wildeside wildeside skrev:
Tycker du att snickaren vara.
Konstruktör
Arkitekt
Snickare
Gärna
Plåtslagare
Rörmokare
elektriker
Markentreprenör.
mfl yrken
Det du listar är ju en villaägare som själv bygger ett attefallshus

Funderar på "elektriker" är det inget riktigt jobb eller varför börjar det inte med versal som de andra yrkestitlarna?
 
  • Haha
  • Gilla
w0od och 8 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Tycker du att snickaren vara.
Konstruktör
Arkitekt
Snickare
Gärna
Plåtslagare
Rörmokare
elektriker
Markentreprenör.
mfl yrken
Finns en anledning till att det finns olika yrkesgrupper.
Hur många yrken kan du själv?
Är de inte vad en kontrollansvarig skall vara i princip då de förväntas ha koll på allt sådant?
 
  • Gilla
Lovelycatlady och 2 till
  • Laddar…
wildeside
F fribygg skrev:
Det du listar är ju en villaägare som själv bygger ett attefallshus

Funderar på "elektriker" är det inget riktigt jobb eller varför börjar det inte med versal som de andra yrkestitlarna?
:crysmile: elektriker är lurendrejare med Ahsells priser därav utan versal :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
Eller om det va en TGB misstag.
Kanske skulle bli svensklärare med för att skriva i ett sketet forum:cool:
 
  • Gilla
  • Älska
bengan6 och 12 till
  • Laddar…
tommib
F frede skrev:
@topmount Det krävs inget ritprogram, utan det duger med en skiss på papper men det ska framgå allt det jag jag listar. Ger man ett pris på ett jobb har man rimligtvis tänkt sig en viss design och att från det skapa en ritning där konstruktionen framgår låter inte jättekomplicerat om man har fackkunskap.
Ja. Snickaren har förmodligen tänkt sig en viss design, baserat på att han (kom igen, det är en han) byggt ett gäng förråd förut och allmän kunskap om hur man spikar ihop saker. Att åstadkomma en ritning är för vissa människor relativt svårt. Framför allt föreställer man sig nog inte att någon som ber en snickra ett förråd plötsligt vill att man ska rita upp det.

F frede skrev:
@tanaris Nej, eftersom han inte klarar av att ta fram ritningar på sin konstruktion så har jag sagt att jag avbryter, men tycker att det vore klädsamt att om man när man åtar sig ett jobb gör klart vad man förväntar sig för underlag.
Det gjorde väl snickaren? Han tittade på dina underlag (planskiss och fasadritning, enligt din egna utsago) och sedan räknade han fram ett pris. Att kommunen vill ha konstruktionsritningar är inte på något sätt relaterat till snickaren.

F frede skrev:
@wildeside Om man som bolag lämnar offert på ett arbete så tänker jag att det är rimligt att man kan utföra de moment som det innebär, eller tar in underentreprenörer för t.ex. markarbete eller elinstallation (som är gjort i det här fallet). Det är trots allt ett bolag och inte en anställd snickare som vi pratar om. Hade inte varit några konstigheter om han antingen lejt någon för detta eller gjort klart för mig att jag behöver tillhandahålla dessa underlag.
Snickaren kan nog utföra de moment som krävs för att få ett hus på plats fysiskt. Lov från kommunen är något helt annat.


Allvarligt talat.... Som många har påpekat så är du helt ute och cyklar. Snickare bygger saker. De kan säkerligen finnas folk som är duktiga på att rita men de flesta är sannolikt "doers" som tänker ut konstruktionen i huvudet och sen sätter igång. Det funkar bra för småprojekt och i någon mån även för större. Ibland stöter man på en komplikation som man inte hade tänkt på innan och då löser man den.

Om du vill ha en ritning, anlita en arkitekt. Eller rita själv. Det är inte så svårt.
 
  • Gilla
  • Älska
S019joal och 44 till
  • Laddar…
wildeside
B larry78 skrev:
Är de inte vad en kontrollansvarig skall vara i princip då de förväntas ha koll på allt sådant?
Hmmm du behöver inte ge mej någon pekpinne!
Jag är bland annat KA.
Va senast i tisdags ute som KA och skrev 17 avvikelserapporter på en stomresning med tät utsida så lite kan jag om byggnation.
Inte allt men har iaf varit i byggbranschen i drygt 35 år och det man ser ute på byggena idag är skrämmande.
 
  • Gilla
bengan6 och 2 till
  • Laddar…
För att besvara grundfrågan så åk runt och leta efter någon som byggt liknande du tänkt dig. Sen hör du av dig till kommunen och begär ut de bygghandlingarna.
 
