Håller på att hjälpa föräldrarna med att byta värmesystem, Har bra koll på installationen i sig men blir lite fundersam på rörmokaren som är väldigt emot markvärme av okänd anledning. Han påstår tex att man inte plöjer ner slangen längre.

Offerten för markvärme är ca 60 tkr lägre exkl. grävningen. Spontant tycker jag man gott och väl borde få ner de 5-600 meter slang som behövs för mindre än skillnaden?

Det är kanske 100 meter genom trädgården innan man når en åker där resterande slang kan ligga. Det är ingen golfgräsmatta så återställningen är en rimlig arbetsinsats.

Situationen på marknaden är ju som den är dessutom och det är inte gott om rörmokare att välja bland där de bor heller.

Utöver rörmokarens aviga inställning är det ju så att han inte kommer ta helhetsansvaret för anläggningen vid jordvärme. Han är för övrigt en bra kille och en välrenommerad firma sedan lång tid.

Så frågan är väl någonstans om det i slutänden blir så mycket billigare att det är värt att ”bråka” om?
 
  • Gilla
jorsig och 1 till
  • Laddar…
Nissens
mexitegel mexitegel skrev:
Håller på att hjälpa föräldrarna med att byta värmesystem, Har bra koll på installationen i sig men blir lite fundersam på rörmokaren som är väldigt emot markvärme av okänd anledning. Han påstår tex att man inte plöjer ner slangen längre.

Offerten för markvärme är ca 60 tkr lägre exkl. grävningen. Spontant tycker jag man gott och väl borde få ner de 5-600 meter slang som behövs för mindre än skillnaden?

Det är kanske 100 meter genom trädgården innan man når en åker där resterande slang kan ligga. Det är ingen golfgräsmatta så återställningen är en rimlig arbetsinsats.

Situationen på marknaden är ju som den är dessutom och det är inte gott om rörmokare att välja bland där de bor heller.

Utöver rörmokarens aviga inställning är det ju så att han inte kommer ta helhetsansvaret för anläggningen vid jordvärme. Han är för övrigt en bra kille och en välrenommerad firma sedan lång tid.

Så frågan är väl någonstans om det i slutänden blir så mycket billigare att det är värt att ”bråka” om?
Du får väl ta in offert på grävningen också, sedan vet du ju.
Att gräva ner 600 meter slang lär ta några timmar, och maskin+förartid är inte billig.
Om ni tänker lägga slangen utanför hustomten så är det viktigt att skriva servitut.
 
  • Gilla
Attis77
  • Laddar…
Det är samma fastighet (jordbruk) så servitut behövs inte.

Ska man gräva är det isåfall 300 meter, 1,2 meter brett där man lägger en slang på varje sida och det tar tid och en återställning som är omfattande så det blir nog ingen större skillnad i pris totalt sett, men en plöjning går betydligt fortare.

Estimat för grävningen är på gång men frågan är också om det finns någon sanning i påståendet att man inte ska plöja ner slangen.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
Nissens
mexitegel mexitegel skrev:
Det är samma fastighet (jordbruk) så servitut behövs inte.

Ska man gräva är det isåfall 300 meter, 1,2 meter brett där man lägger en slang på varje sida och det tar tid och en återställning som är omfattande så det blir nog ingen större skillnad i pris totalt sett, men en plöjning går betydligt fortare.

Estimat för grävningen är på gång men frågan är också om det finns någon sanning i påståendet att man inte ska plöja ner slangen.
Har aldrig hört tidigare att man inte plöjer längre, låter konstigt. Vad skulle skälet vara till det?
 
  • Gilla
Pedkje och 4 till
  • Laddar…
Jag har inte pratat med honom själv, utan enligt farsgubben ”gör man inte det längre”. Kanske han är mest bekväm med berg av någon anledning, lite konstigt kan tyckas då det är mycket jordbruksbygd i hans område.

Avansen för honom borde ju vara densamma. Mest nyfiken på om något annan hört liknande argument.
 
