Nissens
mexitegel mexitegel skrev:
Så är det säkert. Samtidigt när man googlar runt lite så är ofta rekommendationen att köra på markvärme om man har utrymmet eftersom det sägs vara billigare.
Det är långt ifrån alltid den kortsiktigt billigaste lösningen är den bästa lösningen.
 
  • Gilla
Qunaki och 1 till
  • Laddar…
Vad är det som skulle vara fördyrande på sikt menar du?
 
B
Tjälen går ju olika djupt i landet, samt vintern är ju lite olika hård/lång. Det skulle inte förvåna mig om det är mer optimalt med en grundare förläggning i södra Sverige, även om jag inte räknat på det.

Stora delar av året ger ju en grundare förläggning högre inkommande temperatur.

Vägverket har en del tjäldjupskartor på olika platser i landet, där kan man ju få en fingervisning om hur temperaturen är nån meter ner i jorden, samt hur ett par dm upp eller ner påverkar temperaturen.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det är bra input faktiskt. Del av marken som kollektorn är tänkt att placeras på arrenderas ut och brukas aktivt. Som jag minns det från alla timmar man plockat sten på åkrarna så var det mjuka former på stenarna.

Sen är det väl ovanligt att bönderna säger att de har lite sten på sina åkrar ;).

Minns du hur mycket skillnad det var på offerterna mellan mark berg för er?
Tyvärr minns jag inte riktigt i detalj längre, men det handlade bl.a. om att för att kunna gräva tillräckligt bra, så skulle det behöva göras under växtsäsongen, med god separering av alv och matjord, samtidigt som det kunde behövas mer matjord eller massor för att skapa ett säkert schakt. Dessutom skulle vi behöva föra bort sten (ja, vi har väldigt mycket sten, jag avskyr att gräva här...)
Det här innebär förluster i form över av att delar av åkern inte kunde brukas under anläggningsåret, en komplicerad grävprocess, och det hade kostat mellan 20-50 tusen kr mer än att borra, beroende på hur svårgrävt det skulle bli.
Är åkern täckdikad, så måste man ta hänsyn till täckdikningen också, och då är jordvärme inget ekonomiskt alternativ längre. Den åkern vi tittade på är självdränerad, så det problemet hade vi inte där.

Om man låter en lokal entreprenör ta fram en offert baserad på enklare grävning på mark med mindre sten (dock måste alv och matjord separeras) ner till minst 1 meter - 1, 20, så man få en rimlig siffra att använda för att bestämma hur man ska göra.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag tror inte det är försvarbart att gräva precis som du säger utan det är plöjning som är grejen i så fall. Ingen dränering eller andra mänskligt placerade överraskningar på den tänkta ytan.

Fastigheten ligger i höjd med Jönköping.
 
Nu eldar vi ved förhoppningsvis 50 år bort innan de blir pump. Trots att vi äger åker just utanför huset och har egen grävare skulle jag aldrig installera markvärme
i boningshuset pga avsaknad av frikylan som kan fås med bergvärmen.
 
Nissens
mexitegel mexitegel skrev:
Jag tror inte det är försvarbart att gräva precis som du säger utan det är plöjning som är grejen i så fall. Ingen dränering eller andra mänskligt placerade överraskningar på den tänkta ytan.

Fastigheten ligger i höjd med Jönköping.
Åkermark är ofta dränerad….
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
Nissens
mexitegel mexitegel skrev:
Vad är det som skulle vara fördyrande på sikt menar du?
Om man i framtiden behöver dränera åkermarken, bygga något eller vad det nu kan vara, så kan man behöva riva upp markvärmen…
 
  • Gilla
coolmartini och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Håller på att hjälpa föräldrarna med att byta värmesystem, Har bra koll på installationen i sig men blir lite fundersam på rörmokaren som är väldigt emot markvärme av okänd anledning. Han påstår tex att man inte plöjer ner slangen längre.

Offerten för markvärme är ca 60 tkr lägre exkl. grävningen. Spontant tycker jag man gott och väl borde få ner de 5-600 meter slang som behövs för mindre än skillnaden?

Det är kanske 100 meter genom trädgården innan man når en åker där resterande slang kan ligga. Det är ingen golfgräsmatta så återställningen är en rimlig arbetsinsats.

Situationen på marknaden är ju som den är dessutom och det är inte gott om rörmokare att välja bland där de bor heller.

Utöver rörmokarens aviga inställning är det ju så att han inte kommer ta helhetsansvaret för anläggningen vid jordvärme. Han är för övrigt en bra kille och en välrenommerad firma sedan lång tid.

Så frågan är väl någonstans om det i slutänden blir så mycket billigare att det är värt att ”bråka” om?
Ring till Bjarne Rutgersson Jordvärme VAREKIL 070-855 65 04, han har långvarig kunskap om jordvärme mm
 
  • Gilla
Rebus2016 och 5 till
  • Laddar…
Kempa_swe
sen är frågan hur mycket sten det finns i åkern. Vi la ner några hundra meter på en gård, hade aldrig gått att plöja ner den då de flesta stenarna var runt 70+cm i diameter
 
B
mexitegel mexitegel skrev:
Håller på att hjälpa föräldrarna med att byta värmesystem, Har bra koll på installationen i sig men blir lite fundersam på rörmokaren som är väldigt emot markvärme av okänd anledning. Han påstår tex att man inte plöjer ner slangen längre.

Offerten för markvärme är ca 60 tkr lägre exkl. grävningen. Spontant tycker jag man gott och väl borde få ner de 5-600 meter slang som behövs för mindre än skillnaden?

Det är kanske 100 meter genom trädgården innan man når en åker där resterande slang kan ligga. Det är ingen golfgräsmatta så återställningen är en rimlig arbetsinsats.

