Hej,

En fråga till kunniga snickare. Har ni tips o förslag på hur man skulle kunna fylla den här luckan (se bild)? Vad bör man använda för material, fog silikon etc?

Luckan är precis under ett fönster och kan vara svår att komma åt men det är inte omöjligt.

Ni kan se bredvid att man har fyllt den högra sidan men av ngn konstigt anledning har man valt att inte köra hela vägen.
 
  • Öppning under fönster med synlig isolering och oskyddad trästruktur, intill kabel och fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utefog borde funka fint
 
  • Gilla
th3stinger
  • Laddar…
A ati skrev:
Utefog borde funka fint
Någon speciell fog du tänker på? Och är det tillräckligt med bara fog då luckan går ganska djupt.
 
Det ska inte fogas med något. Du ska montera ett fönsterbleck.
 
  • Gilla
th3stinger och 3 till
  • Laddar…
Sitter fönsterna i ett uterum eftersom där är klinkers och möbler? Sitter fönsterna väderskyddat hade jag passat in en bräda och målat vit annars hade jag satt ett fönsterbleck.
 
  • Gilla
th3stinger
  • Laddar…
Fönsterbleck! Där har vi det. Tack!
Fönsteret är väderskyddat och är i altanen. Altanen är inglasat med altantak etc.

En bräda har jag oxå funderat på att pressa in för det har dom gjort på övriga paneler. Dock måste den vara i rätt storlek så jsg får in den.
Antar att brädan behöver vara impregnerat som vanligt?
 
Du ska ha ett bleck där även om det är väderskyddat. Du ska kunna tvätta fasad och fönster utan att behöva fundera på var vattnet tar vägen.

Man sätter inte en impregnerad bräda under ett fönster.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du ska ha ett bleck där även om det är väderskyddat. Du ska kunna tvätta fasad och fönster utan att behöva fundera på var vattnet tar vägen.

Man sätter inte en impregnerad bräda under ett fönster.
Helt rätt. Risk för vatten trängas in finns alltid. Köper förnsterbläck i rätt storlek o monterar in idag.

En annan fråga, bredvid samma fönster (där luckan finns) finns ytterligare lucka till vänster som skulle kunna fyllas men den är liiite svårare att komma åt (bifogsr en bild). Dock är den skyddat med den övre vita panelen men om jag vill fylla där oxå finns det ngt lämpligt att använda där?
 
  • Exponerad träyta nära fönster med kabelgenomföring och vägguttag på gult hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är lite svårt att se i djupled på bilden men om den gula brädan ligger innanför den bakre vita brädan så kan man väl tänka sig att lägga en fog där.

Du kan ta vilken latexfogmassa som helst men om du inte har något på hyllan kan du ju ta en som är speciellt anpassa för fogning utomhus, tex

https://www.hornbach.se/shop/Utefog-vit-300ml/8193545/artikel-detaljer.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.