Hej
Har ett kök från ikea ca 5 år gammalt. Sista dagen på melodifestivalen pajade vattenlåset så det var bara och åka och köpa nytt.
https://www.ikea.com/se/sv/p/lillviken-vattenlas-bottenventil-2-hoar-90311540/


Idag då jag diskat klart skulle jag slänga sop-påsen. Då upptäcker jag vattnet läcker ut under.
Förmodligen är det ju stopp någonstans.

När jag fyllde på diskvattnet såg jag att det kom upp vatten i hon intill men tänkte att det är nog inte så farligt. Så på något vis måste ju vattnet kunna pressas bakåt.

Tur jag skulle slänga soppåsen så jag märkte problemet.

Närmaste dagarna blir det att skruva isär eländet.
Tacksam för gissningar om vart felet kan sitta.

Mvh
Fredrik
 
  • Undersidan av ett IKEA-köksskåp som visar vattenlås och rör som kan ha stopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sessions32
  • Laddar…
C
Säkert någon packning som inte riktigt sitter som den ska. Spola lite och använd en tuss hushållspapper som "läcksökare".

Men på förekommen anledning kanske du borde fixa en tät botten i skåpet enligt "regelverket" så att det inte läcker ner en massa vatten där bakom utan att du märker något.
 
Tackar för tipset om tät botten. Jag ska försöka kolla om självaste ikea har något sådant. De har ju för kylskåp mm.
 
Hej
Idag har jag rensat allt, inget fel på vattenlåset från ikea.
Problemet visade sig vara att avluftningen inte fungerade. Med tiden hade ett rör som bara hade med avluftningen att göra sakta men säkert slammat igen pga dålig lutning. Konstigt nog hade jag inte sett att en upphängning saknades. Jag rensade hela avloppssystemet med en rensål kopplad till högtryckstvätten.
Nu verkar allt lira.
Mvh
Fredrik
 
  • Avloppsrör under golv med synlig upphängning och tecken på rensning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.