Hej,

Köpt ny bostad och ska renovera köket, men vill behålla stommar och bara byta luckor och bänkskiva.
Har pratat med IKEA som säger att det ska vara möjligt, luckorna verkar vara i samma mått så ser positivt ut. Men min fråga gäller sidorna av de nu synliga stommarna för kyl/frys samt det andra högskåpet (rödmarkerat på bild). Jag kan inte såga till en passbit, då går det inte att öppna luckorna, vad är det enklaste sättet att fixa detta? Är det bara att bita i det sura, motera lös alla stommarna och montera om men flytta dem ca 2cm var så att täckskiva får plats mellan stommarna? Eller kan man montera ner dessa två stommar, och ersätta vit sida med täckskiva? Lånad bild på hur vi vill att stommarna ska se ut.

Vidare ska vi ta bort ett skåp, gulmarkerade och ha öppna hyllplan där istället. Som ni ser så går fläktventilationen ovanför. Att bygga in fläktröret är ett alternativ, annars funderar jag på att ta bort det och ersätta med kolfilterfläkt istället, finns det bra sådana idag? Diskret utdragbar är vad vi är ute efter. Min erfarenhet säger att de inte är supereffektiva :/
Kök med vita skåp och bänkar, gulmarkerat skåp som ska tas bort, rödmarkerade sido-stommar för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörnet av ett vitt kök med skåp och en mikrovågsugn, fokus på synliga stommar för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök med mörkbruna skåpsluckor och bänkskiva, två svarta hänglampor och gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Karrock
Skulle det funka att sätta igen lite av de krockade överskåpen med en passbit och montera mindre lucka på denna?
 
Karrock
Fast tar du bort fläktskåpet räcker det väl att flytta tre stommar för att få plats med täcksidorna.
 
Tack för tips.

Ja, det kanske skulle fungera! Kollar man på produktbilden nu så ser man att täckskivan går längst hela stommen. Men din lösning innebär väl att den går från höjd med bänkskivan? om jag förstod dig rätt.

Utmaningen är att allt måste vara exakt inför mätning av stenskivan som ska beställas. Så först hade vi tänkt att ha kvar befintlig skiva under mätningen, eftersom det är ett par veckors leveranstid, (för att ha ett fungerande kök). Antar att vi behöver montera bort bänkskivan och montera täckskiva redan nu för att få rätt mått.
 
Tvivlar starkt på att dagens IKEA luckor passar. Skåphöjden är ändrad mellan dagen Metod och de tidigare Faktum.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
B bryggarebob skrev:
Att bygga in fläktröret är ett alternativ, annars funderar jag på att ta bort det och ersätta med kolfilterfläkt istället, finns det bra sådana idag?
En kolfilterfläkt är en nödlösning som jag ser det. Kolfiltret ska bytas regelbundet och det blir dyrt i längden. Med en kolfilterfläkt behövs det ändå en imkanal (frånluftsdon) som är någorlunda i närheten av hällen för att ta hand om ånga och de lukter som inte kolfiltret tar hand om.
 
Vi träffade en på IKEA som sa att det funkar med våra stommar! Det var en lucka som vi kanske behöver såga till lite. Men förstår att det skiljer mellan stomsystem.
 
BirgitS
Det är ju inte bara fråga om storleken på själva luckan utan även om var gångjärnen sitter. Men du kanske är beredd på att göra nya gångjärnshål i stommarna.

Sen skulle ju jag inte lita på vad säljpersonalen säger utan själv läsa på hur stora Ikeas luckor och lådfronter är och jämföra med måtten på mina egna.
 
IKEAs luckor är rätt billiga, köp en lucka av enklare modell och montera på krångligaste stället. Då får du koll på alla arbetsmoment.

Behåll gamla bänkskivan tills du är klar. Skruva fast den brutalt, tillfälligt och enkelt, dvs med skruv rakt uppifrån genom skivan.

Beställ stenskivan sist, den går fort att montera när den kommer.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju inte bara fråga om storleken på själva luckan utan även om var gångjärnen sitter. Men du kanske är beredd på att göra nya gångjärnshål i stommarna.

Sen skulle ju jag inte lita på vad säljpersonalen säger utan själv läsa på hur stora Ikeas luckor och lådfronter är och jämföra med måtten på mina egna.
Absolut finns det stor risk att jag behöver göra nya hål i stommarna, men ser det som hanterabart och har räknat med att man behöver göra någon specialare.

Har mätt både en och två gånger och verkar vara samma bredd och lagom höjd på luckorna. Blir nog att vi köper luckorna hursom och testar montera dit. Funkar inte det får vi överväga nya stommar innan vi installerar bänkskivan. Enbart stommarna kostar 18k och befintliga är från 2008 så känns ju inte så gammalt direkt. Vore bra för miljön och plånboken om man kan använda befintliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.