Jag ska snart sätta igång med trädäck. Det ska läggas på befintlig stenläggning, tyvärr är den lite begränsad i yta. Dock, om jag låter däcket hänga ut delvis över sluttande mark (utan att plinta i sluttningen, som är ganska lös) så får jag lite extra kvadratmeter.
Frågan är därför: Hur mycket kan jag låta trädäcket hänga ut från sista plint (eller cementblock)? se bild (X cm). Har läst lite här och var att 30 cm var ok, men jag antar det beror på tjocklek på virke, alternativt att man dubblerar/förstärker det på vissa ställen.
Någon som vet?
Skematisk illustration av sidovy för ett trädäck över sluttande mark med två stödblock och en markerad överhängslängd märkt med "X".
 
Redigerat:
Hur långt är ett snöre? Det är t ex inga problem att få 10 m eller mer men som du skriver beror det på med vad du bygger. Så vad är planen?
 
Håller med Z_bumbi. Men man kan ju tillägga att det som ofta påverkar är materialets egenskaper, antar trä så då är det i principen höjden (och till viss del bredden) på bjälklaget som spelar stor roll. Du kommer få en momentkraft på infästningen som vill rycka grejerna uppåt så det måste fästas bra I något i marken, typ berg. Detta kan man ju motverka genom att ha mycket vikt bakom istället.

Tror det enklaste är att du beskriver dina mått och dimensioner, markens förutsättningar etc. Så kanske man kan ge en liten fingervisning.
 
Men spontant borde man kunna få till en konstruktion som går ut 1m utan några större problem. Ska man ut mer så krävs nog lite mer special-lösningar som de är inne på ovan.

Sen kanske man inte heller ska placera en tung pizzaugn på överhänget utan tänka på belastningen.

Dela gärna lite mer dimensioner på trallen så är det lättare att kommentera.
 
Min erfarenhet är att huvudet är väldigt känsligt för svaj. En sak är vad som håller och en sak är vad som uppfattas svajigt när man står på det och för egen del reagerar huvudet innan regelboken tycker att nedböjningen blir för stor.
 
  • Gilla
AndreasLarsson89
  • Laddar…
T topmount skrev:
Min erfarenhet är att huvudet är väldigt känsligt för svaj. En sak är vad som håller och en sak är vad som uppfattas svajigt när man står på det och för egen del reagerar huvudet innan regelboken tycker att nedböjningen blir för stor.
Håller med, bjälklaget ska vara bra stumt för att det inte ska upplevas svajigt. Iallafall om man går utan för någon/några dm.
 
Om man gör plintar så kan man t ex planera för snedsträvor på de yttersta dvs gräva ut framför plinten och förbereda infästning långt ner. Plinten bör då vara betydligt stadigare än en standardplint.
 
  • Gilla
zniff
  • Laddar…
HAr en liknande lösning på en brygga och med 45x220 med c/c 60cm och 1,5m överhäng fungerar det bra.
 
  • Gilla
zniff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.