F
J Josth skrev:
Räkna på energibesparingen så du kan jämföra mot t.ex. F730 eller Comfortzone RX50 och se vilken lönsamhet det skulle ge.
Tycker det är lite svårt att hitta exakta siffror och inte säljsnack.

Har fattat det som att 310 har effekt på 1.5kw vilket ju är ganska dåligt. Kollar jag F370 så säger produktsidorna 1.5-6.5kw men hur mycket är det i verkligheten? Kollat jag 730 har den 1.3-4.6 vilket ju verkar sämre.
 
F Fideliox skrev:
Tycker det är lite svårt att hitta exakta siffror och inte säljsnack.

Har fattat det som att 310 har effekt på 1.5kw vilket ju är ganska dåligt. Kollar jag F370 så säger produktsidorna 1.5-6.5kw men hur mycket är det i verkligheten? Kollat jag 730 har den 1.3-4.6 vilket ju verkar sämre.
Uteffekt är inte alltid superintressant, det man vill ha är låg ineffekt per uteffekt (dvs COP). räcker pumpen inte till de kallaste dagarna så finns det en elpatron som kickar in.
 
F
D deppan skrev:
Uteffekt är inte alltid superintressant, det man vill ha är låg ineffekt per uteffekt (dvs COP). räcker pumpen inte till de kallaste dagarna så finns det en elpatron som kickar in.

Ja precis. Vi har köpte ett hus från 2005 med en 310 och jag funderar på ett byte men osäker på om det lönat sig eller om vi ska behålla den tills den rasar. Alternativt komplettera med en luft/luft istället. Kan inte hitta COP värdet på 310.



Nibe Fighter 310P
År: 2000
Typ: On/off
Pris: ?
COP: ?

Nibe 370
År: 2010?
Typ: On/off
Pris 50k
COP: Ca 3
https://www.nibe.eu/assets/documents/23802/639778-2.pdf

Nibe 730
År: Nyare?
Typ: Inverter
Pris: 100K
COP: Ca 4.5
https://nibe.eu/assets/documents/24592/639742-4.pdf

ComfortZone RX50
År: Nyare?
Typ: ?
Pris: 100K
COP: Ca 3
https://comfortzoneab.s3.amazonaws.com/media/Comfortzone_RX_Indata_TMF.pdf

IVT Vent 402
År: Nyare?
Typ: ?
Pris: 100k?
COP: Ca 4
https://backend.omnishare.net/gfx/Files/116/SE - Marknadsforing/IVT - Marknadsfring/IVT - Produktblad/Varmepumpar/Produktblad_Vent402.pdf

Och sen då bara för att jämföra en luft/luft
Mitsubishi Hero LN 25
År: Nyare?
Typ: ?
21k
COP: Ca 5

Känns ju nästan korkat att välja annat än luft/luft i detta fallet om man ser till kostnad och effektivitet.
 
Redigerat:
B
Effektrn från kompressorn varierar en hel del med. Inte bara cop är av intresse.

F370 ger ca 2.2kW vid 35C framtemp, lägre om den jobbat mot radiatorer eller varmvatten. Cop på 3.9 i det driftläget, vilket är lite bästa fall mer eller mindre. De flesta hus kräver mer än 2.2kW, så det blir en hel del elpatron för en f370.

En f730 ger upp till 4.7kW från kompressorn, men bara cop 2.5 i den driftpunkten. Däremot ger den 1.6kW på minvarv med cop på 5.7.

Det är en klart större och mer avancerad kompressor I f730. Blir klart mindre elpatron. Har hört många som begränsar en f730 för att höga varvtal ger en hel del oljud.
Och dubbla kostnaden ungefär, så den är ju bra dyr.

En f370 eller f310 och en luftluft vp tror jag kan vara en hygglig kombo i många fall, för att minimera elpatron och hålla nere totalinvesteringen. I alla fall södra delen av Sverige. Dessutom får man ju en ac på sommaren på köpet.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
B BSOD skrev:
Effektrn från kompressorn varierar en hel del med. Inte bara cop är av intresse.