  • Gilla
DrKron och 10 till
  • Laddar…
@tommib Ja, jag har uppenbarligen helt orimliga förväntningar. Tänkte i mitt stilla sinne att ett enkelt förråd inte kräver anlitande av arkitekt, men får tydligen tänka om. Det är alltså så att "det inte är så svårt" för en total lekman att ta fram sektionsritningar men det är inte något man kan förvänta sig av en utbildad snickare.
 
  • Gilla
OkFar och 2 till
  • Laddar…
@LA
B larry78 skrev:
För att besvara grundfrågan så åk runt och leta efter någon som byggt liknande du tänkt dig. Sen hör du av dig till kommunen och begär ut de bygghandlingarna.
Tack, intressant förslag, det kanske kan vara värt att undersökas.
 
  • Gilla
svirrsvirr och 4 till
  • Laddar…
tommib
F frede skrev:
@tommib Ja, jag har uppenbarligen helt orimliga förväntningar. Tänkte i mitt stilla sinne att ett enkelt förråd inte kräver anlitande av arkitekt, men får tydligen tänka om. Det är alltså så att "det inte är så svårt" för en total lekman att ta fram sektionsritningar men det är inte något man kan förvänta sig av en utbildad snickare.
Snickare snickrar, de gör inte konstruktionsritningar. Det är inte heller på något sätt snickarens fel att du behöver ritningar. Snickaren behöver sannolikt inte några ritningar alls för att smälla upp en 30 kvm förrådsbyggnad åt dig. Det skulle inte jag heller behöva.

Det är kommunen som är orsaken till kravet här. Krav som jag har full förståelse för att snickaren inte kan uppfylla. Tänk dig själv att du ska sätta ditt namn på ett dokument som ska in till en myndighet, när du aldrig gjort det förut och inte har någon utbildning för det. De flesta är inte bekväma med att göra det yrkesmässigt. Som privatperson är det något annat, du får inte betalt av någon för att producera dokumentet, du gör det för dig själv.
 
  • Gilla
  • Älska
busholle och 41 till
  • Laddar…
Snickaren har säkert en konstruktion i sinnet. Som är baserad på erfarenhet. SOm i sin tur är baserad på andra liknande byggnader som han har byggt efter konstruktionsritningar som en kontruktör tagit fram.

Om snickaren är rimligt erfaren, så blir hans "konstruktion" i praktiken bra. MEN bygglovsmundigheten kräver här att någon visar en konstruktionsritning som är baserad på beräkningar, det är något helt annat.

Det varierar från kommun till kommun hur mycket ritningsunderlag som krävs.
 
  • Gilla
JockeÅgren och 7 till
  • Laddar…
Tänker ni köpa takstolarna? Då ingår ritningar och beräkning.
Konstruerar man bara rimliga dimensioner på väggar så bör det räcka.

Jag ritade mina konstruktionsritningar samt bygglovsritningar själv 2017 och de blev godkända.
De krävde bara beräkningar på takstolarna då resten av huset var väldigt traditionellt uppbyggd.
 
  • Gilla
MiWi och 7 till
  • Laddar…
Finns flera på forumet som säkert kan hjälpa dig att rita.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
För ett Attefallshus räcker det väl med en enkel sektion på uppbyggnad av yttervägg och yttertak, kanske anslutning till grunden. Det slänger man ju ihop snabbt. Dock inget en vanlig snickare gör såklart..
 
  • Gilla
JockeÅgren och 1 till
  • Laddar…
F frede skrev:
@wildeside Om man som bolag lämnar offert på ett arbete så tänker jag att det är rimligt att man kan utföra de moment som det innebär, eller tar in underentreprenörer för t.ex. markarbete eller elinstallation (som är gjort i det här fallet). Det är trots allt ett bolag och inte en anställd snickare som vi pratar om. Hade inte varit några konstigheter om han antingen lejt någon för detta eller gjort klart för mig att jag behöver tillhandahålla dessa underlag.
Om ritning inte fanns med i offerten, varför förväntar du dig en ritning från snickaren?

Om du beställer en ritning från en ingenjör eller arkitekt, förväntar du dig att de även bygger konstruktionen?

Det finns säkert snickare som kan lösa en totalentrepenad, om det är vad du faktiskt önskar, men jag tror du kan förvänta dig en helt annan prisbild, framförallt behöver du precisera dina förväntningar på snickaren, och läsa vad som ingår i deras offert.
 
  • Gilla
  • Älska
torplover_3000 och 12 till
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
För ett Attefallshus räcker det väl med en enkel sektion på uppbyggnad av yttervägg och yttertak, kanske anslutning till grunden. Det slänger man ju ihop snabbt. Dock inget en vanlig snickare gör såklart..
Visst ge mig en 2 timmar så. Som konsult tar man sällan så små jobb (administration mm) men som privatperson kan man göra det. Tid tar det och kräver ändå sin kunskap.
Googlar man finns exempel på tekniska snitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.