Hej!

Har ett litet hus med en sida som är 4.845m lång och 3.273m hög, där ”innermåtten”/ längden från golvbjälklag till takbärlina är 2.763m.

Väggen är uppbyggd med stolpar i ändarna samt en i mitten och har en bärlina dimensionerad enligt svenskträ för att hålla den fria längden mellan stolparna.

väggen är byggt på detta sätt för att stödja en stor skjutdörr 2x2 m samt ett långsmalt fönster ca 2x0.5m liggandes.

Min fråga är då vad jag kan montera för ”reglar” 60cc för att underlätta när jag ska fästa ytter och innerpanel?

värt att nämna är att huset står på en lastbil och håller på att byggas samtidigt som jag skriver detta, så jag vill att lösningen ska hålla en låg vikt.

så långt som jag har kommit är att plåtreglar klart är lättast, nackdelen är att det skapar en köldbrygga, men det kanske går att undvika på något smart sätt?

alternativt att jag kör 45x95 reglar, samma tjocklek som stolparnas 95x95, och borrar hål längs med hela längden. Ungefär 2-3cm hål på 2cm avstånd.

väggen behöver egentligen bara klara jobbet av att bära ytterpanelen samt innerpanelen och klara vanliga belastningar som typ, sätta handen för att ta emot sig när man ramlar/ luta sig utan att allt sviktar.

tack på förhand!
 
Tomture61
Om du vill hålla en låg vikt på påbyggnaden / huset förstår jag ej valet av 95 x 95 stolpar .
För att få till reglar mellan stolparna kan du tex använda läkt 25 x 48 som du monterar korta bitar läkt (ca 5-6 st tillkapade bitar) mellan 2 st stående läkt , kommer se ut som en stege . Skruv/limma gärna + förborra , spik biter dåligt i ändträ .
Använd så kvistfria bitar som det är möjligt .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om du vill hålla en låg vikt på påbyggnaden / huset förstår jag ej valet av 95 x 95 stolpar .
För att få till reglar mellan stolparna kan du tex använda läkt 25 x 48 som du monterar korta bitar läkt (ca 5-6 st tillkapade bitar) mellan 2 st stående läkt , kommer se ut som en stege . Skruv/limma gärna + förborra , spik biter dåligt i ändträ .
Använd så kvistfria bitar som det är möjligt .
låter ganska bra det, tänker du då dem två stående med bredsidor emellan och sedan en kapad bit stående imellan?

så att man landar på 25+25+48=98

spelar dem extra tre mm någon roll?

Mich hur håller den här varianten mot att borra i en vanlig 45x95regel?
 
Tomture61
95 - 50 = 45.
En bit som är 45 mm borde ju bli finemang .

Vet ej exakt hur du kommer att bygga / använda för material på ut / insida .
 
Redigerat:
Utsidan blir det 12mm spårad plywood och insidan är 6mm dekorpanel som jag antagligen måste fästa på kanske en xps skiva för att det inte ska gå hål direkt.

finns det virke i 40mm?
 
Tomture61
Obs , räknade fel , ska vara 45 mm bitar .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Obs , räknade fel , ska vara 45 mm bitar .

Ja men då fick jag också matten att gå ihop :D

detta borde ju bli bra mycket lättare en en vanlig regel, tror du det håller att enbart limma?

och är plåt helt borträknat?
 
Tomture61
T Vilgot Småhus skrev:
Ja men då fick jag också matten att gå ihop :D

detta borde ju bli bra mycket lättare en en vanlig regel, tror du det håller att enbart limma?

och är plåt helt borträknat?
Om du använder 45 x 45 regel som passbitar , du slipper skruva i ändträ .
Tror vell att ett lastbilschassi rör sig , dumt att inte skruv/ limma.
Hålband kan göra det ännu starkare .
 
Är dimensionerna från svenska trä avsedda för en husbil? Jag gissar på att svaret är nej och skulle fundera ett varv till vad gäller hur saker rör sig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.