F370 ger ca 2.2kW vid 35C framtemp, lägre om den jobbat mot radiatorer eller varmvatten. Cop på 3.9 i det driftläget, vilket är lite bästa fall mer eller mindre. De flesta hus kräver mer än 2.2kW, så det blir en hel del elpatron för en f370.

En f730 ger upp till 4.7kW från kompressorn, men bara cop 2.5 i den driftpunkten. Däremot ger den 1.6kW på minvarv med cop på 5.7.

Det är en klart större och mer avancerad kompressor I f730. Blir klart mindre elpatron. Har hört många som begränsar en f730 för att höga varvtal ger en hel del oljud.
Och dubbla kostnaden ungefär, så den är ju bra dyr.

En f370 eller f310 och en luftluft vp tror jag kan vara en hygglig kombo i många fall, för att minimera elpatron och hålla nere totalinvesteringen. I alla fall södra delen av Sverige. Dessutom får man ju en ac på sommaren på köpet.
Jag förstår! Som sagt inte lätt att jämföra när varje tillverkare vrider siffror hit och dit och hävdar att deras pump är världens bästa!

Men får nog bli en luft/luft till vintern, om det går att få tag på en...
 
Luftluftvärmepumpar går fortfarande att få tag på men du ska inte vänta till högsäsongen senare under hösten/vintern utan fixa det nu under sommarhalvåret.
 
F
J Josth skrev:
Luftluftvärmepumpar går fortfarande att få tag på men du ska inte vänta till högsäsongen senare under hösten/vintern utan fixa det nu under sommarhalvåret.
Har inte tillträde förrän augusti tyvärr så kan inte riktigt beställa nu väl? Jag har t ex inga mått över var den ska sitta så jag vet inte vilken modell jag ska ha.
 
R ratsit skrev:
Hej, dags att byta ut min gamla nibe 310p fighter...litet Älvsbyhus 100+50 kvm.

Vad har ni för erfarenheter, märke, modell osv osv.

Tack på förhand
Jag kan inte rekommendera Nibe F370. Vi har ett hus på 156 kvadrat när det ärungeför -10 och mer värmer den inte upp huset tillräckligt oavsett vilka inställningar i gör. Urusel kundservice och urusel produkt.
 
370 är en elpanna med en kompressor som hjälper till. Om ni inte får varmt i huset på 156 kvm, kolla så att elpatron kan leverera fullt, hur stor huvudsäkring har ni? hur stor säkring är det till värmepumpen? ni kan köra elpatron på 10.2 kw som mest.
 
  • Gilla
Selma 80
  • Laddar…
F
S Selma 80 skrev:
Jag kan inte rekommendera Nibe F370. Vi har ett hus på 156 kvadrat när det ärungeför -10 och mer värmer den inte upp huset tillräckligt oavsett vilka inställningar i gör. Urusel kundservice och urusel produkt.
310 och 370 är mer eller mindre samma panna. Men din elpatron funkar inte?

Vill du ha bättre får du satsa på 730 t ex. Men här kostade det 130 000kr med installation så vi satte en luftvatten för 120 000kr istället.
 
  • Gilla
Selma 80
  • Laddar…
S Selma 80 skrev:
Jag kan inte rekommendera Nibe F370. Vi har ett hus på 156 kvadrat när det ärungeför -10 och mer värmer den inte upp huset tillräckligt oavsett vilka inställningar i gör. Urusel kundservice och urusel produkt.
Jag tror att din panna är för liten för ditt hus. F370 är för 80-120 kvm. Jag har nu kört min 370 i 2,5 år, huset är på 104 kvm 2 personer och allt fungerar utmärkt. Den är dessutom ställd till att bara ta ut 5,5 kw. Tvärtom upplever jag utmärkt service och produkt. Jag har haft 2 F370 2013-2019 och 2021- i två olika hus. Fläkt 52 på sommaren och 40 på vintern med lite mer stängda intagsventiler. 37 grader ut och 34 grader tillbaka i golvet igår vid minus 19 grader. 730 är nästa steg. Mvh
 
  • Gilla
Selma 80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.