Lång story kort.
Har en villa byggd 1940 i södra Skåne. Tog tag i den skumma lukten och vips. Satans 70-tals idioti/renovering framträdde. Gips och cellplast spiklimmats mot orginaltapet som i sin tur klistrats på putsen. Rummet är 40m2 och allt revs, putsen på 25 mm tjocklek knakades ner. Alltså totalt 24 mm + 34 mm bort ända in i betongen

frågor... Är detta lättbetong (siporex) eller ser ni nåt annat? Jag vill bygga ca 20-30 mm och känner nästan för att prima blocken och köra gipsputs mot lättbetongen. Hade nu putsat med tex C i omgångar eller nåt annat? Orkar inte näta och vill komma billigast möjligt undan :)

mycket tacksam för svar

#puts #lättbetong #siporex #leca #gipsputs
 
  • En vägg av lättbetong med ojämn yta och spår efter borttagen beklädnad, möjligen från en renovering av ett äldre hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på grov yta av lättbetong eller siporex med synlig porös struktur och ojämn textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju som lecablock tycker jag.?. Men stämmer kanske lite dåligt med 40-tal... Är det en renoverad del? Tycker det låter bra med primning och gipsputs så länge det är ovan mark och inte alltför fuktutsatt./
 
  • Gilla
densomkanvet och 1 till
  • Laddar…
P pette skrev:
Ser ju som lecablock tycker jag.?. Men stämmer kanske lite dåligt med 40-tal... Är det en renoverad del? Tycker det låter bra med primning och gipsputs så länge det är ovan mark och inte alltför fuktutsatt./
stort tack för feedback.
Leca började väl användas början 60 men det är omöjligt att veta vad ägaren 1966 och 1978 gjort. Efter håltagning i väggen (friskluftsventil) så såg jag inga spår av tegel. Tanken att det är tegel och att man sedan murat/isolerat på insidan. Ingen aning.
Fråga 2. Eftersom det är direkt mot murblocken så vill man ändå ”isolera” lite. Räcker 20 mm puts tex och vilket bruk isolerar isåfall bäst

tackar å bockar
 
Putsbruk isolerar inte alls, oavsett vad du väljer för typ.

Gipsputs har inget på en fuktig källarvägg att göra.

Du borde få väggen helt ren från kalkbruket jag antar satt där tidigare och sedan på med grundningsbruk A och efter det putsa med B-bruk.
 
Uppfattade inte att det var en källarvägg?.
Då ska det som sagt inte användas gipsputs. Är det ovan mark så är gipsputs absolut smidigast. ,
 
P pette skrev:
Uppfattade inte att det var en källarvägg?
Det var nog ett antagande från min sida givet att fuktproblem redan uppstått.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det var nog ett antagande från min sida givet att fuktproblem redan uppstått.
Ja så kan det ju vara. Eller så har man helt enkelt tätat ett gammal konstruktion , och det är fukt inifrån som orsakar problemet på grund av dålig ventilation?,(därav den nya friskluftsventilen).
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det var nog ett antagande från min sida givet att fuktproblem redan uppstått.
stort tack!

detta är ett vardagsrum med total väggyta på 39.5 m2. Mögel och fukt immade då man på 70 talet hade murat igen ventiler och tryckt denna vidriga skapades (cellplast+gips) rakt på tapet som limmats på putsen. Misstänker även fuktvandring då man målat hela jäkla sockeln (utsidan) med plastfärg som nu är borta.

fukten. kan bero på otätheter samt inneluften som kondenserat kanske. Kanske t.o.m. fuktvandring (odränerat runt huset) Nu är allt borta t.o.m. 25 mm puts ända in i betongen.

Tänker att 20-25 mm gipsputs borde funka och hoppas på att inte bli allt för kallt på vintern :) vill slippa massa jobb och kostnader med när och putsbruk C som var tänkt från början!?
 
P pette skrev:
Uppfattade inte att det var en källarvägg?.
Då ska det som sagt inte användas gipsputs. Är det ovan mark så är gipsputs absolut smidigast. ,

stort tack!

detta är ett vardagsrum med total väggyta på 39.5 m2. Mögel och fukt immade då man på 70 talet hade murat igen ventiler och tryckt denna vidriga skapades (cellplast+gips) rakt på tapet som limmats på putsen. Misstänker även fuktvandring då man målat hela jäkla sockeln (utsidan) med plastfärg som nu är borta.

fukten. kan bero på otätheter samt inneluften som kondenserat kanske. Kanske t.o.m. fuktvandring (odränerat runt huset) Nu är allt borta t.o.m. 25 mm puts ända in i betongen.

Tänker att 20-25 mm gipsputs borde funka och hoppas på att inte bli allt för kallt på vintern :)
 
  • Gilla
pette
  • Laddar…
Acora Acora skrev:
Tänker att 20-25 mm gipsputs borde funka och hoppas på att inte bli allt för kallt på vintern
Isolera får du göra på utsidan!
 
  • Gilla
pette
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Isolera får du göra på utsidan!
precis. Funderade mest över u-värden gällande olika bruk vilket du svarade på .. stort tack
 
D
Slå ur en bit om du är osäker, ser onekligen ut som leca. Är det lättbetong måste du använda åtminstone lågalkaliskt grundningsbruk. Aldrig bruk av grå cement direkt mot lättbetong.
 
D Drburr skrev:
Slå ur en bit om du är osäker, ser onekligen ut som leca. Är det lättbetong måste du använda åtminstone lågalkaliskt grundningsbruk. Aldrig bruk av grå cement direkt mot lättbetong.
Tänker jag kör gipsputs ca 2-3 cm … då spelar det ingen roll kring siporex eller leca
 
Du behöver inte köra så tjock puts, och som tidigare nämnt gör det ingen skillnad isoleringsmässigt.
Men tjocklek beror ju också på jämnhet vägg och önskat utseende./lycka till
 
P pette skrev:
Du behöver inte köra så tjock puts, och som tidigare nämnt gör det ingen skillnad isoleringsmässigt.
Men tjocklek beror ju också på jämnhet vägg och önskat utseende./lycka till
stort tack för input ..
tänker väl typ 2 cm då blocken skjuter ut en aning här å där och för att fogarna hamnar osynliga samt bra jämnhet… 3 cm blir att ta i som du säger
Isolering kommer få ske utvändigt
 
  • Gilla
pette
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.