Tjena!
Jag köpte en villa förra året och har på senaste haft farhågor om att badrummet är fuktskadat. Det finns ingen konstig lukt eller dylikt.

Misstankarna om fuktskada kommer i och med att badrummet inte tycks vara fackmannamässigt utfört. Det saknas fall mot golvbrunnen vilket gör att varje gång man duschas samlas en hel del vatten på golvet som måste torka bort av sig själv. Mjukfogen i just duschutrymmet är oerhört mycket nyare än i resten av badrummet, troligtvis bytt strax innan försäljningen. Besiktningsmannen uppskattade badrummets ålder till någon gång strax innan millennieskiftet.

Eftersom jag inte ville riskera att få en fuktskada bestämde jag mig för att byta ut duschen mot en duschkabin tills det att jag har ekonomi att renovera badrummet. När jag skar bort mjukfogen var den alldeles täckt av svartmögel på insidan.

Vad kan jag göra? Går det att åtgärda från utsidan av badrummet eller är det bara att ta blanco-lån och riva hela badrummet?

Känner mig en smula uppgiven.
 
  • Närbild av svartmögel på insidan av bortskuren mjukfog i badrum, indikerar fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Omöjligt att säga på den bilden. Ta fler bilder, kan hjälpa. Svartmögel i badrum är vanligt. Har du något fläkt som går på?
 
Det har på senaste tiden även börjat uppkomma fläckar av mögel mellan mjukfog och fix. Det har gjort mig lite orolig men jag har antagit att det beror på att duschvatten, hudrester, mm inte runnit ner i golvbrunnen som det ska och istället lagt sig emellan. Det har även bildats som strimmor/sprickor av mögel i golvbrunnens fog.

Bifogar några fler bilder. Vet inte riktigt vad som skulle vara till hjälp och inte. Jag ser inte tecken på mögel i fixet mellan kakelplattor på väggar och dylikt.

Edit:
Nej, det är självdrag i badrummet. Har alltid dörren öppen men har gått i planer att installera fläkt väldigt snart.
 
  • Mögel på mjukfogen vid ett golvbrunnshörn med synliga sprickor och svarta fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fläckar och svarta sprickor av mögel vid mjukfog och golvbrunnsfog i en duschmiljö med kakelväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörnet av ett badrum med tecken på mögel vid basen av vita väggar och fog nära golvbrunnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är slarv. Man ska inte ha silikon eller mjukfog där. Bara kakelfog så långt det går. Ta en bild från brunnen utan lock också.
 
Här kommer en bild på golvbrunnen utan lock och insats.
 
  • En öppen golvbrunn utan lock visar brunnen och de omgivande kakelplattorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förmodligen inget fel men dåligt gjort är badrummet. Spara pengar och gör om när tiden är inne.
 
Vågar jag lägga nya fogar och bara låta det vara en tid framöver?
 
F Fredrik24 skrev:
Vågar jag lägga nya fogar och bara låta det vara en tid framöver?
Ja, men ta kakelfog och skrapa bort silikonet ordentligt men försiktigt så du inte skadar ev tätskikt under.
 
Då behöver jag inte ligga sömnlös i natt. Tack!
 
Öppnade upp golvbrunnen ytterligare.
 
  • Golvbrunn med avlägsnat lock och synlig smuts, omgiven av kakel och byggavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Fredrik24 skrev:
Öppnade upp golvbrunnen ytterligare.
Fixa dit en Pax fläkt omgående.
Självdrag hjälper inte i ett badrum.

Undvik silikon så mycket som möjligt.
Ingen runt brunnen!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Mögel kräver två saker för att växa till, fukt och näring. Näring är t.ex. döda hudceller och tvålrester. Håller man borta dessa genom att ventilera och/eller torka av det som blivit blött när man duschat resp. städar ordentligt så blir det inget mögel.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.