Hej.

Jag blir inte klok och sökningar gav inget direkt svar.
Jag har byggt ett källarrum med lecablock där 2/3 hamnar under marknivån, måste jag då putsa utsidan eller räcker med isodrän som jag ska köra med?
Insidan är det något speciellt som jag måste tänka på?
 
  • Byggarbetsplats med källarvägg av lecablock delvis under marknivå och grävd skyttegrav runt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Arp32
  • Laddar…
Åsa Lund
Jag tycker det ofta är så att lecamurar är otäta eftersom de muras med så tunna fogar. Putsa utsidan för att minska risken för drag, tänker jag
 
Tanken med isodrän vid källarväggar är ju delvis att fukten från källaren ska kunna diffundera ut till utsidan av väggen och rinna ner i isodränen. Dvs, man ska inte ha för täta väggar. På äldre källarväggar under mark där man sätter ny isodrän, rekommenderas man ju t.ex. att ta bort det mesta av gammal kallasfalt just av denna anledning.

Men jag hade nog åtminstone slammat muren med rödgrund innan jag satt dit isodrän.
 
Åsa Lund
Asfalten är ju diffspärr i det sammanhanget. Putsen är vindtätning.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Asfalten är ju diffspärr i det sammanhanget. Putsen är vindtätning.
Nu brukar det ju inte blåsa så mycket under mark, där jag uppfattar att TS ska ha sin isodrän.;)
 
Nu har jag kollat med Weber och tydligen så måste man putsa med grundningsbruk med minst 3mm tjock. sen är det bara och smälla på isodrän.

Tack till er alla som hjälpte mig med besvara min fråga.
 
Putsen är ju det mekaniska skyddet för lecan. Känns dumt att strunta i det. Som svarats innan så är det klokt att slamma på väggarna innan man sätter dränskiva
 
Varför inte bara läsa på Isodräns websida, de har bra dokumentation:

2.3 Behandling grundmur och grundsula

Nyproduktion

Eventuellt formvirke avlägsnas. Skarvar/fogar mellan prefabricerade väggelement tätas med fogmassa eller annat sätt som leverantören rekommenderar.

Grundmurar av lättbetong och Lecablock ska vara slammade.

Utstickande grundsulor pågjuts med fall utåt minst 1:5.

Tätskikt rekommenderas ej. Ett korrekt monterat Isodrän-system släpper inte fram vatten till grundmuren varför tätskikten förlorat sin funktion och endast hindrar uttorkning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Al Yasso och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.