Vi håller på att bygga en gemensam bod i byn.

En av de som är med är en 88-årig gammal snickare. Han har lite åsikter över hur vi bygger idag. Min fråga är. Varför har man spikläkt?

Jag spikade själv upp det på mitt hus och har sett många andra göra det och misstänker att det har med luftning att göra. Problemet är att övertyga "snickaren" som inte använde spikläkt när han gjorde hus och då använde den svarta pappen utanpå isoleringen. Idag använder vi vit vindpapp.

Hur övertygar jag honom?
 
Spikläkt är bra om man ska varva stående och liggande panel eftersom du då kan spika både liggande och stående och slipper regla upp mellan stående reglar. Luft är också isolering.

Där är två bra anledningar. Finns säkert mera.
 
Det är ju för att ventilera panelen, men att övertyga en 88-årig snickare kan vara svårt :D
 
jo men som jag skrivit i en annan tråd så kom behovet av ventilation när plastfärgerna kom och sen fortsätter alla av gammal vana...........målar man boden med nån slamfärg eller nåt annat alternativ som andas i sig så behöver man ingen ventilation på baksidan av trät. Målar man det med nån tät färg, ja då behöver panelen andas på nåt sätt.............annars ruttnar det.
 
du ska ju ha luftspalt på ex steniskivor med, som är i glasfiber. och den är helt död, suger inget. varför? antar för att bakomliggande material (modern vindpapp) ska luftas för att behålla sina diffusjonsöppna egenskaper och för att den inte tål ständig fuktbelastning som kan uppstå när en fasad kläms fast mot pappen. se instruktionerna till pappen med.
 
ständig fuktbelastning? Var kommer den isåfall då om inte utifrån? Ett modernt hus är ju inplastat till max så den kan ju inte komma inifrån iallafall.
Att man ska ha luftspalt bakom glasfiberskivor är väl inte så märkligt för den skivan i sig lär knappast vara diffusionsöppen, trä målat med öppen färg är däremot diffusionsöppen och torkar när den varit blöt.
 
sant.
 
Jag vill ta upp den här tråden igen.

Varför vill man ha en luftspalt / spikläkt innanför ytterpanelen när man bygger nytt hus idag?

Context: Man bygger ett nytt hus som endast målas med slamfärg eller linoljefärg som båda andas. Huset är tillräckligt isolerat i övrigt för att en luftspalt inte är nödvändig av isoleringsskäl.


Vad jag har läst/hört hittills beror det på att man vill ha ventilation bakom ytterpanelen. Varför då tänker jag?

Jag läser/hör: Jo pga att man har infört plastfärger och liknande som inte andas => alltså måste panelen få en annan yta att andas genom.

Kan jag tänka att om man begränsar huset till att målas med linoljefärg eller slamfärg, så behövs inte spikläkt/ventilation <=> man sparar djup på ytterväggar?

Mvh Peter
 
S
P petersthlm skrev:
Jag vill ta upp den här tråden igen.

Varför vill man ha en luftspalt / spikläkt innanför ytterpanelen när man bygger nytt hus idag?

Context: Man bygger ett nytt hus som endast målas med slamfärg eller linoljefärg som båda andas. Huset är tillräckligt isolerat i övrigt för att en luftspalt inte är nödvändig av isoleringsskäl.


Vad jag har läst/hört hittills beror det på att man vill ha ventilation bakom ytterpanelen. Varför då tänker jag?

Jag läser/hör: Jo pga att man har infört plastfärger och liknande som inte andas => alltså måste panelen få en annan yta att andas genom.

Kan jag tänka att om man begränsar huset till att målas med linoljefärg eller slamfärg, så behövs inte spikläkt/ventilation <=> man sparar djup på ytterväggar?

Mvh Peter
En panel är väl inte heller alltid helt tät, har man spikläkten kan vatten rinna ut enklaste vägen, för att därefter torka upp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.