Hej
Jag har vattenburen golvvärme och en ackumulatortank som håller 60-70°C, trots det så är golven kalla.

Jag har kolla cirkulationspumpen som pumpar runt vattnet i systemet och den är i drift.
Men så finns det en "termostat-ventil" (som jag inte vet namnet på) som är kopplad mellan den varma tanken och cirkulationspumpen och denna verkar vara felet eftersom allt som är kopplat under denna ventil är varmt och allt ovan är kallt..:surprised:
clip_image001.jpg Inredningsbild av värmeinstallation med termostatventil, rör och cirkulationspump i en värmesystemsanläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en misstänkt termostat-ventil i ett vattenburet golvvärmesystem, visar metalldetaljer och kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en misstänkt termostatventil i ett vattenburet golvvärmesystem, visar anslutningar och ventilhuset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på termostatventilinställning för golvvärme med temperaturområde 27-57°C och justeringsmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en hand som håller i en termostatventil med synliga slitage och smuts, inkopplad till ett värmeledningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så för att byta denna "termostat-ventil" behöver jag veta vad den rätta benämningen och funktionen är för detaljen, vad heter denna funktion detalj någon som vet?


Tack på förhand..
 
Den termostaten brukar vara en s.k. maxtermostat som ska skydda golven från att bli för varma så den borde sitta på sin plats. Brukar vara inställd så den stänger vid t.ex. 40° eller 45°. Ytan på golven ska få bli max 27° annars riskerar man att parketten reser sig och förstörs.
 
  • Gilla
Povisen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.