Vi ska lägga upp nytt bolån snart, men kan inte bestämma oss för upplägget.

Just nu ligger enligt följande:
3 mån 20%
3 år 40%
4 år 40%
Bundna ligger mellan 3,2-3,3%

Funderar på om detta verkligen är ett vettigt upplägg. Att det är för mycket bundet.
Vi har marginal att klara högre ränta, men föredrar att vara lite trygga ändå. Är villiga att betala lite högre för tryggheten.

Jag börjar fundera på detta upplägg i stället
3 mån 40%
3 år 60%
Sen spara den skillnaden som blir mellan rörligt och kostnaden som blir för det bundna på 4år.

Vad tror ni? Hur hade ni gjort?
 
Vi har traditionellt kört med rörligt (3 m) men lagt upp en buffert jämfört med en högre ränta (på så sätt fyller vi på när 3 mån ligger lägre, men kan ta av bufferten om den blir högre).

Vi köpte dock fritidshus i höstas och band då på tre år...det var billigare än 3 mån då och räntan är ju på väg uppåt dessutom (vi lyckades nog träffa en sådan "glugg" som ibland finns innan experterna på banken har hunnit justera och fick 1.41%)
 
Redigerat:
  • Gilla
salahunreal och 1 till
  • Laddar…
H Haas84 skrev:
Vi ska lägga upp nytt bolån snart, men kan inte bestämma oss för upplägget.

Just nu ligger enligt följande:
3 mån 20%
3 år 40%
4 år 40%
Bundna ligger mellan 3,2-3,3%

Funderar på om detta verkligen är ett vettigt upplägg. Att det är för mycket bundet.
Vi har marginal att klara högre ränta, men föredrar att vara lite trygga ändå. Är villiga att betala lite högre för tryggheten.

Jag börjar fundera på detta upplägg i stället
3 mån 40%
3 år 60%
Sen spara den skillnaden som blir mellan rörligt och kostnaden som blir för det bundna på 4år.

Vad tror ni? Hur hade ni gjort?
Du måste lägga ut de olika löptidernas räntor innan vi kan svara :)
 
  • Gilla
tschak
  • Laddar…
Vi kör 1/3 på 3 mån, 1/3 på 2 år och 1/3 på 5 år.
Har haft så i, oj..., 30 år.
Suck :oops:
 
  • Gilla
DataJonny och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Med löptider på 3 och 4år samtidigt dröjer det 12år innan båda lånen löper ut samtidigt och du har en uppenbar möjlighet att byta bank eller använda det som ett argument vid ränteförhandlingen. Så det skulle jag avråda från.

Vi kör allt löpande 3mån, och det är ju vanligen (med få undantag) det som över tid är billigast.

Vill man skapa sig en buffert mot kommande höjningar kan man ju själv toppa upp skillnaden mellan löpande-3-mån och 4åringen på ett sparkonto.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 10 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du måste lägga ut de olika löptidernas räntor innan vi kan svara :)
3 mån: 1,35%
3 år : 3,15%
4 år: 3,25%

3 månaders kommer säkert banken inte kunna hålla då lånen betalas ut 4 Juli. Så räknar med ca 1,65% där.
Sen funderar vi på att endast köra 3 månader och 3 år. 40% 3 månader och 60% 3 år.
Kan banken inte hålla under 3,5% på 3 år tills dess så funderar vi på att endast köra 3 månader, eller alt mindre del på 3 år.
Räknar som sagt med att räntorna stiger lite till innan Juli.
 
H Haas84 skrev:
3 mån: 1,35%
3 år : 3,15%
4 år: 3,25%

3 månaders kommer säkert banken inte kunna hålla då lånen betalas ut 4 Juli. Så räknar med ca 1,65% där.
Sen funderar vi på att endast köra 3 månader och 3 år. 40% 3 månader och 60% 3 år.
Kan banken inte hålla under 3,5% på 3 år tills dess så funderar vi på att endast köra 3 månader, eller alt mindre del på 3 år.
Räknar som sagt med att räntorna stiger lite till innan Juli.
Den rörliga räntan förväntas stiga precis som du säger, enligt Riksbanken själva med ca 1,50-1,75% fr.o.m idag under en 3-årsperiod.

Om vi räknar med att en rörlig ränta idag kostar 1,35%, om Riksbankens prognos håller kommer höjningar (i omgångar) om ca 2% ske successivt och en snittränta under dessa 3 år beräknar jag vara mellan ca. 2,30-2,60% för alla som har rörlig ränta. Jag kan inte räkna hem en bindningstid på 3 år eller längre, även om reporäntan skulle höjas mer än förväntat. 100% rörligt alltså!
 
