Jag bor i ett område där militären ska godkänna min solcellsanläggning. Bygglov söks hos kommunen som sen tar kontakten med militären. Alla grannar har relativt enkelt fått igenom sina bygglov och fått godkänt av militären. Jag skickar in mina handlingar och får efter en vecka tillbaka det här:

”Installation av solceller på tak kan påverka vindsutrymmet klimat och därav har det blivit vanligt med mikrobiellpåväxt, beskriv i en fuktskyddsprojektering hur ni hanterar detta.”

Grannarna som fått godkänt några dagar innan min komplettering kom har inte fått göra någon fuktskyddsprojektering. Installatören som installerat solceller i många år och som hjälper till med bygglovet har ingen aning om vad kommunen begär.

Solcellerna kommer sitta på sydostsidan på taket. 42st 400w paneler. Har betongpannor och själva infästningen kommer ske i läkten. Alltså görs inga hål i taket. Vinden är plastad och sen isolerad samt att där är en luftspalt vid takfoten runt hela vinden. Hur ska solceller kunna göra att där blir fukt?

Kanske finns det någon som vet hur man gör en fuktskyddsprojektering?

Tacksam för all hjälp i ärendet!
 
  • Gilla
muppenx
  • Laddar…
Fantastiskt vad man kan hitta på i onödan. Svara att ingen genomföring av fästanordning kommer ske genom yttertak utan enbart i läkten, nåt åt det hållet. Case closed
 
  • Gilla
Lasse Ln och 7 till
  • Laddar…
Varför inte fråga byråkraten vad han menar? Han måste väl veta?
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Man kan också se de som en omsorg från myndigheterna till dig som fastighetsägare. Installeras många solceller nu och både genomföringar och infästningar av paneler utgör ju en utökad risk för läckage. Information om saken hittar du här.

[länk]
Tack för länken. Nu blev jag ännu mer förvirrad.
 
  • Haha
LoweW
  • Laddar…
R
Är de inte så att installerade solceller sänker temperaturen avsevärt på vinden sommartid, iallafall direkt under där panelerna är monterade.
På så sätt ändrar man klimatet på vinden med risk för påväxt.
Har läst nån undersökning avseende detta. Kommer ej ihåg vart.
 
  • Gilla
Charlieflower och 8 till
  • Laddar…
K
Har du en annan hustyp än grannarna?
 
K knightjocke skrev:
Har du en annan hustyp än grannarna?
Nej. Hus i vinkel, 250m2 öppen vind. Lättbetong, takstolar i trä och betongpannor.
 
K knightjocke skrev:
Har du en annan hustyp än grannarna?
Har svårt att tro att vinden skulle hållas kall på sommaren för att där är solceller på en del av taket. Hela syd och västsidan är fri samt att ytan är 250m2 helt öppet.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Det är nog så att temperaturen inne på vinden blir lägre när man har solcellspanelfält på taket.
På tak kan man ibland se att det blir mossa på pannorna på norrtakfallet men knappt någon mossa alls på södertakfallet. Det beror nog på att det är litet varmare och torrare på södertakfallet jämfört norrtakfallet.

Solceller gör av den infallande ljusstrålningen 20 % av den till ström, resten 80 % blir värme i solcellspanelerna.
Men det är luftmellanrum ca 100 mm mellan undersida panelfält och takhuden. Så de 80 % värme av det ventileras nog en del bort med luftström. Det ska bli märkbart svalare på en inredd vindsvåning som har solcellspaneler på taket. Vi har bekanta som har sovrum på vindsvåningen och installerad solceller förra hösten och först nu börjar sommaren och ska bli intressant att höra om de verkligen får svalare på vindsvåningen. Teoretiskt ska det bli svalare.

Omvänt, på vintern när det är solcellspanelfält på taket, minskar värmeutstrålningen från taket(pannorna) ut i rymden pga att det sitter ett paraply i form av solcellspanelfält på taket. Det borde alltså bli litet varmare på vinden på vintern.
 
Redigerat:
  • Gilla
OFP och 2 till
  • Laddar…
Sätt in en sorptionsavfuktare så slipper du fukt problem?
 
  • Gilla
Cluzter
  • Laddar…
Jag satte hela södersidan på garaget ca 90m2 och det märktes stor skillnad på övervåningens temperatur.
 
Detta var uppe till diskussion för två sen när jag installerade mina.
Någon sa på fullt allvar att det inte sänkte temperaturen så jag hämtade en termometer och mätte uppe på panelen och under.
Det skiljde exakt 20 grader tidigt på våren, mars-april mellan över och undersidan.
Så rimligtvis blir ju vinden svalare också.
 
  • Gilla
chris24 och 1 till
  • Laddar…
Möglar
A Argastesnickaren skrev:
Detta var uppe till diskussion för två sen när jag installerade mina.
Någon sa på fullt allvar att det inte sänkte temperaturen så jag hämtade en termometer och mätte uppe på panelen och under.
Det skiljde exakt 20 grader tidigt på våren, mars-april mellan över och undersidan.
Så rimligtvis blir ju vinden svalare också.
Har du gjort en fuktskyddsanalys så din vind inte möglar? :p
 
K korthoga skrev:
Möglar


Har du gjort en fuktskyddsanalys så din vind inte möglar? :p
Den är bara 2 år gammal och sist jag tittade hade inget hänt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.