Situationen på marknaden är ju som den är dessutom och det är inte gott om rörmokare att välja bland där de bor heller.

Utöver rörmokarens aviga inställning är det ju så att han inte kommer ta helhetsansvaret för anläggningen vid jordvärme. Han är för övrigt en bra kille och en välrenommerad firma sedan lång tid.

Så frågan är väl någonstans om det i slutänden blir så mycket billigare att det är värt att ”bråka” om?
fick precis pris, ca 50kr/m plus moms. Så bara räkna…

men ett rejält borrhål är varmare på vintern, och ingen risk för avgrävning.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hos oss plöjde man ner 500 meter slang på 5 timmar. Fungerar perfekt.
mexitegel mexitegel skrev:
Håller på att hjälpa föräldrarna med att byta värmesystem, Har bra koll på installationen i sig men blir lite fundersam på rörmokaren som är väldigt emot markvärme av okänd anledning. Han påstår tex att man inte plöjer ner slangen längre.

Offerten för markvärme är ca 60 tkr lägre exkl. grävningen. Spontant tycker jag man gott och väl borde få ner de 5-600 meter slang som behövs för mindre än skillnaden?

Det är kanske 100 meter genom trädgården innan man når en åker där resterande slang kan ligga. Det är ingen golfgräsmatta så återställningen är en rimlig arbetsinsats.

Situationen på marknaden är ju som den är dessutom och det är inte gott om rörmokare att välja bland där de bor heller.

Utöver rörmokarens aviga inställning är det ju så att han inte kommer ta helhetsansvaret för anläggningen vid jordvärme. Han är för övrigt en bra kille och en välrenommerad firma sedan lång tid.

Så frågan är väl någonstans om det i slutänden blir så mycket billigare att det är värt att ”bråka” om?
mexitegel mexitegel skrev:
Håller på att hjälpa föräldrarna med att byta värmesystem, Har bra koll på installationen i sig men blir lite fundersam på rörmokaren som är väldigt emot markvärme av okänd anledning. Han påstår tex att man inte plöjer ner slangen längre.

Offerten för markvärme är ca 60 tkr lägre exkl. grävningen. Spontant tycker jag man gott och väl borde få ner de 5-600 meter slang som behövs för mindre än skillnaden?

Det är kanske 100 meter genom trädgården innan man når en åker där resterande slang kan ligga. Det är ingen golfgräsmatta så återställningen är en rimlig arbetsinsats.

Situationen på marknaden är ju som den är dessutom och det är inte gott om rörmokare att välja bland där de bor heller.

Utöver rörmokarens aviga inställning är det ju så att han inte kommer ta helhetsansvaret för anläggningen vid jordvärme. Han är för övrigt en bra kille och en välrenommerad firma sedan lång tid.

Så frågan är väl någonstans om det i slutänden blir så mycket billigare att det är värt att ”bråka” om?
mexitegel mexitegel skrev:
Håller på att hjälpa föräldrarna med att byta värmesystem, Har bra koll på installationen i sig men blir lite fundersam på rörmokaren som är väldigt emot markvärme av okänd anledning. Han påstår tex att man inte plöjer ner slangen längre.

Offerten för markvärme är ca 60 tkr lägre exkl. grävningen. Spontant tycker jag man gott och väl borde få ner de 5-600 meter slang som behövs för mindre än skillnaden?

Det är kanske 100 meter genom trädgården innan man når en åker där resterande slang kan ligga. Det är ingen golfgräsmatta så återställningen är en rimlig arbetsinsats.

Situationen på marknaden är ju som den är dessutom och det är inte gott om rörmokare att välja bland där de bor heller.

Utöver rörmokarens aviga inställning är det ju så att han inte kommer ta helhetsansvaret för anläggningen vid jordvärme. Han är för övrigt en bra kille och en välrenommerad firma sedan lång tid.

Så frågan är väl någonstans om det i slutänden blir så mycket billigare att det är värt att ”bråka” om?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
B
M MagHam skrev:
Rent skitsnack.
Under rätt förutsättningar (lång slang, helst inte för torr sandig mark etc) så har ytjord t o m vissa fördelar.
Och det där med helhetsansvar betyder ingenting i praktiken. Maskinen har väl fabriksgaranti så vad ska man ta ansvar för sen? Nämn ett exempel.
En sak ska man komma ihåg. Dom flesta rörmockare kan vara kunniga, men är sällan VVS-ingenjörer, så det här är nog bara tyckande. Annars borde det sakligt kunna motiveras.
Nu är det komponentbrist och t ex Rinkaby har pausat värmepumpar ur sitt sortiment. Annars skulle jag råda dig att göra som jag gjorde 2006; anlita en grävare men installera hela pumpen själv.
Snart dags att byta min inser jag när man tänker på vad åren går.
verkligen, de har oftast inte några högskolepoäng i strömmingslära utan har ”lärt” sig, men det är ibland tokigt… men bäst inte säga för mycket
 
  • Gilla
RogerHql och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Åkermark är ofta dränerad….
Nu är ju detta en gård som varit i vår ägo i många generationer så jag är helt säker på att det inte är dränerat där eller att det kommer att behövas så den frågan är bara teoretisk :). Och om man så vill så är det ju inte värre än att inte arrendera ut den markplätten.
 
  • Gilla
RogerHql och 1 till
  • Laddar…
B
mexitegel mexitegel skrev:
Nu är ju detta en gård som varit i vår ägo i många generationer så jag är helt säker på att det inte är dränerat där eller att det kommer att behövas så den frågan är bara teoretisk :). Och om man så vill så är det ju inte värre än att inte arrendera ut den markplätten.
tips är ju att lägga med sökband för fiber, och sen låta en firma mäta och lägga in på ledningskollen
 
  • Gilla
chillichi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.