Kompiz roggan999 skrev:
Jaså! Tack för det! Bra att veta! Kan vara bra att ta fram om det behövs.
Den jag talade med ville nog göra det enklaste för egen del och inte avvika för mycket från de vanliga rutinerna. Man fyller i det elektroniskt och då krävs firma för det ska fungera. Han menade att det är inga problem att få hjälp av en elfirma. Så jag får väl prova att ringa och höra med någon av de han rekommenderade innan jag gör något mer... Nätägaren heter VEAB som jag pratat med, i Växjö alltså.
Det är ju deras nät så de kan väl styra vem som får ansluta till deras nät. Men det låter märkligt, när jag gjort digitalt har jag fyllt i och det har gått utan företag. Använd annars ditt personnummer istället för organisationsnummer. Senast för några månader sen mailade jag in och bifogade behörighetsbeviset.

lycka till!
 
Kompiz roggan999 skrev:
Ska montera solcellerna på taket själv. Efter att fått några offerter på nyckelfärdigt så inser jag att firmorna tar bra betalt för sina tjänster, installation o montage kostar ungefär lika mycket som materiel.
Problemet som oerfaren lekman är välja rätt växelriktare, solpaneler och övrigt materiel för montaget, vad är bäst och mest prisvärt?
Tips?
Kanske inne på samma linje som du.Hur har det gått?Vilken sorts tak har du?Får du någon statlig rabatt om du gör jobbet själv?Är det ca 15 % på materialet också?Om jag ska göra det själv omfattar det bara monteringen på taket, själva inkopplingen får någon behörig elektriker fixa.
 
[QUOTE="MarkusFagerberg, post: 4775432,

Jag har vanliga betongpannor på spontant tak+läkt: Nej de 15% kan man inte få om man gör det till sig själv eller någon närstående säger de på skatteverkrt
 
  • Gilla
MarkusFagerberg
  • Laddar…
Jag har fått in 3 offerter som ligger mellan 55 tusen upp till 80 tusen. Den största prisskillnaden beror på panelvalet. De skiljer alltså rätt mycket beroende på hur många watt de ger.
I det billigaste paketet är panelerna 320W och I det dyraste 455W. 135W alltså. Frågan är om det är verklig skillnad eller bara uppmätt i labb?
 
Det är verklig skillnad när panelen producerar som bäst.
Det är ju dock ganska enkelt att räkna på vad som är mest lönsamt. Om du tar priset och dividerar med effekten så ser du ju direkt vad du betalar för varje watt.
Sen måste växelriktare vara dimensionerad därefter.
Jag gissar att med den effektskillnaden på paneler så är de olika stora?
 
Märkeffekten, dvs Wp-styrkan, på en solcellspanel mäts i i fabriken direkt efter den har tillverkats. Görs med blixtljus, tar kanske en halv sekund. Därför kallas det flashlista, listan med uppmätta värden som du som köpare sedan får. Den flashlistan ska man kräva att få. Så Wp-styrkan ljuger nog inte tillverkarna om. Det skulle nämligen ganska snart uppdagas om paneltillverkaren ljög om den.

Hur många kWh du skördar med din solcellsanläggning beror på antal paneler och deras Wp-styrka.
Tumregeln är att en installerad paneleffekt på 1 kWp ger ca 1000 kWh/år.
 
Redigerat:
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
S sblixten skrev:
Det är verklig skillnad när panelen producerar som bäst.
Det är ju dock ganska enkelt att räkna på vad som är mest lönsamt. Om du tar priset och dividerar med effekten så ser du ju direkt vad du betalar för varje watt.
Sen måste växelriktare vara dimensionerad därefter.
Jag gissar att med den effektskillnaden på paneler så är de olika stora?
Ja de är 5, 6 och 8 kW och priset är förstås också högre på 8kw. 17 tusen.
 
55000/5=11000Sek/kW
63000/6=10500Sek/kW
80000/8=10000Sek/kW
Låter ganska dyrt.
Jag betalade 11900Sek/kW installerat och klart förutom att jag själv drog flexslang från växelriktare till tak.
Det var på plåttak.
 
sblixten,
när köpte du din anläggning? Det kanske inte var nu i juni 2022?
 
I mars fick jag offerten och installation var sista veckan i maj.
Var i drift 31/5, så jag är en färsking.
Jag började dock titta så smått redan i november förra året och min tanke från början var att installera själv.
 
Då är det hög tid att bygga ut anläggningen.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Märkeffekten, dvs Wp-styrkan, på en solcellspanel mäts i i fabriken direkt efter den har tillverkats. Görs med blixtljus, tar kanske en halv sekund. Därför kallas det flashlista, listan med uppmätta värden som du som köpare sedan får. Den flashlistan ska man kräva att få. Så Wp-styrkan ljuger nog inte tillverkarna om. Det skulle nämligen ganska snart uppdagas om paneltillverkaren ljög om den.
.
Det är mao ett datablad per panel som är rimligt att få i slutdokumentationen? Ja utöver annan erforderlig dokumentation förstås.

Vad bör det bladet innehålla?
Produkt, produktionsdatum, märkeffekt, uppmätt effekt,,,,något mer?
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
S sblixten skrev:
55000/5=11000Sek/kW
63000/6=10500Sek/kW
80000/8=10000Sek/kW
Låter ganska dyrt.
Jag betalade 11900Sek/kW installerat och klart förutom att jag själv drog flexslang från växelriktare till tak.
Det var på plåttak.
S sblixten skrev:
55000/5=11000Sek/kW
63000/6=10500Sek/kW
80000/8=10000Sek/kW
Låter ganska dyrt.
Jag betalade 11900Sek/kW installerat och klart förutom att jag själv drog flexslang från växelriktare till tak.
Det var på plåttak.
Enligt en säljare ligger "monterat och klart" mellan 15000-18000 per kW. Så då har du tydligen fått det billigt! Samtidigt har ju elpriserna gjort att priserna på solpanelerna sticker i höjden. De höjer hela tiden Montage på plåttak gör väl inte att det blir billigare, tvärtom antar jag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.