Smakråd och tips behövs!

Har en friggebod på tomten som står med långsidan mot tomtgräns. Med ena kortsidan står den relativt nära huset.

Mina tankar har varit att bygga ut två 180 graders vägg in mot tomten för att få lite avskärming på respektive sida.

Ena sidan vill jag dock förlänga en bit längs med friggeboden för att sedan vika av 180 grader in mot tomten. Det blir alltså som ett u.

Det är liggande panel på friggeboden vilket jag tänkte fortsätta med. Dock kommer ju de nya väggarna ha baksidan in mot u:ett. Det kanske man hade kunnat köpa men eftersom jag även vill förlänga ena långsidan kommer det ju på ena väggen vara friggebod med panel, sedan kommer en liten snutt med baksidan av samma panel. Se bild där fyrkanten är friggeboden. Rött är tänkta väggar som ramar in uteplatsen.

Hur resonerar man? Tvingas man göra dubbelsidigt för att det ska se vettigt ut? Ser det bättre ut om man gör förlängningen sned (grön linje) så blir det som att det är en förlängning av friggeboden......
 
  • Skiss av friggebod och planerade väggar för uteplats med två layoutalternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är svårt att förstå hur du menar. Du har möjligtvis inte en bild?

Vill du göra plank på båda sidorna om friggeboden så att det blir som en egen liten tomt? Och du undrar om planket ska vara rätvinkligt eller på snedden samt om det ska vara dubbelsidigt eller bara enkelt?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det är svårt att förstå hur du menar. Du har möjligtvis inte en bild?

Vill du göra plank på båda sidorna om friggeboden så att det blir som en egen liten tomt? Och du undrar om planket ska vara rätvinkligt eller på snedden samt om det ska vara dubbelsidigt eller bara enkelt?
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det är svårt att förstå hur du menar. Du har möjligtvis inte en bild?

Vill du göra plank på båda sidorna om friggeboden så att det blir som en egen liten tomt? Och du undrar om planket ska vara rätvinkligt eller på snedden samt om det ska vara dubbelsidigt eller bara enkelt?
Mja. Planket blir som röd linje (har jag bestämt). Det jag dock kom på är följande (och som jag inte tänkt på innan...):

Friggeboden har liggande panel. Planket tänkte jag göra enkelsidigt, också med liggande. Dock blir ju baksidan av planket/panelen inåt mot uteplatsen ("fula sidan"). Men friggebodens panel är ju rättvänd. Det blir kanske plottrigt? Men jag kan ju inte vända på panelen och ha utsidan på panelen inåt för då ser det ju inte klokt ut från utsidan.

Det känns som att det är ofrånkomligt att "fula sidan" kommer inåt, om jag vill ha ett tätt plank.

I mitt fall blir det ju då också att på mittenpartiet är fina sidan inåt (friggeboden), vilket kanske gör att det blir extra tydligt.

Enda alternativet är ju ett dubbelsidigt (?) och det är inte aktuellt. Pynta på med lite klängväxter tror jag........

Hänger du med?-:)
 
Ser det så underligt ut om stolparna syns på baksidan? För mig är det ett klassiskt plank.
 
Z z_bumbi skrev:
Ser det så underligt ut om stolparna syns på baksidan? För mig är det ett klassiskt plank.
Nä, det gör kanske inte det. Jag får testa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.