Hej,

jag ska bygga hus på en ö. Ön har grusvägar som är ganska slingriga. Jag tänkte lyfta en del av limträbalken med en hjullastare i en vagga mellan gafflarna och den andra delen skulle jag vilja rulla på en maskinskridsko.

Då det är grusvägar samt en del uppstickande stenar så tror jag att det bästa är en lösning med luftfyllda däck. Finns det någon sådan på marknaden? Om ej skicka gärna bilder på era konstruktioner. Om ni är duktiga skriv gärna hur ni hade löst det.

Jag tänker 2 st roterande hjul på en platta. Plattan surras med spännband i de långa balkarna. Då jag inte kan svetsa är väl det näst bästa kraftigt virke och fästa med något bra. Fransk träskruv kanske? All hjälp tas tacksamt emot.
 
Om det bara är grusvägar och inte så långt o låg risk för möte på vägen kan det duga med en plåt alt skruva fast några lager med plyfa längst ned som slityta och släpa ena sidan bakom istället för att bygga något med hjul?
 
Jag satte ihop en liknande grej för att flytta telestolpar med handkraft. En bit rör, två aveltappar och två beggade hjul från skroten. Du kan slitsa röret och klämma fast tapparna med rörklammer. Anordningen surrades med spännband på stolparna. Kan du få en platta fastsvetsad på röret kan du bulta allt i ändrträt på limträbalken. Gör det inget om det blir skruvhål kan du istället bocka en plåt över röret. Det kan vara smartare att använda axeltappar för fyrkantsrör än för runda rör som vi använde, tänker att de ligger still bättre

https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-och-dra/bilslap/axeltappar/axeltapp-rundror-o-33-mm-2000033769
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.