Jag måste regla upp en ny vägg att fästa köksskåpen i eftersom det visade sig att den gamla väggen bara var en spånskiva som var lite "lappad" i skarvarna. Alltså helt utan reglar... Köket är redan ganska smalt (ca 105 cm mellan bänkarna med gamla väggen) så jag vill göra den nya väggen så smal som möjligt. Räcker det med 45x45 c/c 30, 13mm gips och med kortlingar som jag kan skruva fast skåpen i eller måste ja ta 45x70? Det är viktiga millimetrar att spara. Troligen kan jag sätta 22mm spånskiva eller liknande på baksidan av väggen, mot källartrappan, men reglarna bör väl vila mot bjälklaget och inte "hänga i luften"?
 
Ska du bygga en helt ny vägg? Vad fanns det bakom den gamla spånskivan?
45x45 cc 30 räcker säkert. Du kan byta ut gipsen mot OSB eller plyfa så blir det ännu stabilare.
 
Det kommer bli en helt ny vägg. Bakom väggen är en trappa ner till källaren. Eventuellt skulle jag kunna sätta en rejäl regel på betongväggen i trappan och ställa väggen på den, men det känns säkrare (och snyggare i trappan) att ställa väggen på betongbjälklaget.

Bör man inte ha gips ytterst? Väggen är 200cm bred och ca 240 hög. Det ska stå ett 60cm högskåp med inbyggd ugn och mikro, samt ett 80cm och ett 60cm bänk- och väggskåp. Väggen ska kaklas mellan bänk- och väggskåp, alltså 50x140 cm.
 
axell skrev:
Troligen kan jag sätta 22mm spånskiva eller liknande på baksidan av väggen, mot källartrappan, men reglarna bör väl vila mot bjälklaget och inte "hänga i luften"?
Reglarna ska sitta fast i golv och tak, ja. Normalt fäster man en regel i taket och en i golvet, och fäster väggreglarna i dem.
Tänk på att du kan ha grövre reglar i väggen, men vända dem 90°, så de inte bygger så mycket.
Man måste inte ha gips ytterst. Nu ska det väl mest vara skåp på väggen, så du kommer inte att se så mycket av skivan ändå. Det enda är väl kaklingen. Jag vet inte om det är något speciellt att tänka på om man ska kakla direkt på OSB. Det kanske någon annan kan svara på? Jag har i alla fall kaklat på gammal masonite, och det kaklet satt kvar.
 
Det är ju bara väggskåpen som belastar väggen, om du kan få till bra fäste/stöd i golv och tak borde 45/45 inte vara några problem. Du kan även skruvlimma skivorna för bättre stabilitet.
 
Det blir 45x45 reglar. Vad ska jag använda för dimension på skruv om jag ska skruva ihop reglarna?
 
hmm, det blir till att skråskruva så en 80-90 mm borde passa bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.