K
Har inget bra svar, men på första sidan står det Bergvärme, som leder in i denna tråd.
Förvirrande :thinking:

Jag hade en firma för BVP här, för utbyte av pump. Frågade på kul vad ett extra 180m hål skulle kosta idag om jag ville tilläggsborra. Fick ett muntligt pris på 60.000kr. inkopplat och klart på det parallella borrhålet. Ihopkopplingen görs utomhus, så inga nya hål genom grundmuren och eftersom hålen blir lika långa behövdes inga strypventiler heller.

Blir förläggning av markvärmekollektorn mycket lägre, kostnadsmässigt?
 
  • Bild på diskussionsforumstråd med rubriken "Rörmokaren avråder från bergvärme trots bra förutsättningar".
  • Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
Vad är det han är emot? Markvärme generellt eller att plöja ner slangen? Om han är mer bekväm med bergvärme, varför inte gå på det spåret?
 
  • Gilla
mirko
  • Laddar…
harry73
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Har bra koll på installationen i sig men blir lite fundersam på rörmokaren som är väldigt emot markvärme av okänd anledning. Han påstår tex att man inte plöjer ner slangen längre.
Det enda jag kan komma på är att det kan vara svårt att plöja ner slangen tillräckligt djupt så man får problem med tjällyftning och annat. Men med rätt utrustning borde det gå. Kedjegrävare t ex är underskattat...
 
  • Gilla
multix och 2 till
  • Laddar…
Vet inte när i tid man skulle slutat gräva ner slang?
Vår grävdes ner för 11 år sedan och grannens för typ fem år sedan.

Vi har likartade förutsättningar. 150m (ca) över gräsmattan och sen ett antal hundra meter på åkermark.
 
  • Gilla
multix och 3 till
  • Laddar…
Nissens
tensiden tensiden skrev:
Vet inte när i tid man skulle slutat gräva ner slang?
Vår grävdes ner för 11 år sedan och grannens för typ fem år sedan.

Vi har likartade förutsättningar. 150m (ca) över gräsmattan och sen ett antal hundra meter på åkermark.
Ingen har väl sagt att man slutat gräva ner slang??

Påståendet var snarare att man skulle ha slutat att _plöja_ ner slang…
 
  • Gilla
filbunke55 och 3 till
  • Laddar…
Rent skitsnack.
Under rätt förutsättningar (lång slang, helst inte för torr sandig mark etc) så har ytjord t o m vissa fördelar.
Och det där med helhetsansvar betyder ingenting i praktiken. Maskinen har väl fabriksgaranti så vad ska man ta ansvar för sen? Nämn ett exempel.
En sak ska man komma ihåg. Dom flesta rörmockare kan vara kunniga, men är sällan VVS-ingenjörer, så det här är nog bara tyckande. Annars borde det sakligt kunna motiveras.
Nu är det komponentbrist och t ex Rinkaby har pausat värmepumpar ur sitt sortiment. Annars skulle jag råda dig att göra som jag gjorde 2006; anlita en grävare men installera hela pumpen själv.
Snart dags att byta min inser jag när man tänker på vad åren går.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Hur djupt ska de grävas ner?
en kedjegrävare hur man för några tusenlappar, och det kan inte ta lång tid att gräva
[länk]
Minst en meter ner skall det, gärna 1,5 så att det ligger frostfritt (tjälskjutning) och om det är åkermark vill man ju dessutom inte att några redskap skall komma åt det hela…
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Ofta fryser slangen en iskärna runt sig framåt senvintern i alla fall och det spelar ingen praktisk roll. Det är bara i ett borrhål det inte får hända.
För ytjord kan ansamlingen av fukt som dras mot den kalla slangen, och sedan fryser för att avge sin smält-entalpi, t o m vara fördelaktigt.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Nissens
mexitegel mexitegel skrev:
Jag har inte pratat med honom själv, utan enligt farsgubben ”gör man inte det längre”. Kanske han är mest bekväm med berg av någon anledning, lite konstigt kan tyckas då det är mycket jordbruksbygd i hans område.

Avansen för honom borde ju vara densamma. Mest nyfiken på om något annan hört liknande argument.
Kan ju vara att de inte vill ha begränsningar på markerna. Det går ju inte att bygga o annat där slangen ligger.
 
  • Gilla
Håkanen67
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.