Vi har en typisk 80-tals altan i direkt anslutning till köket. På denna altan ligger det plattor på sand för tillfället och vi känner att vi vill kunna gå ut i strumplästen utan att frysa om fötterna.
Kan vi lägga ett däck direkt på plattorna? Vad bör vi tänka på? Måste däcket förankras i huset? Det är ca 15-20 cm mellan plattor och tröskel så det bör inte bli problem med utrymmet för dörrens frigång.
Vad är de vanligaste dimensionerna på virket i ett trädäck och vilket träslag rekommenderas?
Bifogar bild på uterummet för lättare rådgivning.


162989.jpg
 
Visst. Det lättaste är att köpa trall i färdiga plattor och lägga ut. Finns t o m på IKEA vill jag minnas
 
Tack för tipset, men jag skulle hellre lägga ett riktigt trallgolv. Kan tänka mig att det blir något billigare också.
 
Trallvirke finns i lite olika standarddimensioner; 22x95, 28x120, 34x145 t.ex. Det är nog mest en fråga om vad man föredrar rent estetiskt.

Reglar kan ni använda 45x95 om ni ser till att de vilar på plattorna hela vägen. Kan väga av med papp om det är någon platta som satt sig lite.Regla upp med cc600, eller cc400 för den tunnare trallen.

Ni kan ju använda 45x120 reglar också för att komma i närmare nivå med innergolvet. Då kan ni plinta upp reglarna istället för att lägga det på plattorna.
 
Tack för det informativa svaret!
Måste man lägga någon form av duk på plattorna innan man lägger reglarna?
 
NilssonKarlsson skrev:
Vi har en typisk 80-tals altan i direkt anslutning till köket. På denna altan ligger det plattor på sand för tillfället och vi känner att vi vill kunna gå ut i strumplästen utan att frysa om fötterna.
Min åsikt är att ni har ett mycket snyggare golv nu. Ta på tofflorna och njut av erat fina golv i stället för att förstöra rummet med ett trallgolv!
 
NilssonKarlsson skrev:
Tack för det informativa svaret!
Måste man lägga någon form av duk på plattorna innan man lägger reglarna?
Nej, det behöver ni inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.