ändå gärna ha ett skriftligt godkännande för att undvika missförstånd /situationer som denna, även om det som du säger inte är något lagkrav.
Jag kan inte bedöma exakt vad som har utbytts i TS kommunikation med styrelsen. Men generellt, har man haft lite utbyte i sakfrågan gällande den åtgärd man ämnar utföra (t ex samtal och email) med t ex ordföranden och alla verkar nöjda och glada och styrelsen inte har specificerat att de vill ha in ett visst skriftligt underlag så är det att betrakta som ett tillstånd. Annars står det ju styrelsens företrädare fritt att när som helst under kommunikationen informera om hur deras kanske mer formella tillståndsprocess ser ut.

Ett skriftligt tillstånd är ju smart, det kan man ju säkra genom att skicka ett email med minnesantackningar från samtalet om ordföranden är den mer pratiga typen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Det blir så mycket tjafs i onödan, om medlem följer stadgarna så behövs inga tillstånd alls! Det enda som brukar krävas tillstånd är flytt av bärande väggar eller konstruktionsförändringar.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det blir så mycket tjafs i onödan, om medlem följer stadgarna så behövs inga tillstånd alls! Det enda som brukar krävas tillstånd är flytt av bärande väggar eller konstruktionsförändringar.
Och ändringar av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten enligt bostadrättslagen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Tillstånd för ändringar av bärande väggar, el, vatten osv behövs inte om allt görs korrekt och det finns underlag som styrker att ändringarna som görs inte försämrar bostadens integritet, skapar problem för grannarna eller brf:en.

ha i åtanke att det är få styrelsemedlemmar som är konstruktörer, VVS:are eller elektriker därav behöver dem ”nyttig o bra underlag” OM dem behöver konsultera fackmän i ärendet.
 
Claes Sörmland
A aydins skrev:
Tillstånd för ändringar av bärande väggar, el, vatten osv behövs inte om allt görs korrekt och det finns underlag som styrker att ändringarna som görs inte försämrar bostadens integritet, skapar problem för grannarna eller brf:en.

ha i åtanke att det är få styrelsemedlemmar som är konstruktörer, VVS:are eller elektriker därav behöver dem ”nyttig o bra underlag” OM dem behöver konsultera fackmän i ärendet.
Var hittar du lagstöd för den tolkningen? I bostadrättslagen står det uttryckligen att det krävs tillstånd för ingrepp i bärande väggar och ändring av ledningar för vatten. Men el omfattas inte av tillståndsplikten.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var hittar du lagstöd för den tolkningen? I bostadrättslagen står det uttryckligen att det krävs tillstånd för ingrepp i bärande väggar och ändring av ledningar för vatten. Men el omfattas inte av tillståndsplikten.
Hej Claes

i lagen hittar jag ingen stöd för det, bevisbördan ligger på brf:en att dem ska bevisa att jag försämrar bostaden/brf:ens integritet genom min renovering.

Så har jag tolkat och förstått reglerna, detta är under förutsättning att all dokumentation/underlag kommer från seriösa aktörer/Entrepenad.

mvh//A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.