Det är härligt med värme, utom just när man ska sova. Jag har funderat på hur man bäst får ner temperaturen några grader i sovrummet. Har tänkt på att utnyttja bergvärmen för frikyla, men insett att installationskostnaden blir väldigt hög (även om driftkostnaden blir låg).

Så nu tänker jag tvärtom i stället. Hur kyler man ett sovrum med billigast möjliga installation? Högre driftkostnad får kompenseras av lägre installationskostnad. Billigt innebär att förstås att man ska kunna göra det själv. Men det behöver vara något snyggare än en stor låda som står på hjul och har en slang ut genom fönstret.

Jag har garderober med överskåp som inte används. Skulle man kunna placera en portabel AC där, och dra ett utloppsrör rakt upp genom taket, så att det mynnar ut på vinden? Eller kanske ännu bättre att dra rör / slang ända ut genom fasaden?

Den lösningen känns lockande, eftersom man bara behöver öppna överskåpet när AC körs. Alltid annars kan det vara stängt, och installationen blir osynlig.

Skulle det fungera? Finns det risker?
Hur fungerar det med fukt / kondens i sådana maskiner?

Vit portabel luftkonditioneringsenhet av märket Midea.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De låter för mycket för att du ska kunna sova. Satsa på en fast installerad AC för runt 12-15 tkr.
 
  • Gilla
EddieHansson och 10 till
  • Laddar…
Håller med. Samt, vad har ni för ventilation i huset?
 
Dom låter för mycket men funkar bra, vi har en vi rullar fram på sommaren och kör på dagen så stänger vi av den innan vi sover så håller det sig svalt och skönt hemma. I framtiden kommer vi köra friklya från bergvärme tror det är absolut bäst i längden. Min farfar installerade 2 konvektorer i taket försänkt modell större och dom kyler hela boplanet, ca 150 m2 relativt öppen planlösning. Han fick nog ge runt 45 tusen för det förra året i sthlm området :)
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Vi har bara frånluftsventilation i huset.

Jag vill inte ha något som låter på natten, så jag tänker mig att man kör den några timmar innan man går och lägger sig. Jag behöver bara något som sänker temperaturen i ett rum några grader, och den kommer att behövas högst 50 dagar per år.
 
Har ni ventiler i sovrummen?
 
Ja det finns tilluftsventiler i alla rum.
 
Alla små enkla AC verkar vara gjorda för att stå på ett golv, så de är höga och smala.
Jag hade velat ha något som mer liknar inomhusdelen på en luft/luft, som kan sättas uppe på en vägg, med luftutblås som man leder ut genom ventil eller upp till vinden.

Alternativet är förstås att låta installera en riktig luft/luft, men då blir det ju ett hel annat pris, och en ful bullrig utomhusdel, så det tänkte jag försöka slippa.
 
  • Gilla
Nette
  • Laddar…
I 9år använde vi en mobil AC. Vi kunde sova medans den gick i sovrummet.
Men då blev det endast svalt i sovrummet. Elförbrukning låg på nästan 1kW i timmen.
Nu kyler vi hela bottenvåningen 102m² med en luftvärmepump istället. Elförbrukningen är ungefär 25% mot den mobila ACn, på natten ännu lägre.
När vi ska sova får luftvärmepumpen gå på typ fläktläge 2 av 5 sedan har jag en golvstående fläkt som är runt 1m hög som blåser sval luft från hallen och in i sovrummet. Alltså det fungerar perfekt! Golvfläkten går på läge 10-15 av 100. Justerar vinkel och fläkthastighet med en app i mobilen. Xiaomi Mi Fan Pro heter fläkten.

Nästa steg är separat AC eller frikyla i sovrummet.
 
  • Gilla
EddieHansson och 5 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
De låter för mycket för att du ska kunna sova. Satsa på en fast installerad AC för runt 12-15 tkr.
Man behöver inte ha på dem på natten. Jag sätter på min 1-2 timmar läggdags och det är svalt och skönt när man ska sova. Ingen sol som lyser på under natten heller. Går bra att sova med den på under natten också.

Problemet med fast installerad AC är att du inte får installera själv och jobbet är för litet för att AC-installatörer orkar bry sig... De flesta jag ringt upp säger nej på direkten till privatpersoner. Köpa online så ligger beställningen bara och vilar för bolaget inte hittar någon heller.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Det viktigaste för att ha det svalt i sovrummet är ju att se till så att det aldrig blir varmt!

Se till att skärma av all solinstrålning så att du aldrig får in sol i huset. Det bästa är markiser sedan persienner eller gardiner. Stäng även alla innerdörrar i huset så att de varmaste rummen på solsidan inte smittar hela huset med sin värme. Gör man så brukar man komma väldigt långt med att bara vädra extra efter solens nedgång.
 
  • Gilla
märklin och 10 till
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Gör man så brukar man komma väldigt långt med att bara vädra extra efter solens nedgång.
De som är lyckliga nog att kunna vädra... Jag får utslag på hela kroppen om jag vädrar och får in pollen på sängen.
 
  • Ledsen
EddieHansson
  • Laddar…
Fairlane
Om du väljer en portabel AC, släpp inte ut den fuktiga överskotts ärmen på vinden utan försök få ut den. Förlängning av ventilationsrör på den typen av maskin brukar inte vara att rekommendera.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Cheesen
Tänk också på att en portabel AC ska vara konstruerad med både tilluft och frånluft för att nå en okej verkansgrad. Saknas tilluften så suger du ju hela tiden in varm luft i rummet
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Cheesen Cheesen skrev:
Tänk också på att en portabel AC ska vara konstruerad med både tilluft och frånluft för att nå en okej verkansgrad. Saknas tilluften så suger du ju hela tiden in varm luft i rummet
Det är förvisso korrekt. Man får en sämre verkningsgrad utan tilluft, men det fungerar. Luften man blåser ut är mycket varmare än den man suger in.
 
  • Gilla
Grumsgrums och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.