Hej,

Om det inte står något i prospektet och inget har sagts eller avtalats mellan köpare och säljare - ingår laddstolpen vid husförsäljning?
 
  • Gilla
Shimpus
  • Laddar…
Ja, det måste väl rimligen betraktas som en fast installation och är därmed ett så kallat byggnadstillbehör (eller fastighetstillbehör om det nu faktiskt är på en stolpe).

Vill man som säljare ta med sig laddboxen måste man informera/avtala om det.
 
  • Gilla
Hellwiz och 12 till
  • Laddar…
Laddboxen är väl fast ansluten (alltså med fastskruvad sladd) och fastskruvad i väggen så då borde det också ingå i köpet av huset. Om den hänger löst på en krok och är ansluten med en stickkontakt så är den antagligen lös egendom och ingår inte i köpet.
 
  • Gilla
Hellwiz och 5 till
  • Laddar…
Nanny Fine
Det anser jag, även om jag inte tror att det hunnit bli nån praxis ännu. Fastighetstillbehör är installerade för "stadigvarande bruk". Exempel på fastighetstillbehör är byggnaden (dvs själva huset om fastigheten är bebyggd), ledningar för el och VA, buskar, träd, brevlåda, flytbrygga etc. I min värld är laddstolpe ett fastighetstillbehör.

Tror dessutom att man rent generellt utgår ifrån att de ingår om inget annat avtalats, så om inte säljaren undantagit den så bör den ingå. Om den omnämns i säljarens objektsbeskrivning så ingår den till 100%.

Sitter laddaren på huset så gäller samma argument; Fast installation för stadigvarande bruk..
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
F Fred vom Jupiter skrev:
Laddboxen är väl fast ansluten (alltså med fastskruvad sladd) och fastskruvad i väggen så då borde det också ingå i köpet av huset. Om den hänger löst på en krok och är ansluten med en stickkontakt så är den antagligen lös egendom och ingår inte i köpet.
Det verkar logiskt. Om det krävs en behörig elektriker borde grejorna ingå.

Men vad är det i så fall som gör att kylskåpet ingår i köpet? Eller en frysbox i garaget och taklampa inte gör det? Alla dessa sitter med stickpropp och går lätt att ta bort. Antar att det finns nån praxis?
 
  • Gilla
HobbysnickareNrX
  • Laddar…
Jordabalken 2 kap, 2 paragrafen:

[bild]2 § Till byggnad hör fast inredning och annat varmed byggnaden blivit försedd, om det är ägnat till stadigvarande bruk för byggnaden eller del av denna, såsom fast avbalkning, hiss, ledstång, ledning för vatten, värme, ljus eller annat med kranar, kontakter och annan sådan utrustning, värmepanna, element till värmeledning, kamin, kakelugn, innanfönster, markis, brandredskap, civilförsvarsmateriel och nyckel.

[bild]I enlighet med vad som sägs i första stycket hör därjämte i regel till byggnad, såvitt angår

  1. bostad: badkar och annan sanitetsanläggning, spis, värmeskåp och kylskåp samt maskin för tvätt eller mangling,
  2. butikslokal: hylla, disk och skyltfönsteranordning,
  3. samlingslokal: estrad och sittplatsanordning,
  4. ekonomibyggnad till jordbruk: anordning för utfodring av djur och anläggning för maskinmjölkning,
  5. fabrikslokal: kylsystem och fläktmaskineri.


[bild]Reservdel och dubblett till föremål som avses i första eller andra stycket hör ej till byggnaden.

[bild]Om olika delar av en byggnad hör till skilda fastigheter, hör ett sådant föremål som avses i första eller andra stycket till den del av byggnaden där det finns. Lag (2003:626).
Se även tex:
https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/juridik/artiklar/vad-ingar-nar-du-koper-hus/
 
  • Gilla
OFP
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Jordabalken 2 kap, 2 paragrafen:



Se även tex:
[länk]
Nu läste jag lagen och blev plötsligt osäker på om laddaren verkligen så givet ingår.

Tar vi 2:2 JB först så ska ju anläggningen vara för stadigvarande bruk för byggnaden. Det finns nog ett antal fall där man kan hävda att en laddbox inte är för byggnadens bruk så länge den inte är inne i ett garage.

Kommer vi då i baklängesgången till 2:1. Där talas om ledningar och anläggningar, vilket det här får sägas uppfylla, men även då med krav på att vara för stadigvarande bruk.

Någon gång har en laddbox varit så obskyr och ovanlig att den näppeligen var för stadigvarande bruk av fastigheten, utan bara för dess ägare för stunden. En högantenn för amatörradiobruk eller ett fast monterat teleskop skulle kunna sägas vara motsvarigheter som man kan argumentera för inte borde vara fastighetstillbehör.

Men någon gång passerar vi sannolikt en brytpunkt där en laddbox är något för ”alla” och därmed ett fastighetstillbehör.

Exakt när man går från den ena varianten till den andra är inte helt lätt att veta. Jag skulle säga att vi redan gjort det, men det vore inte helt ologiskt att utifrån lagens krav komma till motsatt uppfattning.
 
Vad anser panelen om ett motorvärmaruttag? :p
 
Fairlane
M -MH- skrev:
Vad anser panelen om ett motorvärmaruttag? :p
I mitt fall så sitter de på bilarna så de tar jag med mig. ;)
 
Jag skulle säga att den ska sitta kvar då den utgör en del i den fasta elanläggningen.
Det är ju egentligen likställt med att du inte kan ta med dig eluttag, centraler mm
Då laddboxen inte är specifik för just sin bil utan kan nyttjas av nästa ägare..
 
Robotgräsklipparen?
Wi-Fi-routern som är uppskruvad på vägg?

Rimligen frågar köparen alltid, och säljaren skriver av sig alltid.
 
Allt som köparen ser på visning och tänker att vad bra att det redan finns så jag slipper fixa efter köp ser jag som självklart att kontrollera att det ingår.
Allt som säljaren ser som en fördel vid försäljning tar denne upp i beskrivningen och får flera ev köpare.att komma på visning och ev bjuda på huset. Saker som säljaren vill behålla som kan ligga på gränsen tar man undan innan visning och bilder tas.
 
Jag valde att fråga när jag köpte hus. Där hade säljaren tänkt att lämna den så den ingick.
Mäklaren sa att det är liten olika vad folk anser / gör men att han ansåg att den ska lämnas men alltid skriver in den i papprena om så är fallet.

/Jocce
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.