T
Golvbrunnen i garaget är lös och skulle behöva åtgärdas. Ringen som (det lösa) gallret ligger i är helt lös, går det att gjuta fast den eller har den gått sönder och borde bytas?

(Nej, jag har inga planer på att gjuta igen den. Den används inte, vi parkerar inte bilar i garaget men det sitter både inkommande vatten och en utkastare i garaget.)


Löst sittande ring och gallret till en golvbrunn i ett garage, med synliga skador och behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Löst golvbrunnsgaller och ring i betonggolv som behöver åtgärdas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom brunnen knappt används, så är det nog inte så viktigt.
Om du gör fel, så blir nog skadorna begränsade.

Undrar om det fungerar att limma med epoxi?
 
Claes Sörmland
Bila lite med en borrhammare så att du får färskt bruten betong runt brunnen, dammsug och sätt fast ringen med lite finbetong/reparationsbetong.

Eller gå all in och byt det gamla härket. Det är dags.
 
T
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bila lite med en borrhammare så att du får färskt bruten betong runt brunnen, dammsug och sätt fast ringen med lite finbetong/reparationsbetong.

Eller gå all in och byt det gamla härket. Det är dags.
Ja, jag har landat i att det är lika bra att byta den efter att ha läst på lite och insett att det borde räcka med en plastbrunn och inte någon dyr rostfri, Lika bra att göra det rejält.

Det enda jag funderar på nu är om jag vågar ta upp ett hål för en brunn till i anslutning till utkastaren som sitter i ena hörnet eller om det påverkar hållfastheten i golvet. Det är krypgrund under.
 
När du väl har bilat och ska byta brunnen så kommer du att passa på att byta hela vägen ur huset. När du ändå byter avloppet så passar du på att byta inkommande vatten. Så brukar det vara på byggahus.
 
  • Gilla
elviskodzic
  • Laddar…
Den kan ansluta till gjutjärnsrör. Det är allt annat än enkelt att få osär helt.
Om man bilar, är risken stor att det anslutande gjutjärnsröret går sönder.

Det kommer att gå åt massor med timmar att byta brunnen.
 
T
M magnu skrev:
Den kan ansluta till gjutjärnsrör. Det är allt annat än enkelt att få osär helt.
Om man bilar, är risken stor att det anslutande gjutjärnsröret går sönder.

Det kommer att gå åt massor med timmar att byta brunnen.
Nope. Och jag tänker inte byta hela vägen :)

Rostigt rör som möter ett vitmålat PVC-rör mot en betongyta, viss korrosion och läckage synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
elviskodzic
  • Laddar…
Nu försår jag mycket bättre!
 
  • Gilla
elviskodzic
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.