  • Gilla
salahunreal och 8 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Den rörliga räntan förväntas stiga precis som du säger, enligt Riksbanken själva med ca 1,50-1,75% fr.o.m idag under en 3-årsperiod.

Om vi räknar med att en rörlig ränta idag kostar 1,35%, om Riksbankens prognos håller kommer höjningar (i omgångar) om ca 2% ske successivt och en snittränta under dessa 3 år beräknar jag vara mellan ca. 2,30-2,60% för alla som har rörlig ränta. Jag kan inte räkna hem en bindningstid på 3 år eller längre, även om reporäntan skulle höjas mer än förväntat. 100% rörligt alltså!
Tyvärr kommer den sticka iväg betydligt mer än så. Vi börjar antagligen närma oss 3% i snittränta redan till årsskiftet. Sen lär de fortsätta rätt aggressivt inpå nästa år om inget oförutsett händer.
Bundna räntor kommer också dra iväg nu. Så hinner man få en bunden ränta under 3,5% är de ingen större förlust alltså.
Reporäntan lär vara minst 1,5% vid årsskiftet. 0,5% höjningen från riksdagen kommer bli nu i Juni och även i September.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
H Haas84 skrev:
Tyvärr kommer den sticka iväg betydligt mer än så. Vi börjar antagligen närma oss 3% i snittränta redan till årsskiftet. Sen lär de fortsätta rätt aggressivt inpå nästa år om inget oförutsett händer.
Bundna räntor kommer också dra iväg nu. Så hinner man få en bunden ränta under 3,5% är de ingen större förlust alltså.
Nej, ingen större förlust men långt ifrån en vinst..
 
  • Gilla
DataJonny
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, ingen större förlust men långt ifrån en vinst..
Nä så klart det inte är någon vinst.
Men avtar inte inflationen snart så är de som sagt rejäla höjningar som väntar framöver.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
H Haas84 skrev:
Nä så klart det inte är någon vinst.
Men avtar inte inflationen snart så är de som sagt rejäla höjningar som väntar framöver.
Det är inte solklart alls, riksbanken kan bromsa också. Från en hög räntenivå under rätt förutsättningar kan även det ske.
 
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
Dessutom är det farligt att dra ett likhetstecken mellan reporänta och den ränta du får av banken.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Den rörliga räntan förväntas stiga precis som du säger, enligt Riksbanken själva med ca 1,50-1,75% fr.o.m idag under en 3-årsperiod.

Om vi räknar med att en rörlig ränta idag kostar 1,35%, om Riksbankens prognos håller kommer höjningar (i omgångar) om ca 2% ske successivt och en snittränta under dessa 3 år beräknar jag vara mellan ca. 2,30-2,60% för alla som har rörlig ränta. Jag kan inte räkna hem en bindningstid på 3 år eller längre, även om reporäntan skulle höjas mer än förväntat. 100% rörligt alltså!
Nja, de där gissningarna lär inte hålla. 100% rörligt funkade förut. Nu har vi den högsta inflationen på 30 år, så det är ett nytt läge nu…

Det klokaste är sannolikt att binda lånen i tre olika intervall.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
J
Unikt namn Unikt namn skrev:
Med löptider på 3 och 4år samtidigt dröjer det 12år innan båda lånen löper ut samtidigt och du har en uppenbar möjlighet att byta bank eller använda det som ett argument vid ränteförhandlingen. Så det skulle jag avråda från.

Vi kör allt löpande 3mån, och det är ju vanligen (med få undantag) det som över tid är billigast.

Vill man skapa sig en buffert mot kommande höjningar kan man ju själv toppa upp skillnaden mellan löpande-3-mån och 4åringen på ett sparkonto.
Njae.
Du kan ju binda på tre respektive fyra år och när lån nr1 efter tre år ska omförhandlas är det ju bara att lägga det på rörligt alt binda 1 år, och redan då använda det som argument att ”vi funderar på att byta bank nästa år”, etc.
Så har jag gjort flera gånger. Brukar bita rätt bra på banken faktiskt.

Hur får du det till tolv? De läggs ju inte om per automatik efter att löptiden gått ut, utan då är man ju fri att göra vad man vill med det lånet.
 
  • Gilla
Skumpe och 4 till
  • Laddar…
M mlb88 skrev:
Dessutom är det farligt att dra ett likhetstecken mellan reporänta och den ränta du får av banken.
På vilket sätt menar du?
Den rörliga räntan är direkt beroende av vad riksbanken gör medan dom bundna styrs mer av marknadsräntorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.