Jag har köpt lekstugan ”Emil” från Skånska byggvaror. Det är obehandlat virke. Jag har grävt ut, lagt duk och makadam. Grunden är lecablock. Har även byggt en egen ram av tryckimpregnerade reglar. På reglar ska jag sedan bygga ihop den obehandlade byggsatsen.

Behöver jag måla undersidan av golvplankorna? Finns det risk att de angrips av fukt underifrån och ruttnar annars?
 
Det är nog inte fel att olja/måla...beror lite på hur mycket luft det är också, men lekstugor brukar man ju ofta ställa "på" marken (dvs bara några centimeter ovanför).
Jag tror inte det ruttnar så fort dock, vi hade obehandlat gold på vår lekstuga på landetr. Den hade stått iaf 4-5 år på min systers tomt innan vi fick den och sen stod den ytterligare 12 år hos oss innan vi sålde - utan att jag såg problem inifrån med golvet iaf...
 
Du behöver inte måla men kan olja om du vill.
Du ska ha något kapillärbrytande mellan stenen och träet. Du ska också ha ventilation.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nej, du behöver inte göra något. Det är en lekstuga och virket befinner sig i luften på en ram av tryckt virke, i normalfallet kommer det vara torrt under lekstugan såvida du inte byggt på vattensjukt område.
 
Tack för era svar. Hur känsligt är det med regn under byggtiden? Tänkte köra igång i helgen. Är det katastrof om det regnar när jag bygger, innan jag hinner olja/mål?
 
Ingen behandling krävs under golvet eller på insidan.

Inga problem med regn, är ju bara ett lager trä, och ingenstans fukt kan "fastna".
Men före målning och papp sen får ju virket gärna torka ut lite. Olja ändträt kanske jag skulle gjort om jag planerat montera upp i ösregn. Eller så gör du det när det varit soligt någon vecka eller två.

Jag byggde ihop en estnisk snarlik sak för några år sen.
Jag oljade och grundmålade före montering, lättare att komma åt överallt.
Deras golvreglar byte vi (32x40 och skarvade på mitten) till 45x95 istället och sen bytte jag alla skruvar till torx av bättre märke för att slippa lite svordomar vid montering. (vet inte vad Skånska skickar med men mina skruvar var skräp)
Tog längre tid att få upp än jag trodde.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
SimonLe SimonLe skrev:
Tack för era svar. Hur känsligt är det med regn under byggtiden? Tänkte köra igång i helgen. Är det katastrof om det regnar när jag bygger, innan jag hinner olja/mål?
En lekstuga i byggsats är så liten att du kan täcka med en presenning om du skulle ha sån otur att det kommer en regnskur. Men generellt så händer inget och skulle någon råspont på taket skeva lite gör det ju inget.;)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nu börjar jag kanske glida ifrån ursprungsfrågan, men vi har ett vitt hus (som vi inte har målat om sedan vi flyttade in) och vill måla lekstugan i samma färg. Har ni tips på hur man kommer så nära i nyans som möjligt? Det är ju skillnad på vit och vit.
 
Düsseldorff
SimonLe SimonLe skrev:
Nu börjar jag kanske glida ifrån ursprungsfrågan, men vi har ett vitt hus (som vi inte har målat om sedan vi flyttade in) och vill måla lekstugan i samma färg. Har ni tips på hur man kommer så nära i nyans som möjligt? Det är ju skillnad på vit och vit.
Du vet inte vilken färg det är? Ta med ett prov till måleributiken så hjälper de dig att hitta rätt.
 
  • Gilla
Damir Sijaric och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Du vet inte vilken färg det är? Ta med ett prov till måleributiken så hjälper de dig att hitta rätt.
Det Düsseldorff skriver är ju riktigt men om lekstugan står en bit från huset är det inte troligt att någon tänker på att det är en lite annan kulör. Jag målade vår lekstuga med överbliven provfärgsburk i "nästa" nyans i färgkartan eftersom husfärgen tog slut när vi målade huset. Brevlådan fick en tredje nyans. Nu handlade det om gråa kulörer men tippar på att det inte syns mer i vita skalan. Hindrar ju inte att du försöker få så nära kulör som möjligt men skulle det bli lite skillnad är det inte hela världen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.