Har en inglasad liten altan eller sk "pensionärskuvös" som rutnat under golvet. Vad kan det kosta att anlita hantverkare å fixa. Får ju hoppas att dem bärande tvärslårna är friska. Riva skulle jag nog klara själv. Men har ej kaklat tidigare. Vad lägger man under kaklet?
 
  • Inglasad altan med kaklat golv och synlig skador längs kanten, utsikt mot trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ingång till en inglasad altan med öppen dörr, omgivet av en trätrall med möjlig röta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat altangolv med rutten trä och lösa kakelplattor vid inglasning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Du måste klura ut omfattningen på vad som är ruttet, annars blir det svårt att gissa vad som ska bytas.

Klinker på trä är väl knappast standard, rätt stor risk att det rör sig spricker. Känns kallt och hårt under fötterna med. Jag hade nog bytt till något trägolv istället. Eller vanlig trall.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Håller med BSOD.
Hade också kört med enbart trä (trall) i uterum.
Mycket trevligare att gå på.
 
P Pyka skrev:
Håller med BSOD.
Hade också kört med enbart trä (trall) i uterum.
Mycket trevligare att gå på.
Det där gjordes av nån hemmafixare av tidigare ägare (svärmor). Har fått höja altanen en gång med domkraft. Nu är balkongdörren svår att stänga igen. När du säger trall visst ska det vara tryckimpregnerat virke då?
 
  • Gilla
view99
  • Laddar…
Düsseldorff
Kommer inte funka att sätta klinker på det sätt det är gjort nu. Så gör inte om samma igen, det blir bara skit. Klinker kräver stabilitet.
 
Z Zipposwe skrev:
Det där gjordes av nån hemmafixare av tidigare ägare (svärmor). Har fått höja altanen en gång med domkraft. Nu är balkongdörren svår att stänga igen. När du säger trall visst ska det vara tryckimpregnerat virke då?
Det finns inget behov av tryckimpregnerad trall i ett uterum.
Riv allt ned till golvreglarna, om det ser schysst ut så skruvar du obehandlad trall på det.
Sen kan du lägga nån form av matta på det om du tycker det ökar trivseln.
 
Z Zipposwe skrev:
Det där gjordes av nån hemmafixare av tidigare ägare (svärmor). Har fått höja altanen en gång med domkraft. Nu är balkongdörren svår att stänga igen. När du säger trall visst ska det vara tryckimpregnerat virke då?
Jag hade personligen kört med tryckimpregnerat.
Har haft erfarenhet att skjutpartier kan läcka in vid regn.
 
P Pyka skrev:
Jag hade personligen kört med tryckimpregnerat.
Har haft erfarenhet att skjutpartier kan läcka in vid regn.
Ja blir nog tryckimpregnerat speciellt eftersom en av dörrarna står öppen hela tiden. Katten ligger
där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.