Har ett Electrolux kylskåp av modell QR2240W som har svårt att hålla temperaturen i hela kylskåpet. Det är ca 15 år gammalt men tänkte reparera om det är möjligt och inte kostar för mycket. Har läst trådar på detta och andra forum om olika lösningar (byta sensor osv) men tänkte ändå fråga om det är någon som har tips.

Symptomen är följande:
- Displayen visar 10-12 grader och ger larm.
- Temperaturen inne i kylskåpet är uppmätt 7-12 grader från botten till toppen.
- Funktionen "Action cool" ger ingen skillnad (händer ingenting)
- Det bildas mycket kondensvatten i nedre delen som fryser till is i dräneringsrännan.
- Det hörs inget brum från kompressorn, endast kort när man sätter på från att ha varit avslaget.
- Det ser ut som en fläkt på väggen bakom översta hyllan men den står still.
- Sänka styrtemperaturen till +2 grader ger ingen skillnad på temperaturen i kylskåpet.

Jag har testat att ha kylskåpet avstängt en stund och då fick jag ut en hel del kondensvatten. När jag startade igen tog det ca 10 timmar att komma ner i en temperatur runt 11 grader. Kylskåpet har alltså svårt att kyla hela utrymmet men de nedre delarna är ändå väldigt kalla så att det fryser till is i grönsakslådan.

Jag kan tänka mig några orsaker:
1. Temperatursensorn är blockerad eller felaktig.
3. Fläkten som ska cirkulera luften i skåpet fungerar inte.
2. Kylmedium saknas (fast då skulle inte nedre delen kunna kylas).
 
Redigerat:
A
F fhansson925 skrev:
Har ett Electrolux kylskåp av modell QR2240W som har svårt att hålla temperaturen i hela kylskåpet. Det är ca 15 år gammalt men tänkte reparera om det är möjligt och inte kostar för mycket. Har läst trådar på detta och andra forum om olika lösningar (byta sensor osv) men tänkte ändå fråga om det är någon som har tips.

Symptomen är följande:
- Displayen visar 10-12 grader och ger larm.
- Temperaturen inne i kylskåpet är uppmätt 7-12 grader från botten till toppen.
- Funktionen "Action cool" ger ingen skillnad (händer ingenting)
- Det bildas mycket kondensvatten i nedre delen som fryser till is i dräneringsrännan.
- Det hörs inget brum från kompressorn, endast kort när man sätter på från att ha varit avslaget.
- Det ser ut som en fläkt på väggen bakom översta hyllan men den står still.
- Sänka styrtemperaturen till +2 grader ger ingen skillnad på temperaturen i kylskåpet.

Jag har testat att ha kylskåpet avstängt en stund och då fick jag ut en hel del kondensvatten. När jag startade igen tog det ca 10 timmar att komma ner i en temperatur runt 11 grader. Kylskåpet har alltså svårt att kyla hela utrymmet men de nedre delarna är ändå väldigt kalla så att det fryser till is i grönsakslådan.

Jag kan tänka mig några orsaker:
1. Temperatursensorn är blockerad eller felaktig.
3. Fläkten som ska cirkulera luften i skåpet fungerar inte.
2. Kylmedium saknas (fast då skulle inte nedre delen kunna kylas).
generellt sätt inga fel på fläkten den skall stå still när dörren är öppen
temperatur sensorn aldrig fel
avfrostningssensorn kanske men då brukar man se is nere i skåpet på luftkanalen
mest troligt är gasbrist/läcka på förångaren
då blir den kall nere men iom att det inte blir tillräckligt kall så fortsätter den att kyla och du får is i kanalen och is i förångarens nedre del.

så byt förångare och kompressor fyll på nytt köldmedia så går den troligen många år till.

vill du kolla fläkten så har du dörren öppen och tak en magnet under kretskortets mitt, när lampan slocknar så skall fläkten starta
 
Tack för svar! Jag misstänker också att det kan vara brist på kylmedium orsakat av något läckage. Ska ringa en firma och höra vad det kostar. För att en serviceman skulle felsöka kostar det 1100 kr.

vill du kolla fläkten så har du dörren öppen och tak en magnet under kretskortets mitt, när lampan slocknar så skall fläkten starta
Vilket kretskort?
 
A
F fhansson925 skrev:
Tack för svar! Jag misstänker också att det kan vara brist på kylmedium orsakat av något läckage. Ska ringa en firma och höra vad det kostar. För att en serviceman skulle felsöka kostar det 1100 kr.



Vilket kretskort?
jag menar panelen där du ställer in och avläser tempen

har du tur har electrolux fastpris på detta i ditt område och då blir det alldeles för billigt
 
electroluxaren skrev:
jag menar panelen där du ställer in och avläser tempen

har du tur har electrolux fastpris på detta i ditt område och då blir det alldeles för billigt
Aha :)

Tyvärr har de inte fastpris för Dalarnas län, verkar bara vara Falu Vitvaruservice som utför service på Electrolux kylskåp. Jag ringde men de är osäkra om det går att få tag i reservdelar till ett så gammalt kylskåp. Verkar konstigt att man ska behöva köpa nytt efter 15 år bara för att de slutat att ha delar på lager. Slit och släng samhälle..
 
A
Finns delar
EVAPORATOR , 208 56 40-02/3
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.