Jag sitter och planerar inför den framtida bevattningen i trädgården där jag tänkt använda Gardena Pipline och undrar om antalet skarvar och stickventiler påverkar flödet och trycket nämnvärt?

Tanken är inte att ta ut vatten från flera ställen samtidigt men vill jag inte att sista ventil ska fungera mycket sämre än första pga antalet skarvar och kopplingar längst vägen. Målet är att i framtiden kunna köra automatisk bevattning på varje bevattningsyta och rabatt vilket gör att jag landar på ett gäng skarvar och utkastare (stickventiler).

Allt som allt skulle det bli:

L-skarv: 6 st
T-skarv: 8 st
Anslutningspunkt: 1 st
Stickventiler (utkastare): 9 st
Rör 3/4": 110 meter

Från husets utkastare är trycket ca 5,5 bar och flödet 40 liter/min när jag mätt och om jag läst rätt ska Gardena Pipeline ha dimensionerna 25x21,4, så 1 mm större än vanlig PEM som ligger på 25x20,4.

Någon som ser några problem eller är det bara att tuta och köra?
 
Kan inte ge dig så mkt på din fråga men du stryper flödet om du går på utkastaren, den är väl bara 12mm?

Ps. du kan spara lite pengar genom att köpa vanlig pem istället för gardenas egna. Gardenas kopplingar funkar på de också.

och är automatisk bevattning framtida målet så vill du dra ut allt till en ventillåda där du har ventilerna och automationen och sen vidare därifrån till resp yta. Inte ha avstick på en lång matare för då måste du dra fram styrsignal till varje ställe
 
Jag tittade på Gardena Pipeline och valde att köpa 32mm PEM och sen bara gå ner i dimension till respektive utkastare (som är Gardenas nedgrävda modell). När jag räknade på det var det visserligen inte överdriven skillnad i tryck och flöde mot att gå på 25mm, men jag vill ha varje millibar med tryck jag kan få.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.